ZF English

Salt fara parasuta: de la manager angajat, la managerul propriei afaceri

30.07.2001, 00:00 25



Cristian Udrescu, 34 de ani, este optimist in ceea ce priveste boom-ul societatii informatice din Romania: desi cei doi copii ai lui, gemeni, nu au implinit inca doi ani, el le-a pregatit deja reteaua de calculatoare pe care se vor alfabetiza in noua economie digitala, instaland peste o jumatate de kilometru de cabluri prin toata casa.

Dar aceasta cablare de proportii a propriei locuinte mai are un scop: Udrescu planuieste ca inainte de a implini 40 de ani sa predea altcuiva fotoliul de director general al companiei Wizrom si sa devina freelancer in domeniul consultantei IT.

Pentru Cristian Udrescu cea mai grea zi la Wizrom a fost chiar prima zi in care s-a angajat la aceasta companie, in 1994.

"Tatal meu mi-a spus ca sunt inconstient, pentru ca ma arunc din avion fara parasuta", povesteste el. Care erau, in viziunea parinteasca, semnele de lipsa de intelepciune?

Udrescu ajunsese, la 26 de ani cat avea atunci, IT manager la Pepsi si beneficia de toate avantajele unei pozitii de top in administratia unei firme multinationale: salariu, respect, incredere, perspectiva unei cariere ascendente si fara probleme.

Spiritul de aventura a fost mai puternic insa, chiar daca aparent prin plecarea de la Pepsi pierdea pe moment din toate punctele de vedere, inclusiv la salariu.

Wizrom avea in clipa aceea doar trei angajati, insa lui Udrescu i se oferise posibilitatea atractiva dar riscanta sa devina nu numai director geeral, ci si actionar. In balanta hotararii de a "sari fara parasuta" a mai stat si mugurele unei convingeri intarite in timp: din salariu nu te imbogatesti niciodata.

Singura solutie in acest sens este sa iti construiesti un business al tau, sa muncesti de dimineata pana seara, spune Udrescu.

Nu a plecat din Romania asa cum au facut-o multi specialisti IT pentru ca este convins ca pe taramurile mioritice te poti realiza la fel de bine ca oriunde in lume.

"Cred ca am realizat aici lucruri pe care prieteni ai mei care au ales alte tari nu le-au facut nici pe jumatate", afirma el. Este convins ca in Romania lucrurile merg spre bine, cu poticneli, dar constant: "Repet mereu: uitam de unde am plecat.

In urma cu zece ani, era dificil sa dai un telefon in Statele Unite; dadeai comanda astazi si iti venea legatura peste trei zile. Ieseam seara in Piata Unirii si rar vedeai un bec aprins. Piata romaneasca de IT creste , la fel ca toata societatea. Cu toate gafele care se fac, creste totusi."

Conform datelor International Data Corporation pe 1999, Wizrom ocupa pozitia a treia pe piata autohtona a solutiilor de e-business, dupa SAP si Oracle.

Pe 2000 acest clasament nu a fost inca realizat, dar directorul general al Wizrom crede ca firma pe care o conduce isi va mentine pozitia in top. Clientii sunt in proportie de 99,9% companii private, iar dintre acestea jumatate sunt multinationale cu activitate in Romania.

La randul ei, Wizrom face parte din clubul restrans, de elita, al firmelor romanesti de IT multinationale: este reprezentanta pentru Europa a solutiilor internationale Wiz, are filiale in Slovacia si Republica Moldova, iar actualmente studiaza pietele de profil din Bulgaria, Polonia, Ungaria si Rusia pentru a-si implanta steguletele si in aceste tari.

Faptul ca Wizrom si-a trecut in lista cu clienti nume sonore de companii se explica prin strategii de piata simple, dar care si-au dovedit eficienta.

"La inceput, cand desfasuram in principal activitati de service pentru solutiile importate, ne-a gandit ca trebuie sa ne facem remarcati din nivelul de asistenta tehnica pe care il acordam clientilor dupa principiul < Un client multumit aduce alti doi>, povesteste Cristian Udrescu.

Daca reuseam sa castigam o companie ii rugam pe cei de acolo sa ne recomande la alte doua firme. Asistenta de calitate a ramas punctul forte al strategiei noastre: suntem singura firma din Romania care integreaza solutii informatice cu un an de zile garantie, perioada inclusa in pretul tranzactiei. Noi nu lucram pe sistemul < taxam fiecare cerinta ulterioara a clientului, fiecare vizita a noastra>".

In plus, directorul general Wizrom respinge zicala " In dragoste si afaceri iti este permis orice" - trecuta ca deviza pe blazonul unora -, si merge pe principiul de afaceri " Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face".

El spune ca unul dintre "secretele" convingerii unor manageri sa adopte solutiile Wizrom de e-business este sa te pui in pielea celuilat, adica sa-i prezinti oferta in limbajul propriu al afacerii respective, si nu intr-unul tehnic, care se poate dovedi o "pasareasca" pentru interlocutor.

Compania propune actualmente pietei autohtone de e-business si de e-management cinci produse de baza: Wizsalary ( administrare de personal), Wiztime ( pontaj si costuri de timp), Wizcount (sistem integrat de contabilitate, gestiune productie si management), Wizpro (destinat companiilor din sectorul productie) si Wiztop ( destinat companiilor de vanzari).

A utiliza solutiile Wizrom reprezinta pentru unele firme prilej de a-si demonstra puterea pe piata si faptul ca se afla in plutonul fruntas al sectorului in care activeaza: anul trecut, managerul uneia dintre firmele alimentare cu productie in Romania, spunea intr-o conferinta de presa, ca ai sai camionagii stiu cu precizie unde si cata marfa sa lase inca de la cinci dimineata, datorita mini-computerelor portabile pe care le au in dotare si care noaptea se incarca cu toate datele necesare, multumita solutiilor Wizrom.

Clienti Wizrom: Bilstein Compa-Krupp, Cristim, Policolor, Tuborg, Bayer Romania, editura Humanitas, Kappa, Omniasig, Electromagnetica, Gealan, Softwin, Elite Romania, Banca di Roma, ABN Amro Bank, Nederlanden, Kodak Cinelabs, Radcom, Scala Communication, Casino Palace, Volksbank s.a.

Compania Wizrom si-a inceput activitatea in 1992 ca reprezentanta a WizSoft Inc. pentru Romania si Europa de Est. Un an mai tarziu a trecut la adaptarea solutiei de contabilitate Wizcount la sistemul autohton. Au urmat crearea si lansarea celorlalte produse, deschiderea filialelor din Brasov, Cluj, Timisoara, Chisinau, Bratislava. Wizrom si-a trecut pana in prezent in portofoliu aproximativ 1.000 de clienti si a vandut circa 7.000 de licente pentru produsele sale.

Anul trecut, compania a inregistrat o crestere a vanzarilor de 50-60% fata de 1999. Pentru 2001, Cristian Udrescu apreciaza ca cifra de afaceri se va situa in jurul valorii de 3 milioane de dolari, pe primele cinci luni ale anului vanzarile inregistrand un salt, calculat in dolari, de 50% fata de perioada similara a anului trecut.

Cei 110 angajati ai Wizrom au comparativ cu salariatii altor firme un bonus neoficial: garantia zilelor libere la sfarsit de saptamana.

" Pentru noi, week-end-ul este sfant, indiferent de ce se intampla. Oamenii trebuie sa aiba timp si pentru ei insisi, si pentru familie", spune managerul companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO