ZF Transilvania

Primul tronson de cale ferata privata din Romania

15.09.2004, 00:00 84



Firma MIS Grup SA din Bistrita a achizitionat primul tronson feroviar din Romania. Licitatia s-a organizat prin Bursa de Marfuri Bucuresti, concesionarea realizandu-se pe urmatorii 5 ani. Ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Miron Mitrea, a inaugurat ieri prima cale ferata privata din tara in localitatea Ilva Mica. Octavian Baciu, seful de cabinet al prefectului Viorel Pupeza, a declarat ca primul tronson privat de cale ferata va lega localitatea Ilva Mica de comuna Rodna.



In lungime de 22 km, linia Ilva Mica-Rodna Veche face parte din cei 3.400 km de cale ferata pe care Ministerul Transportului i-a scos la licitatie nemaifiind profitabile pentru sistem. In judet, a mai fost scoasa la licitatie linia Bistrita-Bistrita-Bargaului, dar nu s-a gasit nici un investitor dispus sa-si asume riscul unei astfel de concesionari. ?Reabilitarea unei linii care aduce mari pierderi la bugetul de stat implica un mare risc financiar", considera Vasile Baciu, purtator de cuvant al prefecturii Bistrita-Nasaud. Emil Iugan, administratorul firmei MIS Grup Trasport Feroviar SA afirma ca si-a asumat acest risc deoarece are nevoie de calea ferata pentru derularea operatiunilor de extragere, prelucrare si comercializare a lemnului. ?Am concesionat calea ferata Ilva Mica-Rodna Veche pentru ca trebuie sa trasportam marfuri si daca se inchide o sa avem mari probleme. Necazul este ca pentru noi deocamdata reprezinta o mare pierdere deoarece costurile de intretinere sunt foarte mari. Pentru a putea sa participam la licitatie am fost nevoiti sa infiintam o firma care sa aiba ca domeniu de activitate transportul feroviar si totodata sa acceptam si trasportul de persoane, si asta presupune intretinere de locomotive si vagoane, afacere absolut neprofitabila".



Firma bistriteana a cheltuit doar pe realizarea documentatiei necesare la participarea la licitatie circa 1 miliard de lei. Totodata, s-au creat 74 de noi locuri de munca, majoritatea angajatilor fiind persoane disponibilizate de catre SNCFR. Cheltuielile lunare de intretinere a liniei, vagoanelor si plata angajatilor se ridica la peste 3 miliarde lei in timp ce veniturile nu depasesc 1,4 miliarde lei. ?Trebuie sa gasim solutii pentru a elimina aceste pierderi. In caz contrar o sa fim nevoiti sa renuntam si atunci linia se va inchide. Ori asta va insemna moartea zonei economice Rodna", a conchis Iugan.



In urmatoarele zile va fi data in folosinta si linia Viseu-Borsa in lungime de 20 km care a fost concesionata de catre o alta firma, Holdz Group. ?Acestea sunt singurele linii pe care am reusit sa le concesionam. Stim ca este singura cale de a rezolva problema pierderilor deoarece altfel aceste linii se vor inchide.", a declarat pentru ZF Transilvania Arpenie Guta seful Sectiei L8 Bistrita.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO