Ziarul de Duminică

Alergatorul de cursa lunga (II)

Alergatorul de cursa lunga (II)
13.10.2006, 20:04 38

Razvan Ion a avut pana acum, in tara si strainatate, 12 expozitii personale si peste 35 de grup. A fost visiting professor la Facultatea de Arte a Universitatii Berkeley din California in 2004, iar anul acesta va tine un curs la Facultatea de Arte a Universitatii Derby din Marea Britanie. A beneficiat de un rezidentiat artistic la New York si San Francisco (2004) si anul acesta va fi artist-rezident la Londra.
A fost invitat sa tina numeroase lectures in institutii de arta si cultura din tara si strainatate, pe una dintre temele sale de specializare: surveillance, art and politics.
In 2004 a publicat prima carte de autor "visual_wittness", cu eseuri despre creatia sa semnate de Tetsuo Kogawa, Lev Manovich, Mark Durden, Zsolt Petranyi si Dana Altman.
A reusit sa-l aduca in tara pentru prima oara (in 2005) - pentru o sesiune de portfolio reviews si conferinte - pe marele artist vizual german Andreas Muller-Pohle, editorul prestigioasei si longevivei reviste European Photography.
Dar, mai presus de toate, Razvan Ion a reusit sa convinga elitele artei contemporane mondiale ca in Romania exista tineri artisti care tin pasul cu mersul actual al artei si, mai ales, cu dezvoltarea noilor mijloace de exprimare artistica: imaginea digitala, video, new-media, instalatiile si computerul. Iar prima Bienala de Arta Contemporana de la Bucuresti (26 mai - 27 iunie 2006) a demonstrat cu prisosinta asta.
Plecat de la postul de sculer-matriter la Electronica (in 1988) si ajuns astazi unul dintre valorosii artisti vizuali si teoreticieni europeni, l-am intrebat pe Razvan Ion ce a fost cel mai greu in tot acest parcurs al sau. Si mi-a raspuns la fel ca 95% din cei pe care i-am portretizat pana acum: mentalitatile retrograde si reactionare din Romania. Si lipsa de respect. "Odata, am fost scuipat de unul care conducea un mare BMW 4x4 pe contrasens doar fiindca eu am un amarat de Matiz si-i stateam in cale".
Care ar fi coordonatele esentiale ale vietii sale?
"Jumatatea mea, laptop-ul meu Apple, revista PAVILION, cartile mele si pisica Toth... Viata mea personala se identifica cu cea profesionala. Nu dau raportul nimanui, nu semnez condica". Ii este greu sa nominalizeze trei carti - lista e prea lunga. Imi spune totusi, dupa cateva momente de gandire: Meteorii de Michel Tournier, Idiotul de Dostoievski si Viata politica a trupurilor moarte de Katherine Verdery.
Ce planuri de viitor are? Revista PAVILION, organizarea urmatoarelor editii ale Bienalei de la Bucuresti si, mai ales, o mai mare implicare in politic, in spatiul public. "A venit momentul sa ma concentrez mai mult pe latura politica a demersului meu artistic. Am decis sa ma implic in viata sociala ca om politic. Deocamdata invat si ma adaptez, dar hotararea e luata. Eu cred ca voi putea schimba ceva in bine mai mult decat au facut altii pana acum. Nu vreau sa schimb societatea, ci clasa politica din interior. Pana acum, clasa politica s-a mulat doar pe o societate mediocra, fara sa aduca un proiect de mentalitate noua, moderna, europeana, fara sa forteze schimbarea prin aplicarea consecventa a unei strategii pe termen lung, cu directie clara. Clasa politica ar fi trebuit sa traga societatea dupa ea, impunandu-si proiectul cu fermitate. Este clar ca o clasa politica ce reflecta 100% societatea romaneasca asa cum este ea acum este o solutie gresita, care impiedica progresul. Se intampla asa de peste 16 ani. Nu poti aplica reforme care cer un anumit tip de mentalitate intr-o societate care are o mentalitate opusa. Pana acum, clasa politica n-a facut decat sa pacaleasca oamenii ca sa le ia voturile in folos propriu".
Va reusi? Ramane de vazut. Dar este clar ca in zona artistica, prin ceea ce a facut pana acum, Razvan Ion a reusit sa schimbe ceva.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO