ZF Transilvania

Milioane de euro veniti pe sarme si cabluri

29.09.2005, 20:05 121

Competitia acerba de pe piata marilor producatori de automobile, consolidarea unor aliante in domeniu, succese rasunatoare sau esecuri, toate aceste miscari se resimt si pe piata producatorilor de componente pentru industria automobilelor. Iar piata regionala a furnizorilor se "raceste" sau se simte bine in functie de evolutia marilor corporatii internationale.

Costurile in crestere si presiunea preturilor din domeniul auto au determinat marile companii de automotive sa-si transfere capacitatile de productie tot mai departe de centru, inspre Europa de Est sau chiar in afara spatiului european, in Asia si America Latina. Printre aceste locatii preferate este si Transilvania, zona devenind una dintre cele mai "cautate" de catre marile companii de automotive. Pana in acest moment, investitiile pe plan local in capacitati de productie destinate acestui domeniu se cifreaza la peste 500 de milioane de euro, iar valoarea este in crestere deoarece unele companii care au venit deja in Romania au in plan relocarea altor capacitati aflate in Spania sau Ungaria.



SEWS Romania, lider in grup

Unul dintre primii producatori de cablaje electrice care a venit in Romania este compania SEWS (Sumitomo Electric Wiring System), care estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 50 de milioane de lire sterline (75 milioane de euro), in crestere cu 30% fata de 2004. "Evolutia pe 2005 ar fi putut sa fie mai consistenta, ca urmare a investitiilor pe care le-am facut in cresterea capacitatilor de productie, insa lucrand in totalitate pentru piata externa suntem si noi, la fel ca alte companii din Romania, afectati de fluctuatia cursului valutar", a declarat pentru ZF Transilvania, Florin Ionut, director administrativ si financiar, SEWS Romania. Compania producatoare de cablaje pentru industria auto a inregistrat in 2004 vanzari de peste 30 de milioane de lire sterline, principalii clienti fiind Honda, Renault-Nissan, Toyota, Ford-Mazda si PSA. "Toate produsele noastre sunt destinate pietei externe, iar aceasta situatie se va mentine si in viitor deoarece momentan in Romania exista un singur mare producator de automobile", a precizat Florin Ionut. Furnizorii companiei sunt de asemenea, companii situate in afara Romaniei, deoarece, potrivit conducerii, doar acestia au toate acreditarile de calitate din domeniu.

Sumitomo Electric Wiring Systems Ltd. Europe detine in Romania trei puncte de lucru, la Deva, Orastie si Alba-Iulia, cel mai mare dintre acestea fiind cel din Deva, cu o capacitate de productie dubla fata de celelalte doua. Constructia fabricii din Alba-Iulia a fost finalizata in 2004, iar investitiile in cladiri, terenuri si echipamente au fost de peste 10 milioane de lire sterline. Halele de productie au o suprafata construita de 9.500 mp si potrivit conducerii companiei, aceasta locatie s-a aflat in competitie cu orase ca Sibiu, Cugir sau Sebes. "Pentru anul acesta nu avem in planul de dezvoltare investitii majore, deoarece intentionam sa ne concentram pe partea de productie", a mai declarat directorul administrativ si financiar al companiei. Pentru a putea finaliza toate cele trei puncte de lucru,an 2004 SEWS a realizat o majorare de capital de 4,2 milioane de euro.

In Romania, Sumitomo Electric Wiring System Europe, si-a inceput investitiile in anul 2000, o data cu dezvoltarea fabricii de cablaje de la Deva din judetul Hunedoara. Ulterior se dezvolta o alta fabrica similara in Orastie si mai apoi la Alba Iulia, in judetul Alba. "La Deva am ajuns la ajuns la 1.400 de angajati, iar la Orastie avem alti 800. In primul an am avut o cifra de afaceri de 5 milioane de Euro, iar in 2003 prin deschiderea celorlalte doua fabrici am atins cifra de afaceri de aproape 20 de milioane de Euro, iar in urmatorii ani filiala din Romania ar putea ajunge lider in grupul SEWS Europe" a declarat Florin Ionut. Cele doua fabrici de la Deva si Orastie se intind pe o suprafata de aproximativ 8.000 mp fiecare.

In Europa Sumitomo Electric Wiring System are aproape 8.000 de angajati in filialele dezvoltate din Franta, Polonia, Slovacia, Ungaria, Germania, Anglia, Spania si Romania, avand un capital social de 23 de milioane de Euro si o cifra de afaceri de 173 de milioane de Euro. SEWS-Europe se axeaza in special pe producerea de cabluri auto pentru industria constructoare de automobile, avand clienti firme precum Toyota, Renault, Nissan, Honda, Isuzu, Rover, Suzuki, Opel, Fiat, Ford sau Mazda. In prezent, concernul Sumitomo Electric Wiring System numara peste 45.000 de angajati in companiile din intreaga lume asigurand 12 % din componentele si cablurile electrice pentru industria constructoare de automobile.



Investitii in noi linii de productie

Un alt producator important de cabluri electrice pentru industria auto, Alcoa Fujikura SRL, a anuntat investitii de aproximativ 1,4 milioane de euro (5,2 milioane RON) anul acesta pentru cresterea capacitatilor de productie a celor doua puncte de lucru din Nadab (jud. Arad) si Caransebes (jud. Caras-Severin). "Piata componentelor auto este in continua crestere, astfel ca am decis sa mai achizitionam linii de productie pentru cele doua fabrici. Investitiile pe 2005 sunt cu 20% mai mari decat cele de anul trecut si fac parte din planurile de dezvoltare pe care Alcoa le are in domeniu", a declarat pentru ZF Transilvania Gunter Kuss, director general in cadrul companiei. Initial Alcoa Fujikura a demarat productia de sisteme electrice pentru automobile la Nadab in ianuarie 2002, iar in 2003 au inceput constructiile la cea de-a doua fabrica, din Buchin, langa Caransebes. Pana in prezent, in cele doua fabrici s-au investit peste 3.5 milioane de euro.

Pe primul semestru compania a inregistrat o cifra de afaceri de peste 7 milioane de euro, iar reprezentantii Alcoa Fujikura estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 15 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 16% fata de 2004. "Investitiile din ultimii ani in cresterea capacitatilor de productie au ca rezultat o evolutie pozitiva a cifrei de afaceri", a mai declarat Gunter Kuss. In 2004 compania Alcoa Fujikura a inregistrat o crestere de aproximativ 50% a tuturor indicatorilor financiari. "A fost un an mai bun deoarece fluctuatia cursului valutar nu a mai fost atat de mare", precizeaza Gunter Kuss, director general Alcoa Fujikura SRL.

Toata productia realizata de cele doua fabrici ale grupului este destinata pietei externe, principalii clienti fiind Volkswagen, Audi, Skoda, Denzo sau Visteon. Furnizorii firmei sunt in proportie de 60% interni, iar numarul total de angajati cu care firma lucreaza in prezent depaseste 3.300 de persoane.

Pe langa productia de cabluri electrice concernul Alcoa a mai adus in Romania si o a doua divizie si anume productia de profile din aluminiu. Noua fabrica este la Chisineu-Cris, iar investitia totala in noua fabrica s-a cifrat la peste 17 milioane de euro si a fost finalizata anul acesta in luna mai. Fabrica este construita pe o suprafata de 10.000 de metri patrati, iar aici vor functiona doua linii de prese ce vor produce profile extrudate din aluminiu pentru piata europeana, in special pentru Spania si Italia. Fabrica de la Chisineu-Cris este prima investitie ridicata de la zero din istoria Alcoa Europe.

In Europa, grupul Alcoa are peste 20.000 de angajati in 100 de locatii de productie situate in 16 tari. Veniturile grupului Alcoa au depasit in 2003 suma de 22 de miliarde de dolari.



De la zeci de muncitori, la 2.900

Compania Leoni Wiring Systems Bistrita, subsidiara a grupului german Leoni, care produce sarme, cabluri si cablaje electrice pentru industria auto, aparate electrocasnice, produse de telecomunicatie si sisteme mecanice, anunta pe primele sase luni o crestere de 3,5 ori a cifrei de afaceri, fata de aceeasi perioada din 2004. "Evolutia pe 2005 a indicatorilor financiari are legatura cu faptul ca a crescut numarul de comenzi si ca am demarat productia pentru noi modele, cel mai important dintre acestea fiind modelul CST (ca brand al Mercedes Benz) - pentru Business Unit Daimler Chrysler", a declarat pentru ZF Transilvania, Carmen Marica, senior accountant Leoni Wiring Systems Bistrita. Compania producatoare de cablaje pentru industria auto a inregistrat in 2004 vanzari de peste 28 de milioane de euro, principalii clienti fiind DaimlerChrysler si BMW. "Noi nu lucram cu clientii finali, produsele realizate de noi merg mai intai inspre alte companii ale grupului din Slovacia sau Germania", a mai declarat Carmen Marica. Furnizorii companiei sunt de asemenea, firme situate in afara Romaniei.

Reprezentantii companiei din Bistrita estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 71 milioane de euro, in crestere cu peste 100% fata de 2004, cand indicatorii financiari s-au cifrat la aproximativ 31 de milioane de euro (peste 124 milioane RON). Potrivit oficialilor firmei, investitiile pe primele opt luni ale anului au insumat peste 1,8 milioane de euro, 95% din valoarea lor fiind orientate inspre noi echipamente de productie. Concernul german Leoni detine in Romania doua puncte de productie la Arad si Bistrita, cel din Arad avand o suprafata de productie de peste 8,5 hectare. Constructia fabricii din Bistrita a fost finalizata in 2003, iar investitia initiala in teren si cladiri a fost de peste 18 milioane de euro. "Am pornit cu cateva zeci de muncitori, pentru ca acum sa avem aproape 2.900 de angajati. Estimam ca si in continuare numarul acestora va creste direct proportional cu volumul comenzilor pe care le vom avea", a mai declarat Marica. Planurile de dezvoltare ale Leoni Wiring Systems Bistrita vizeaza includerea in portofoliu a altor doua tipuri de produse si anume modelul Hecklappe - E91 din seria 3 pentru marca BMW.

In Romania, Leoni si-a inceput investitiile in anul 1999, o data cu dezvoltarea fabricii de cablaje de la Arad, care anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de peste 13 milioane de euro.

Pe plan mondial, grupul Leoni are peste 29.000 de angajati in cele peste 80 de filiale dezvoltate atat in Europa, cat si in Asia, Africa sau America de Sud. Concernul Leoni are trei divizii (wire, cable si wiring system), doar ultimul dintre acestea fiind prezent in Romania. Estimarile oficialilor companiei cu privire la valoarea vanzarilor pe acest an depasesc 1,4 miliarde de euro, concernul avand un capital social de peste 96 milioane de euro. Potrivit oficialilor grupului, in prezent, Leoni ocupa locul doi in Europa pe segmentul Wiring Systems.

Piata romaneasca a atras in ultimii ani investitii importante in domeniul componentelor auto, tot mai multi producatori internationali anuntand delocalizari ale productiei din tarile vest europene. Existenta unei forte de munca ieftine, dar bine calificate a atras in zona de vest a tarii multi jucatori importanti din domeniul automotive.Toata productia realizata in Romania merge pe piata externa, exporturile din acest domeniu insemnand 4% din totalul exporturilor realizate de tara noastra. anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO