ZF Transilvania

Cineva trebuie sa aiba grija de miliardul de euro pe care il cheltuiesc romanii anual pe medicamente

10.05.2005, 19:49 238

Anul trecut vanzarile de produse medicamentoase realizate prin intermediul farmaciilor a depasit 684 de milioane de euro, cu peste 30% mai mult decat in 2003. Numai in ultimul trimestru al anului vanzarile totale de medicamente au depasit 288 de milioane de euro, ceea ce inseamna o crestere de peste 11% fata de perioada octombrie-decembrie 2003. In aceste conditii companiile care se ocupa de distributia de medicamente investesc indeosebi in extinderea la nivel national si in gasirea unor noi modalitati de acaparare a clientilor.

In 2004 piata medicamentelor din Romania a inregistrat o crestere de aproximativ 28%, ajungand la valoarea record de 960 de milioane de euro. Pentru 2005 se estimeaza o usoara crestere, insa totul va depinde de posibilitatea companiilor de a continua creditarea consumului.



Peste 5 mil. euro in depozite

Compania Mediplus a deschis in 2005 primul depozit propriu de medicamente la Cluj, despre care oficialii firmei spun ca este cel mai mare din zona Transilvaniei, avand peste 1000 de metri patrati. "Investitia a fost de 500. 000 de euro si face parte dintr-un plan de dezvoltare in valoare de 5 milioane de euro demarat in 2004. Anul trecut am deschis alte doua depozite in Galati si Sibiu. In 2005 intentionam sa mai construim in Targu-Mures, Constanta si Timisoara" declara Laura Florea, corporate affairs director al companiei. Pana in 2004 Mediplus avea depozite doar in locatii inchiriate.

In proiectele pe 2005 ale companiei mai intra si relocarea centrului logistic din Bucuresti, ceea ce presupune, potrivit conducerii firmei, o investitie de 9 milioane de euro. "Centrul logistic va fi cel mai mare din S-E Europei si am initiat aceasta investitie deoarece actuala locatie nu este suficienta volumului de comenzi", mai declara Laura Florea.

Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproape 254 de milioane de euro, in crestere cu 80% fata de 2004. "Cresterea cu 80% a cifrei de afaceri am inregistrat-o si anul trecut, iar acest lucru este posibil deoarece piata medicamentelor inregistreaza cresteri spectaculoase in fiecare an" a precizat Florea. Conducerea Mediplus estimeaza o cota de piata de 19% pentru farmaciile cu circuit deschis si 16% pentru totalul pietei. "In cifra de afaceri a companiei peste 90% reprezinta comenzile pentru farmaciile cu circuit deschis. Serviciile complete oferite de noi ne-au ajutat sa devenim lideri pe piata distribuitorilor de medicamente" a mai declarat Laura Florea.



Strategie de marketing - amenajarea farmaciilor clientilor

Pe langa distributia de medicamente Mediplus se implica si in arhitectura farmaciilor. "Mediplus Arhitectural este un program mai nou initiat de companie, care vizeaza renovarea si amenajarea, in baza unui contract, a farmaciilor clientilor nostri" a mai adaugat Florea. Compania are peste 3 500 de clienti in toata tara si lucreaza cu aproximativ 120 de furnizori romani si straini.

Bazele Mediplus au fost puse in 1994 la Cluj si firma se ocupa doar de distributia de medicamente pentru care nu era necesara prescriptie. In 1997 compania se extinde si pe medicamentele etice, adica cele cu prescriptie. Initial firma avea doar 8 angajati, iar acum numarul lor este peste 800. Actionarul principal este Fondul de Investitii Olandez, Sograno, care detine din 2002, 99,9% din companie. Ceilalti patru actionari au fiecare cate o actiune si reprezinta interesele companiei olandezein Consiliul Director.



1 milion de euro pentru certificatul GMP

Compania brasoveana Farmacom va investi in urmatorii doi ani peste 1 milion de euro in amenajarea spatiului de productie in conformitate cu normele impuse de legislatia europeana in domeniu. "Investitiile in reamenajarea spatiului de productie au inceput in 2004, iar scopul acestora este obtinerea certificatului G.M.P. (Good Manufacturing Practices), adica locatiile in care producem sa fie specifice productiei noastre, medicamentele anodine si antibiotice" a declarat Romeo Fieraru, director general Farmacom.

Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 13,7 milioane de euro in crestere cu aproximativ 20% fata de 2004. "Cresterea prognozata se datoreaza faptului ca piata medicamentelor este in continua dezvoltare, iar consumul de medicamente generice este tot mai mare de la an la an" a mai declarat Romeo Fieraru.



Distributie doar in Transilvania si Moldova

In prezent Farmacom efectueaza distributie in principal in judetele din Transilvania si Moldova. "Avem momentan patru depozite in Sibiu, Brasov, Cluj si Iasi, ultimul, cel de la Iasi fiind deschis in 2004. In viitorul apropiat nu vom mai investi pe acest palier deoarece resursele noastre financiare merg inspre amenajarea unui spatiu optim pentru productia de medicamente" precizeaza directorul general Farmacom.

Principalii furnizori straini de medicamente pentru compania brasoveana sunt Amman Pharma, Beaufor Ipsen, Pfizer, Schering AG Germania, Laboratoires Foumier, Hexal si Temmler Pharma Germania. Producatorii interni mai importanti ale caror produse sunt distribuite de Farmacom sunt Sicomed Bucuresti, Europharm Brasov, Terapia Cluj-Napoca, Antibiotice Iasi, precum si Biofarm Bucuresti.

Compania brasoveana detine de asemenea 32 de farmacii in judetele Brasov, Sibiu si Covasna. Farmacom SA a fost infiintata in 1991 cu capital integral de stat. In 1999 Asociatia Farmacia PAS, a salariatilor si conducerii, cumpara pachetul majoritar devenind, cu o pondere de 52% actionarul principal al companiei. Momentan firma are 220 de angajati.



Investitiile care cresc vanzarile

Compania farmaceutica Ozone Laboratories Romania anunta investitii de peste 5 milioane de euro in 2005. "Intentionam sa dezvoltam portofoliul de produse pe piata autohtona si sa inregistram unele medicamente in alte cinci tari din Europa Centrala", declara Dan Schiopu, director executiv Ozone. Investitiile de anul acesta fac parte dintr-un program mai amplu, in valoare de 14 milioane de euro, ce a fost demarat in 2004 cu o investitie de 2 milioane de euro in modernizarea liniilor de productie ale Fabiol Bucuresti si Mark International Iasi. "Ca urmare a acestei infuzii de capital, cele doua linii de productie farmaceutica au obtinut certificarea GMP si au marit capacitatea de productie. In acest moment Fabiol Bucuresti poate produce 2 milioane de unitati comerciale pe luna, iar la Iasi a fost deschisa o intreaga sectie de antibiotice sub marca Ozone", mai declara Dan Schiopu.

Conducerea Ozone Laboratories estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 28 de milioane de euro in crestere cu aproape 300% fata de anul trecut. "In fiecare an compania a avut o rata de crestere similara, care este legata de faptul ca dezvoltam in permanenta parteneriate si extindem portofoliul de produse. In plus pentru acest an intentionam sa ne crestem si cota de piata", precizeaza directorul executiv. Oficialii firmei estimeaza o cota de piata medie de 20%, iar in acest an se doreste sa se ajunga la 25%.

Planurile de dezvoltare ale companiei mai includ si dezvoltarea unor noi parteneriate cu producatori autohtoni de medicamente. "Suntem momentan in discutii cu firma Bioeel din Targu-Mures. Peste doua luni vor iesi pe piata primele doua medicamente produse in Transilvania sub marca Ozone. De asemenea suntem interesati si de compania Promedic, colaborarea este insa intr-o faza incipienta", mai precizeaza Dan Schiopu.

In 2005 numarul angajatilor companiei a crescut de la 45 la 115. "Dezvoltarea centrului logistic din Bucuresti si a retelei de promovare si vanzare a impus o asemenea masura. Resursele umane se vo mai mari deoarece intentionam ca in Romania sa avem un centru de productie si export de medicamente Ozone pentru toata Europa de Est", declara directorul excutiv.

Portofoliul de produse al companiei include peste 140 de sortimente din care 60% sunt medicamente generice. "Compania comercializeaza in Romania peste 60 de produse farmaceutice, majoritatea fiind fabricate aici, in conditii GMP de catre partenerii nostri Mark International si Fabiol. De asemenea, portofoliul Ozone mai cuprinde 80 de produse din gama antibiotice, gama de produse pentru gastro-enterologie, gama de produse antihipertensive, gama de suplimente nutritive si gama de analgezice", mai spune Dan Schiopu.

Compania Ozone Laboratories UK a intrat pe piata farmaceutica din Romania in 2001. Partea britanica este actionar unic la Ozone Laboratories Romania. In Marea Britanie firma nu are activitate de productie sau de promovare. La noi, compania subcontracteaza atat productia cat si distributia medicamentelor fabricate sub marca Ozone, oferind insa materia prima, ambalajele si echipe de promovare medicale.



Pentru modernizarea logisticii

Compania clujeana Pharmafarm anunta investitii de aproximativ 1 milion de euro anul acesta. "Intentionam sa reinnoim parcul auto, vom achizitiona in acest sens peste 50 de masini, vom moderniza depozitele din Brasov, Bucuresti si Iasi, vom deschide o noua farmacie in Cluj si vom investi de asemenea in sistemul IT" declara Marius Chereches, director general Pharmafarm. In 2004 compania a modernizat depozitele din Timisoara, Targu-Mures si Galati, a marit parcul auto cu inca 12 masini de distributie si a deschis o noua farmacie in Cluj, toate cumuland o investitie de peste 120.000 de euro.

Firma clujeana estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 36 de milioane de euro, in crestere cu 50% fata de anul trecut. "Cresterea preconizata se datoreaza faptului ca ne-am imbunatatit simtitor portofoliul de produse, ajungand in momentul de fata la peste 2.300 de sortimente si de asemenea am crescut forta de vanzare prin achizitionarea in 2004 a catorva masini" mai declara Marius Chereches.



Locul 8 pe piata medicamentelor

Conducerea companiei Pharmafarm estimeaza ca momentan sunt pe locul opt pe piata distribuitorilor de medicamente, cu o cota de piata de aproximativ 3,5%. "Pentru anul acesta ne propunem sa ne crestem cota de piata si sa ajungem pe locul sase" mai spune Chereches.

Firma clujeana detine 10 depozite in toata tara si 14 farmacii in judetele Cluj, Bistrita, Salaj si alte doua puncte farmaceutice in zona rurala. "Spatiile in care detinem farmacii sunt proprietatea noastra, iar depozitele sunt in locatii inchiriate" precizeaza directorul general. Clientii companiei sunt 2.800 de farmacii din toata tara, conducerea estimand ca acopera aproximativ 75% din piata farmaceutica. Furnizorii Pharmafarm sunt in proportie de 60% firme straine, restul medicamentelor fiiind achizitionate de pe piata autohtona.

Compania clujeana a luat fiinta ca entitate juridica in 1991, prin privatizarea Oficiului Farmaceutic Cluj. In 1999 pachetul majoritar de actiuni al Pharmafarm era detinut de compania producatoare si distribuitoare de medicamente Pharmatech Targu-Mures. Pana in momentul de fata pachetul majoritar de actiuni al companiei clujene a fost detinut pe rand de Lek-Pharmatech, Novartis si Kemofarmacia. In 2005 Celesio, cel mai mare distribuitor de medicamente din Europa cumpara compania Kemofarmacia, devenind astfel actionar majoritar la Pharmafarm. Firma Celesio detine un lant de peste 2.000 de farmacii in toata Europa si a avut in 2004 o cifra de afaceri de aproximativ 20 de miliarde de euro. Compania clujeana are in momentul de fata 321 de angajati.



Importurile raman o sursa de profit

Compania Farmexim anunta investitii de aproximativ 4 milioane de euro in urmatorii trei ani. "Vom continua politica de dezvoltare a retelei nationale de distributie, prin transformarea a trei filiale locale in centre regionale. Investitiile vor viza, de asemenea extinderea depozitului central din Bucuresti, precum si modernizarea tuturor depozitelor teritoriale, scopul principal fiind cresterea capacitatii de depozitare si asigurarea tuturor conditiilor de depozitare conform standardelor europene", declara Daniela Troncota, specialist marketing&PR al companiei.

Conducerea Farmexim estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de peste 80 de milioane de euro, in crestere cu 35% fata de anul trecut si o cota pe piata de retail de peste 10%. "Cresterea prognozata are legatura cu faptul ca piata medicamentelor este in continua crestere in Romania, iar deschiderea in 2004 a celor patru noi filiale la Ploiesti, Bacau, Sibiu si Tg. Mures ne va ajuta sa avem o flexibilitate mai mare in rezolvarea urgentelor", mai declara Daniela Troncota.

Distributia la nivel national se realizeaza printr-o retea de 14 depozite si un parc auto de peste 150 de masini. "Depozitul central din Bucuresti are o capacitate de 13.000mc si detine toate dotarile in conformitate cu prevederile GDP (Good Distribution Practice)", precizeaza Troncota.

Compania Farmexim colaboreaza cu peste 70 de producatori de medicamente, produsele de import reprezentand 95% din oferta companiei. "Farmexim este reprezentant exclusiv al firmei Octapharma AG in Romania, al carei portofoliu de produse este axat pe derivati plasmatici. Mai avem parteneriate cu Pfizer, Schering Plough, Bristol Myers Squibb, Novartis Pharma sau Beaufour Ipsen", a mai spus specialistul in marketing&PR al Farmexim. Oferta de produse a companiei farmaceutice mai include si produse de uz veterinar.

Compania Farmexim a fost infiintata in 1990, asigurand distributie pentru peste 2.500 de clienti farmacii si spitale. Firma are peste 300 de angajati si o echipa de vanzari de peste 100 de oameni. Principalii competitori pentru Farmexim sunt Mediplus, Relad si Farmexpert.



Tinta: patrunderea pe piata ruseasca

Compania clujeana Eurotrading unic importator al firmei Damor Farmaceutici in Romania va investi anul acesta aproximativ 150.000 de euro pentru a lansa pe piata din Rusia medicamentul Sulidamor. "Firma noastra se va ocupa doar de partea de inregistrare si promovare urmand ca partea ruseasca sa asigure distributia produsului farmaceutic", declara Dan Bucur, asociat in compania Eurotrading. Tot anul acesta medicamentul Sulidamor a fost lansat si pe piata din Romania. "Nu foarte multa lume cunoaste produsul deoarece am ales sa-l promovam mai intai in randul medicilor, momentan o campanie la nivel natinal nu constituie o prioritate pentru noi", precizeaza Dan Bucur.

Firma clujeana este de asemenea unic importator pentru produsele companiei italiene GT Calze. "Importam ciorapi medicali, care au diferite grade de compresie, seturi de lenjerie pentru femeile insarcinate si de asemenea o gama de produse de produse de infrumusetare" a mai adaugat Bucur.

Compania Eurotrading estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 260.000 de euro in crestere cu 400% fata de anul trecut. "Cresterea spectaculoasa se datoreaza faptului ca ne-am marit numarul agentilor de promovare, momentan avand reprezentanti in toate zonele tarii, astfel ca si vanzarile au inceput sa creasca" precizeaza Dan Bucur.

Conducerea companiei intentioneaza ca anul acesta sa diversifice gama de produse lansand pe piata doua modele de ciorapi pentru diabetici, in varianta cu fir de argint si cu extract de crab.

Eurotrading este o companie mixta, romano-italiana, actionar majoritar, cu 80% fiind partea italiana. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO