ZF Transilvania

Vanzarile de autocamioane încetinesc pe masura ce lucrarile din infrastructura si din industria constructiilor stagneaza

02.12.2008, 20:14 75

În ultimii doi ani, principala sursa de crestere a pietei autocamioanelor a fost reprezentata de catre cererea mare din domeniul constructiilor, pe fondul investitiilor masive în dezvoltarea infrastructurii. Începand cu a doua jumatate a anului 2008, vanzarile de camioane au început sa scada, iar principalii jucatori din domeniu spun ca factorii care au contribuit la scaderea vanzarilor de autocamioane sunt criza financiara si majorarea preturilor la carburanti.

Anul trecut, piata romaneasca a autocamioanelor de peste 6 tone era estimata la 12.000-13.000 de unitati, volum care, potrivit jucatorilor din piata, se va mentine si în acest an. Chiar daca piata autohtona de autocamioane se afla în prezent într-o relativa stagnare, distribuitorii de autocamioane sunt încrezatori. Dealerii estimeaza ca piata se va maturiza, urmand sa ajunga la un volum anual de vanzari de 20.000 de unitati, într-un interval de aproximativ 5-6 ani.
Compania EVW Holding din Cluj, importator si distribuitor al camioanelor DAF în Romania, a realizat în primele noua luni din acest an o cifra de afaceri de peste 115 mil. euro, ceea ce reprezinta o stagnare a vanzarilor fata de perioada similara de anul trecut.
Conducerea EVW Holding estima la începutul anului o cifra de afaceri pentru 2008 de aproximativ 200 mil. euro, în crestere cu 34% fata de anul 2007. Anul trecut, compania clujeana a obtinut vanzari totale de 150 mil. euro, in crestere cu 50% fata de anul precedent, cand cifra de afaceri realizata de EVW Holding a fost de 100 mil. euro.
"Criza financiara europeana, dar si cresterea dobanzilor de catre societatile de leasing influenteaza negativ piata autocamioanelor, care în prezent stagneaza fata de anul 2007. In ultimii doi ani, piata a crescut pe fondul cresterilor din industria constructiilor, datorate investitiilor masive în dezvoltarea infrastructurii. Constatam ca, începand din al doilea semestru al anului în curs, cererea cea mai mare s-a înregistrat pentru vehiculele specializate, autocompactoare, maturatoare sau vidanje'', a declarat pentru ZF Transilvania Adrian Gorcea, director de marketing in cadrul companiei EVW Holding.
Potrivit reprezentantilor companiei EVW Holding, anul trecut piata autocamioanelor a înregistrat cea mai mare rata de crestere, valoarea acesteia dublandu-se fata de anul precedent.
"Evolutia cifrei de afaceri EVW Holding în acest an este influentata de revigorarea transportului intern si international odata cu eliminarea obligativitatii autorizatiilor de transport in Comunitatea Europeana, dar si de vanzarile pe departamentele de piese, anvelope si service'', spune Adrian Gorcea.
Compania clujeana si-a bugetat pentru acest an investitii de peste 14 mil. euro în vederea construirii unor centre de vanzari si service in Brasov, Constanta, a unui punct de vanzari la Craiova si a unui nou sediu in Cluj-Napoca.
"Am demarat lucrarile de constructie a noului sediu si al centrului de vanzari si service EVW Holding în Cluj-Napoca. Pentru anul viitor ne propunem continuarea investitiilor în dezvoltarea retelei companiei noastre, odata cu deschiderea punctului de lucru din Craiova, dar si a centrului de vanzari si service din Iasi'', spune Adrian Gorcea.
Anul trecut, EVW Holding a extins service-ul din Arad, a inaugurat punctele de vanzari camioane, piese si anvelope din Brasov si Constanta si a deschis un punct de lucru la Chisinau, in Republica Moldova. Firma clujeana a incheiat anul 2007 cu livrari totale de 1.682 de unitati.
Seria DAF CF 85, autocamioanele destinate constructiilor, a inregistrat în 2007 cel mai mare volum al vanzarilor din totalul masinilor comercializate, fiind livrate anul trecut 874 de asemenea unitati. In primele noua luni din acest an, EVW Holding a livrat peste 1.000 de camioane DAF, cifra similara cu cea realizata de companie în aceeasi perioada de anul trecut, cel mai bine vandut model fiind DAF CF 85. Potrivit reprezentantilor companiei clujene, modelul DAF XF 105 a fost vandut în 403 unitati în primele noua luni din acest an, ceea ce reprezinta o crestere de 20% a numarului de unitati comercializate fata de perioada similara a anului trecut. Cei mai importanti competitori ai firmei EVW Holding pe segmentul autocamioanelor DAF sunt Mercedes-Benz si Volvo.
In 1997 s-a infiintat la Cluj compania EVW Holding S.R.L. ca agent DAF pentru comercializarea camioanelor cu acelasi nume, societate mixta romano-olandeza organizata in cinci departamente functionale cu un capital social de 6,58 mil. lei (1,87 mil euro), numarul mediu de angajati ai firmei fiind de 500 de persoane.
Un alt distribuitor local de autocamioane este firma Eurotrucks din Cluj. Compania Eurotrucks, importator de autocamioane si semiremorci noi si second hand, a realizat în primele opt luni din acest an o cifra de afaceri de 25 mil. euro, valoare similara cu cea realizata pe întreg anul 2007. La începutul anului 2008, reprezentantii companiei clujene estimau pentru anul în curs o cifra de afaceri de 50 mil. euro.
"Am demarat activitatea de vanzare de camioane în anul 2005 si am încheiat anul cu o cifra de afaceri de 230.000 de euro, în 2006 am ajuns la un volum de vanzari de 6 milioane si jumatate de euro si am crescut cifra de afaceri Eurotrucks în 2007 de aproape patru ori fata de anul precedent. In momentul de fata, evolutia pietei autocamioanelor, aici incluzand si camioanele si remorcile second hand, este influentata de majorarea pretului combustibililor si de criza financiara'', a declarat pentru ZF Transilvania Valentin Dumitru, director de vanzari in cadrul companiei Eurotrucks.
Conform oficialilor Eurotrucks, în primele opt luni din acest an factorii care au contribuit la evolutia cifrei de afaceri a companiei au fost demararea lucrarilor de infrastructura pentru drumuri si autostrazi, industria constructiilor, dar si investitiile proprii. "Consider ca si în perioada urmatoare de timp piata de autocamioane va fi sustinuta de dezvoltarea infrastructurii drumurilor si de cresterea activitatilor economice'', a afirmat directorul de vanzari Eurotrucks.
Principalele investitii realizate de compania clujeana anul trecut au fost achizitionarea unui teren de 8.500 mp la periferia orasului Cluj-Napoca în vederea constructiei unei platforme logistice si a unui imobil, valoarea investitiei fiind de 500.000 de euro.
In prezent, planurile de investitii ale companiei Eurotrucks prevad construirea unui nou sediu de birouri si extinderea propriului centru logistic, pentru aceste investitii fiind bugetati 600.000 de euro. Eurotrucks intentioneaza sa deschida un service în Cluj, unde se vor desfasura lucrari de întretinere în garantie a camioanelor si semiremorcilor comercializate.
Potrivit reprezentantilor companiei clujene, odata cu extinderea centrului logistic Eurotrucks, dealerul clujean va dispune de un stoc permanent de 70 de vehicule în valoare de aproximativ 10 milioane de euro. In 2007, compania clujeana a comercializat un numar total de 300 de unitati, dintre care 80% au fost autocamioanele destinate activitatilor de constructie.
Compania comercializeaza autobasculante, autobetoniere, pompe de beton, autotractoare, semiremorci, autospeciale, autoutilitare noi si second hand. Marcile de autocamioane si remorci importate de Eurotrucks sunt Volvo, Scania, Merceds-Benz, Iveco, Man, DAF, Meiller, Humbaur, Spitzer.
"Intentionam sa ne consolidam pozitia pe piata autohtona de autocamioane si sa continuam investitiile în dezvoltarea companiei si în cresterea numarului de angajati'', a declarat directorul de vanzari al Eurotrucks.
Compania Eurotrucks a fost înfiintata în anul 2004 la Cluj-Napoca, avand ca principal domeniu de activitate distributia de camioane si semiremorci noi si second hand, asociatul unic al firmei fiind omul de afaceri Nicoleta Postolache. Echipa de vanzari Eurotrucks desfasoara activitati atat în tara, cat si în Republica Moldova. Compania cu sediul în Cluj-Napoca dispune în prezent de un departament logistic, un departament de transporturi si service, un departament de contabilitate si un numar mediu de 16 angajati.
Conducerea companiei Protruck Vehicule Comerciale, membra a grupului de firme Protruck si distribuitor al vehiculelor Iveco in Romania, este de parere ca sectorul transportului international de marfuri pe roti pare sa fie unul care stagneaza in Romania.
Potrivit reprezentantilor Protruck, daca în anii trecuti vehiculele de santier au fost cel mai bine vandute ca urmare a cererii mari de transport in sectorul constructiilor, in special pe segmentul de drumuri si poduri, lucrarile de infrastructura pentru drumuri vor sustine în continuare piata de autocamioane.
"Credem ca piata vehiculelor comerciale va deveni in urmatorii ani din ce in ce mai specializata, cu masini care vor raspunde mai precis cererilor de transport a clientilor. Consideram ca va fi necesara o perioada de înca cel putin cinci ani pana cand se va ajunge la o stabilizare a pietei de vehicule comerciale'', a declarat pentru ZF Transilvania Carmen Stefan, director de marketing in cadrul grupului Protruck.
Compania Protruck Vehicule Comerciale a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 78 mil. euro, in timp ce vanzarile totale ale grupului Protruck au depasit în 2007 suma de 100 mil. euro, in crestere cu 53% fata de anul anterior. La începutul anului 2008, oficialii Protruck Vehicule Comerciale estimau pentru anul în curs vanzari de totale de 110 mil. euro.
Compania a livrat in 2007 un numar de 1.334 de unitati, dintre acestea cele mai bine vandute modele au fost vehiculele Iveco Daily, dar si autobasculantele grele. Cele mai noi modele aparute pe piata sunt vehiculele din gama Heavy, Stralis si Trakker, iar in cursul acestui an compania urmeaza sa lanseze pe piata noile modele Iveco Eurocargo si Iveco Daily.  
Reteaua Protruck este formata din sase puncte de vanzare in Bucuresti, Focsani, Oradea, Bistrita, Targoviste si Baia Mare, cinci centre de service proprii in Bucuresti, Focsani, Oradea, Targoviste si Bistrita, dar si doua centre de service autorizate in localitatile Chitila si Bragadiru din judetul Ilfov.
Principalii competitori ai Protruck pe gama light (3,5-6,5 tone) sunt Ford, Mercedes, Renault, Volkswagen, Fiat, Citroen, Peugeot, pe gama medium (6,5-18 tone) DAF, Mercedes, Renault, Man, iar pe gama heavy (sub18 tone) competitorii sunt Volvo, Mercedes, Renault, Scania, DAF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO