ZF Transilvania

Agentiile de fotomodele din Transilvania descopera frumusetea ca profesie

14.10.2004, 00:00 819



Lume buna, castinguri, sedinte foto, contracte de mai multe mii de euro. Dorindu-si o cariera spectaculoasa, tot mai multe tinere aleg modeling-ul, iar succesele internationale ale romancelor au transformat profesia aceasta intr-una dintre cele mai atragatoare din punct de vedere financiar. Agentiile din Transilvania isi promoveaza manechinele in tara si la cele mai mari firme de modeling din lume. Dar inainte de a ajunge pe marile podiumuri de moda, exista un lung drum al pregatirii si al profesionalizarii.



Prima agentie din Cluj si-a inceput activitatea in 1990 cu manechinele de la Casa de Cultura a Studentilor. Lili Mihacea, managerul Agentiei Euromodels din Cluj isi aminteste de acea perioada. "Am participat la spectacole si am primit numeroase solicitari din partea unor companii clujene. Fiind prima agentie din oras, am reusit sa obtinem o cota de piata importanta". Pentru ea, echipa de baza, formata din 20 de fete si baieti este cea mai importanta. "Modeling-ul este doar in mica masura o afacere profitabila, majoritatea incasarilor se datoreaza evolutiei serviciilor de hostess, cele mai cautate in prezent, cele mai benefice pentru cei care li se dedica in mod serios", explica Lili Mihacea.



Amalia Judea, absolventa a Academiei de Arte Vizuale din Cluj, a infiintat in 1998, la Oradea agentia Art&Fashion. "Datorita unei conjuncturi personale am ajuns in Oradea unde doream sa lansez o colectie personala de moda. Agentiile locale de modeling erau neprofesioniste, ca urmare am incercat sa pregatesc cateva fete pentru prezentarea colectiei personale. Eram si antrenoare de aerobic si aveam experienta cu manechine in urma prezentarilor pe care le-am avut in Cluj si Bucuresti, asa ca nu mi-a fost greu sa realizez o prima selectie. Am hotarat ulterior sa infiintez propria agentie, pentru a avea manechine bine pregatite si pentru a realiza spectacole de un nivel calitativ ridicat", povesteste Amalia Judea, manager Art&Fashion. Tanara nu a pornit cu gandul de a face bani cat mai repede, in plus nici nu era foarte convinsa ca o agentie de modele poate fi un business de viitor. Cu toate acestea, a pus in joc multa putere de munca si si-a propus sa-si dezvolte agentia.



Experienta didactica (preda design vestimentar la Facultatea de Arta din Oradea) o ajuta in pregatirea modelelor, iar colaborarea cu proprii studenti ii deschide noi posibilitati de a-si structura afacerea. "Cu ajutorul manechinelor mele prezint colectiile studentilor, antrenand fetele in cat mai multe prezentari pentru a le crea experienta scenica. Am descoperit in timp ca tot ce fac eu ar putea deveni o afacere, dar nefiind profesioninsta in business, am invatat multe lucruri pe pielea mea", explica Amalia Judea.



Prima Models Agency s-a infiintat la Arad, in ianuarie 2001, bucurandu-se inca de la inceput de sprijinul si de parteneriatul celei mai mari agentii de modele din Romania, MRA Models. "Imediat dupa infiintare agentia s-a orientat spre organizarea de mici evenimente, actiuni de imagine si publicitate: (sampling, promo, hostess), prezentari de moda, castinguri si filmari de publicitate", spune Marius Tica, directorul agentiei Prima Models. Modelele Agentiei Prima Models din Arad participa la promotii, spoturi, prezentari de moda, emisiuni de televiziune, cataloage de moda, evenimente, sampling. "Am construit o echipa de manechine apreciate la nivel national, remarcate pe mari podiumuri de prezentari, la cele mai importante evenimente de moda (Romanian Fashion Week, Bucuresti Fashion Week, Summer Fashion Festival), sau la lansarea unor colectii ", declara Marius Tica. Modele agentiei au fost solicitate si la realizarea de editoriale si fotografii de coperta pentru reviste de specialitate si au participat la cele mai cunoscute concursuri de frumusete : Supermodel Ford-MRA , Miss World Romania, Elitte Model Look, Miss Tourism World. " Prima Models are logistica necesara sa ofere o acoperire zonala pentru sase judete : Arad, Timis, Hunedoara, Bihor , Baia Mare si Satu Mare ", spune Marius Tica.





De la Paris la Londra, via Dubai



Agentia Art&Fashion promoveaza manechinele la cele mai mari agentii de modeling din lume : IMG Paris, Madisson, Next models, Elite Look. La inceput firma a organizat si cursuri de manechine, insa in ultimii ani a renuntat mizand doar pe statutul de agentie. Firma nu lucreaza doar cu modele din Romania, ci si din India, Rusia sau Malta. " Pentru a avea o agentie profesionista trebuie sa lucrezi cu oameni profesionisti : scaunter, booker, coregraf si fotograf pentru realizarea portofoliilor. Asta este destul de greu de gasit intr-un oras ca Oradea", considera Amalia Judea. Art&Fashion lucreaza in prezent cu Elite Look Models in Dubai, unde manechinele din Oradea participa la numeroase prezentari. "Este o experienta noua, manechinele mele au contracte de o luna si au ajuns sa prezinte bijuterii la Burj Al Arab. Au prezenat colectii Versace, Dolce Gabana sau Bvulgari", spune Amalia Judea. Agentia oradeana a participat in Kuwait, la inaugurarea celui mai mare magazin de bijuteri Chopard din lume. "A fost cea mai mare explozie a luxului si a rafinamentului pe care am intalnit-o vreodata", declara Amalia Judea. In zona de Vest, Prima Models este partener pentru Beiersdorf, Philip Morris, Londa, Unillever, Elitta, Castel Film, REAM Romania, MRA Models, Shine Models, Miss Tourism Organization Romania sau Levintza Modexim. Pe langa acestia, portofoliul firmei mai cuprinde companii din Transilvania, "clienti fashion" din partea de vest. "Modelele noastre au prezentat pentru toti designerii renumiti din Romania", spune Marius Tica.



Euromodels are o serie de parteneri in strainatate. "Noi trimitem modelele, iar ei le deconteaza transportul, cazarea, diurna saptamanala. Fetele participa la castinguri. Unele dintre ele lucreaza doar o saptamana dupa care renunta din cauza ca nu se pot acomoda, iar altele raman sa prezinte si devin nume consacrate ale modei internationale. Pentru acestea, sume de 15.000 de euro pe luna reprezinta un venit cat se poate de firesc. Pentru a reusi intr-o cariera de modelling este nevoie de ambitie si curaj, pentru ca "lupta" pe plan international este de zece ori mai dura decat cea de la noi", este de parere Lili Mihacea.





Lungul drum al modelului spre revista



Agentia clujeana Euromodels organizeaza si cursuri de pregatire, in urma carora raman doar fetele care sunt foarte bune. Ele beneficiaza de book-uri profesionale si sunt propuse clientilor, firme de publicitate, clienti directi sau creatori de moda, moment in care incep sa profeseze. "La cursuri, fetele invata sa mearga pe tocuri, sa se fardeze, sa se aranjeze, sa se imbrace. Un astfel de curs costa in jur de 150 de euro, iar firma realizeaza cate patru, cinci pe an. Dupa un curs fetele nu sunt modele de revista, asta dureaza de regula doi ani, iar meseria se invata pe scena si nu la repetitii", explica Lili Mihacea. Majoritatea manechinelor incep activitatea de modeling in clasa a noua, a zecea, iar la sfarsitul facultatii, la 22, 23 de ani, cariera lor se apropie de final, pentru ca este o meserie in care diferentele de varsta sunt sesizabile. Piata clujeana este privita cu reticenta de catre managerul Euromodels, care sustine ca ofertele de colaborare pentru un model sunt extrem de limitate la Cluj fata de Bucuresti. "O firma mare merge la o agentie de publicitate si aceasta e cea care se implica, cea care ne face noua o anumita oferta. Modele participa la reclame foto si video, dar si la prezentari de moda", completeaza Lili Mihacea.



Managerul agentiei Art&Fashion din Oradea, asteapta ca dupa explozia agentiilor de manechine din Romania sa se realizeze o diferentiere intre agentiile care se ocupa cu seriozitate de lansarea si promovarea manechinelor. "Multa lume isi imagineaza ca agentiile de modeling sunt o sursa rapida de imbogatire. E un vis care se spulbera relativ repede in momentul in care te implici in afacere. De multe ori descoperi ca este mai degraba o activitate care absoarbe banii", este de parere Amalia Judea.





Din culisele modeling-ului



Cum ajungi pe podiumul prezentarilor de moda sau in paginile revistelor? Superbul fotomodel Ioana Ghiran raspunde la intrebarea aflata pe buzele multor tinere. Tanara clujeanca a intrata in lumea internationala a modei inca de la 14 ani, acum are 20 de ani si este studenta in anul I la Facultatea de Business a Universitatii "Babes-Bolyai". Nu face doar modeling, ci se implica si in afacerea familiei, administrarea hotelului "Napoca". In plus, anul trecut si-a infiintat propria firma - Ioana Ghiran Production - care va functiona in domeniul show-biz-ului.



Cand vine vorba de inceputurile carierei, biografiile fotomodelelor celebre se inscriu cam in acelasi tipar: majoritatea au fost descoperite intamplator, pe strada sau intr-o discoteca. Clujeanca Ioana Ghiran nu face exceptie de la regula. In urma cu sase ani, cand s-a prezentat la selectia pentru concursul Elite Model Look, a facut-o doar ca "insotitoare". "A fost ideea unei prietene de-a mamei, a carei fata isi dorea tare mult sa fie model. Si pentru ca fata sa nu se simta stinghera la selectie, a rugat-o pe mama sa ma duca si pe mine", destainuie Ioana. Dintre cele doua fete insa, organizatorii a preferat-o pe Ioana.





Despre modele si designeri



O zi de casting a Ioanei incepe la ora 10 si se termina seara, pe la 20, cand se "retrage" in sala de gimnastica. Daca este vorba despre o prezentare, atunci la ora 12 punct trebuie sa fie la "locul faptei", pe care il paraseste dupa ora 23. Cele mai lungi zile sunt cele cu sedinte foto, care debuteaza pe la 8-9 dimineata si se termina dupa ora 22. "O armata de oameni stau pe capul tau. Fotograful, asistentul fotografului, make-up artistul, dresser-ul, tipul care aseaza luminile.. Ti se tamponeaza fata din 10 in 10 minute, ti se asaza si ultimul fir de par.... O nebunie intreaga. E obositor, dar dupa ce vezi pozele, stii ca a meritat", explica Ioana. Dupa doi ani de aparitii la diferite prezentari de moda, Ioana a participat la Miss Romania 2000. Scounter-ii (cautatorii de modele) agentiilor Why Not din Milano si Best Woman din Paris au remarcat-o si au fost interesati de ea. "In august 2000, am fost la Milano pentru doua saptamani, impreuna cu mama si cu sora mea, Roxana. Am avut mai multe sedinte foto de proba cu fotografi renumiti. Mama a discutat cu Vittorio Zeviani, presedintele agentiei Why Not, si urma sa ma intorc in septembrie", povesteste Ioana. Nu s-a mai intors. Intre timp, scounter-ul agentiei "Best Woman", Gianni Portman, castigase increderea familiei Ghiran. In ianuarie 2001, Ioana a luat drumul Parisului. Agentia i-a pus la dispozitie un apartament pe care il impartea cu alte doua modele, una dintre ele fiind celebra Diana Dondoe.





Munca bine platita



Incet-incet, Ioana a intrat in ritm. In fiecare seara primea de la agentie o hartie pe care erau trecute castingurile de a doua zi, cu ore si adrese. Cu harta in mana, batea Parisul dintr-o parte in alta. Primul casting i-a adus si primul angajament. Era vorba despre Festivalul International de Lenjerie de la Port de Versailles, unde Ioana a prezentat pentru firme faimoase, precum Kenzo, Chantelle sau... Jolidon.



In patru zile de festival a avut 120 de iesiri pe podium, platite foarte bine. Dupa ce si-a achitat toate "datoriile" a ramas cu 24.000 de euro. "De regula, din banii pe care ii castigam, 50% mergeau la stat, 20% la agentie, iar mie imi ramaneau 30%", spun ea. Practic, pentru cele patru zile de munca, Ioana a primit cate 6.000 de euro. 4,16 euro pe minut...



Au urmat alte castinguri, alte prezentari, pentru Armani, Lolita Lempicka sau Valentino, sau editoriale pentru Dior, Lagerfeld, Gaultier sau Ungaro. Doi ani parizieni plini de stralucire. Care vor continua cu alti trei, pentru ca, anul trecut, Ioana a semnat un contract cu cea mai importanta agentie de moda din lume: Elite Model Look. Asta inseamna ca a ajuns in top.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO