ZF Transilvania

Companiile romanesti au spus: sa fie lumina! Si s-au facut afaceri frumoase la lumina reclamelor

06.04.2005, 19:15 39

De la micile magazine de cartier pana la marile companii multinationale, investesc cu totii intr-o mai buna vizualizare a identitatii proprii. Productia de reclame luminoase a crescut in ultimii ani direct proportional cu dezvoltarea economica. Daca pana acum cativa ani companiile romanesti se orientau spre productia de bannere sau panouri iluminate, in prezent se poate observa o orientare a firmelor catre literele volumetrice si firmele luminoase.
Suficient nu e doar ca reclamele luminoase sa arate bine; ele trebuie sa fie creative si sa scoata in evidenta calitatile firmei pe care o reprezinta.
Schimbarile "de moda" din domeniu impun chiar modificari ale aspectului interior al spatiilor comerciale, aceasta pentru ca in ultimul timp se constata o crestere semnificativa pe segmentul indoor in detrimentul traditionalelor afisaje exterioare.

Sisteme de aprindere cu viteza variabila
"Este din ce in ce mai evidenta necesitatea comunicarii indoor in conditiile in care spatiile outdoor au fost indelung exploatate, iar la punctele de vanzare avem posibilitatea amplasarii unor produse inovatoare, care sa atraga si sa vanda", a declarat Radu Baitoiu, director general al companiei Klass Prodexport, din Bucuresti In prezent Klass investeste in implementarea unor noi modalitati de realizare a reclamelor luminoase printre care se numara panourile cu elemente trivision si sistemele de aprindere cu viteza variabila.
Portofoliul de clienti al companiei acopera toate domeniile de activitate. "Lucram in general cu companii multinationale cu sedii si filiale in toata tara, reusind astfel sa acoperim toate zonele tarii in ceea ce priveste productia, instalarea si intretinerea semnalelor luminoase", precizeaza Radu Baitoiu. Printre companiile pentru care Klass a realizat reclame luminoase se numara Philip Morris Romania, Finansbank, Hyundai, Kenvelo, Zapp, Bosch, Tuborg, Carrefour.
Klass Prodexport a fost infiintata in 1992, "intr-un moment nebulos pe piata romaneasca, intr-o perioada in care notiunea generala a unei agentii de publicitate se rezuma la intermedierea diferitelor produse publicitare care din punct de vedere calitativ apar-tineau in totalitate asa-zisului trecut glorios", spune Baitoiu.
In ultimii ani obiectul de activitate al companiei s-a extins spre publicitate indoor&outdoor, servicii de autorizare, consultanta si intretinere in postgarantie.

Daca e luminos, atunci e plastic sudat
Firma de publicitate MSA din Cluj isi propune introducerea in acest an a unei noi modalitati de realizare a reclamelor luminoase, si anume, plasticul sudat. "Suntem primii in Romania care vom folosi acest sistem. Am optat pentru aceasta varianta deoarece este mult mai ieftina, se realizeaza mult mai usor si arata mult mai bine", a declarat Raluca Pop, PR Manager MSA.
Investitiile in cresterea calitatii serviciilor si in resursele umane sunt alte prioriati ale companiei clujene pentru 2005. "Piata publicitatii este in continua dezvoltare, iar daca nu tii pasul poti fi dat la o parte foarte usor. Noi concuram in special cu firmele din Bucuresti si cu toate ca nu ne-a fost foarte greu sa patrundem pe piata din Capitala, trebuie sa ne mentinem la standarde ridicate", precizeaza Raluca Pop.
MSA realizeaza reclame luminoase din momentul infiintarii in 1997, insa doar din 2000 are si activitate de productie. "Oferim toate serviciile, de la proiectare, pana la montare", mai spune Raluca Pop. Principalii clienti ai firmei clujene sunt Flanco, Unita, Goldstern si Practic. "Nu lucram cu firmele mici deoarece preferam sa realizam productie in serie. Este mult mai costisitor sa realizam un unicat", precizeaza Raluca Pop.
Compania clujeana estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 1,3 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul trecut. "Speram ca anul acesta sa ne imbunatatim portofoliul de clienti si suntem siguri ca pe baza serviciilor oferite de noi clientii nostri isi vor mari bugetele pentru publicitate", mai declara Raluca Pop.
Cota de piata estimata de firma clujeana pentru productia publicitara este de 30%. "Cota de piata nu este doar pe Transilvania deoarece avem clienti in toata tara si in special in Bucuresti", spune Razvan Crisan, director general MSA. La nivel local, MSA se dedica activitatilor de BTL. "Noi suntem responsabili de toata gama de festivaluri care ii nemultumeste pe soferi din cauza inchiderii principalelor artere din oras".

Lumini pe banci si pe autostrazi
In cifra de afaceri a grupului de companii Neon, 20% reprezinta reclamele luminoase, iar directorul general de la Neon estimeaza pe acest segment, in Transilvania, o cota de piata de 35%. "Majoritatea clientilor nostri sunt institutii bancare. Pentru Banca Transilvania am realizat peste 100 de sedii cu tot ceea ce inseamna aparatura electrica si fatade, iar pentru 2005 am contractat realizarea altor 50 de filiale in toata tara", a spus Augustin Cosma, directorul general.
Printre clientii firmei clujene se mai numara si BCR, Banca Tiriac, Holchim si Unita. "Momentan suntem in discutii cu Industria Sarmei, Campia Turzii, pentru realizarea instalatiei electrice si de iluminat", mentioneaza Cosma. Printre lucrarile realizate de compania Neon se mai numara si iluminatul partiei de schi Borsa-Maramures si semnalistica pentru aeroportul Henri Coanda si pentru aeroportul Cluj-Napoca.
Neon va investi in 2005 aproape un milion de euro in extinderea si modernizarea liniei de productie locale. "Momentan productia se realizeaza in doua locatii a caror suprafata nu este suficienta pentru volumul de comenzi pe care il avem si de aceea am investit in constructia unui imobil de trei etaje care va acoperi necesarul de spatiu", declara Cosma.
Incepand din 2005 compania clujeana va furniza materialele electrice si va asigura serviciile de iluminat pentru santierele de pe autostrada Transilvania, realizata de compania americana Bechtel. "Am castigat licitatia organizata anul trecut si le vom furniza aparatura electrica necesara organizarii si amenajarii santierelor", declara Augustin Cosma.
Grupul Neon estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de peste 5,6 milioane de euro, cu 40% mai mare decat in 2004. "Deschiderea noilor puncte de lucru in Moldova si Banat va duce la cresterea vanzarilor si implicit a productiei", precizeaza Cosma.

Fizicieni si sticlari basarabeni
Un obiectiv important al companiei Neon este extinderea pe piata externa. "Anul acesta vom deschide un punct de lucru in Republica Moldova, la Chisinau, impreuna cu partenerul nostru elvetiano-suedez ABB", declara Cosma. Un alt obiectiv pentru 2004 este realizarea unui amplu proiect de iluminat stradal in parteneriat cu Philips. "Suntem in discutii cu municipalitatea clujeana pentru realizarea iluminatului stradal, iar in acest sens am achizitionat o macara in acest an", precizeaza Cosma.
Compania Neon a fost infiintata in 1991. Initial erau doar 4 oameni, iar in prezent firma are 86 de angajati. "In ''91 am adus fizicieni si sticlari din Republica Modova de la Institutul de Fizica Moleculara si a Corpului Solid, deoarece in Romania nu existau specialisti in vidare", declara directorul general. Pe langa sediul din Cluj, Neon a mai deschis anul trecut alte doua puncte de lucru in Constanta si Baia Mare. Cei doi actionari ai companiei sunt Augustin Cosma si Ioan Nemeth, fiecare avand cate 50%.

O piata in continua dezvoltare
KST Design este o alta companie specializata in productia publicitara, ce a luat fiinta in anul 1998.
"Portofoliul nostru de produse s-a diversificat mult de la infiintare si pana in prezent, in mare parte si datorita schimbarilor produse in cererea de pe piata. Pornind initial de la inscriptionari de diverse produse publicitare, societatea noastra realizeaza in prezent o gama larga de servicii, de la design si inscriptionari pana la realizarea de bannere, panouri publicitare, firme luminoase sau litere volumetrice", declara Radu Tarmure, director general al KST Design. Printre clientii societatii se numara companii cum ar fi: Central, Diverta, Agressione, Bancpost, MISR Bank, Kopiernicus, Den Braven sau Herlitz Romania.
"Privita in ansamblu, piata locala pentru produsele publicitare s-a dezvoltat mult in ultimii ani, atat pe fondul cresterii concurentei intre firme si al constientizarii importantei prezentarii unei imagini cat mai atragatoare pentru consumatori, cat si datorita intrarii pe piata a unor firme cu capital strain, care au o politica foarte stricta in ceea ce priveste imaginea lor si modul in care aceasta este comunicata", precizeaza Tarmure.
Pentru 2005 KST Design estimeaza o cifra de afaceri de peste 150.000 de euro, in crestere cu 50% fata de 2004, iar in cifra de afaceri a firmei clujene reclamele luminoase inseamna aproximativ 60%, KST Design ocupandu-se atat de creatie, cat si de producerea si intretinerea semnelor luminoase.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO