ZF Transilvania

Patronii firmelor din Romania isi scot angajatii la aer liber

04.06.2004, 00:00 62



Team-building-ul este considerat o activitate dinamica menita sa imbunatateasca atat calitatea comunicarii intrainstitutionale, cat si spiritul de echipa. Companiilor le sunt prezentate metode de a depasi dificultatile si conflictele intr-un cadru natural, cu accent pe divertisment si pe descoperirea unor noi obiective profesionale.



Activitatile de outdoor team-building destinate mediului economic sunt menite sa asigure eficienta companiilor implicate si sa transforme experientele de outdoor in businessuri performante pentru companii. Organizatorii acestor evenimente creaza serii de activitati adaptate cerintelor clientului. Actiunile cresc in intensitate, durata si complexitate, atentia fiind permanent indreptata catre detaliile specifice fiecarei echipe participante.





Sa ne cunoastem colegii



Programele de team-building sunt concepute dupa un design ce vizeaza aspecte de business. O zi dintr-o astfel de experienta cuprinde o serie de jocuri tematice cu scop extrem de bine definit. Etapele programului includ: identificarea naturii problemelor legate de echipa si de membrii acesteia, analiza datelor, elaborarea structurii si suportului de training, desfasurarea training-ului si evaluarea. Sunt vizate dezvoltarea abilitatilor angajatilor, accentul fiind pus pe punctele considerate sensibile in cadrul firmei. Training-ul outdoor poate fi efectuat de colectivitati de munca, de angajati cu functii de conducere, de clienti sau parteneri de afaceri.





La inceput a fost team-buildingul



Primele team-building-uri organizate de trei firme clujene, care alcatuiesc astazi Outdoor4u, s-au desfasurat la inceputul anului 2000. "Majoritatea clientilor prefera un nivel de stabilitate pentru activitatile pe care le realizeaza si doresc un singur furnizor pentru cat mai multe servicii. Cresterea cererii pentru integrarea diverselor activitati intr-un program unitar ne-a determinat sa ne unim fortele si sa oferim servicii de outdoor team-building pe piata romaneasca", declara Daniel Todea, coordonator programe Outdoor4u.



Programul Outward Bound Professional ofera din 1999 traininig-uri outdoor pentru companii, bazandu-se pe experienta dobandita de membrii Outward Bound Romania la training-urile desfasurate in strainatate. "Pe piata romaneasca se observa o crestere a cererilor, firmele devin tot mai interesate de acest tip de activitati. Nu se poate vorbi inca despre o explozie a programelor outdoor in Romania, dar experienta europeana ma determina sa cred ca vom asista la o dinamizare a cererii in cel mult un an", considera Horvath Kovacs Adam, director executiv Outward Bound Romania.



Transilvania o locatie preferata



Outdoor4u alege pentru aplicatii zonele montane din Balvanyos, Poiana Brasov, Pades, Vata. "Oferta din Transilvania este mai dinamica datorita reliefului care permite practicarea unui set complet de activitati intr-o singura locatie. Incercam sa familiarizam companiile din capitala cu regiunile din Ardeal. In apropierea Clujului, statiunea Belis-Fantanele este unul dintre locurile pe care le propunem clientilor nostri", spune Daniel Todea.



Majoritatea activitatilor organizate de Outward Bound Romania se desfasoara la Sovata, unde compania detine o gradina de catarare a carei constructie a fost finalizata in toamna lui 2002. In functie de solicitarile clientilor, organizatia din Targu Mures desfasoara training-uri si pe Valea Prahovei, in zona Lacul Rosu sau in Muntii Apuseni unde relieful ofera posibilitati de practicare a canyoning-ului, catararii sau coborarii pe coarda. "Noi asiguram logistica si derularea programelor, iar partea de cazare intra in atributiile clientilor", spune Horvath Kovacs Adam.



Serviciile pe care le dezvolta Outdoor4u se adreseaza companiilor de pe piata romaneasca, care pun accent pe perfectionarea angajatilor. "Principalii clienti sunt firme multinationale, care au inteles beneficiile aduse de training-ul angajatilor, 80% dintre ei avand head-office-ul in Bucuresti. Exista un interes destul de mare din partea firmelor pentru activitati outdoor, datorita faptului ca ele reprezinta o ruptura fata de mediul profesional", considera Daniel Todea. Ponderea trainingurilor outdoor in cifra de afaceri a Outward Bound Romania este de 30%. "Vrem sa asiguram stabilitatea financiara prin pastrarea unui echilibru intre programele pe care le propunem", spune Horvath Kovacs Adam.





Relaxare si eficienta profesionala



Pentru Outdoor4u, activitatea de team-buiding incepe de la asigurarea logisticii necesare, a cazarii, a echipamentelor personalizate, pana la activitatile efective ale team-building-ului: paintball, parapanta, barci, mountain-bike, orientare GPS, catarare, karaoke, speologie, offroad, alpinism, exercitii de echipa, sporturi nautice sau tehnici de supravietuire. "Team-building-ul outdoor inseamna punerea participantilor in situatii reale, in care reactiile si comportamentul sunt mai exacte decat in exercitiile indoor, unde situatiile sunt doar ipotetice. Coordonarea echipei la paintball este un exercitiu in care se observa persoanele cu abilitati de lider, pentru catarare e nevoie de asigurare de catre coechipier, care este reasigurat de monitor, observandu-se increderea in partener", considera Daniel Todea.



Training-urile organizate de Outward Bound Romania nu-si propun doar sa scoata dintr-un mediu inchis o echipa de munca. "Experienta Outward Bound include cunoasterea resurselor proprii, eficientizarea comunicarii in cadrul echipei si corelarea dintre individ, echipa si scopul organizatiei", considera Horvath Kovacs Adam. Firmele pot participa la cursuri de leadership, la formarea de echipe performante, la cursuri de dezvoltare de parteneriate sau la provocari individuale si profesionale.



Programele de outdoor team-building ofera posibilitatea de auto-dezvoltare, de adaptare la valorile si cultura echipei, de dezvoltare a modalitatilor de comunicare, de identificare si depasire a conflictelor, de eliminare a barierelor comunicationale si dezvoltare a creativitatii, de asumare a responsabilitatilor si de rezistenta la stres, presiune sau contratimp.



Pentru 2004 Outdoor4u are planuri privind formarea unei baze dedicate special team-building-ului. "Diversivitatea actiunilor presupune gasirea unui echilibru intre investitii in infrastructura, cresterea nivelului calitativ al echipamentelor utilizate si achizitionarea celor mai noi aparitii din acest domeniu", declara Daniel Todea.



Outdoor4u este un concept pus in practica de catre 3 firme clujene: Grup Sapte, 3 Up si Valahia Outdoor, fiecare acoperind din 2000 o parte dintre activitatile implicate in derularea programelor de team-building. "Dorinta noastra de a oferi un program care sa integreze activitati din domenii diferite ne-a motivat sa ne unim fortele in ceea ce este la ora actuala conceptul Outdoor4u ", declara Daniel Todea, coordonator evenimente Outdoor4u, care estimeaza pentru 2004 o cifra de afaceri de 100.000 de euro.



Principalii clienti ai firmei clujene sunt: Beiserdorf, Billa , BRD -filiala Cluj, Connex, Coty , Energobit, Glasurit, JTI, Leoni, Nestle, Orange, RDS, Sales Consulting, Unilever Romania.



Outward Bound Romania, reprezentanta a retelei internationale Outward Bound s-a infiintat in 1993 la Targu-Mures. Prima scoala Outward Bound a fost fondata in 1941 in Aberdovey, Tara Galilor de catre Kurt Hahn, un pedagog reformist. In momentul actual organizatia internationala cuprinde peste 40 de filiale in 30 de tari. Outward Bound Romania a inregistrat peste 8000 de participanti la programele de tineret si la cele destinate companiilor. In 2003 firma a realizat o cifra de afaceri de 350.000 de euro. Printre companiile care au participat la programele outdoor se numara Mall Romania, Infopulse Romania, Bioeel, Matricon.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO