Ziarul de Duminică

Artistul şi puterea (II). Atunci şi acum: un dialog cu doi pictori/ de Roxana Dascălu

Nicolae Maniu

Autor: Roxana Dascălu

16.11.2012, 00:00 161

La finele lunii trecute, am avut şansa şi bucuria să întâlnesc doi pictori consacraţi, vizitând aceeaşi expoziţie-eveniment, "Artistul si Puterea, ipostaze ale picturii româneşti între 1950 şi 1990", deschisă la Biblioteca Naţională. Ambii aveau lucrări acolo, printre cele 656 expuse pe simeze, graţie eforturilor de recuperare desfăşurate de Ruxandra Garofeanu, curatoarea acestei expoziţii-eveniment. Întâlnirea a fost prilejul unei discuţii despre destinul artistului şi raporturile sale cu puterea de atunci şi de acum.

De la Pink Floyd-utecişti cu lopata în mână, la portretul lui Ceauşescu, paşaport pentru Vest

Nicolae Maniu, care s-a stabilit în Germania în 1983, apoi la Paris, cu zece ani mai târziu, are reputaţia de a fi unul dintre cei mai bine cotaţi pictori români în viaţă.

"A făcut o carieră extraordinară", exclamă Ruxandra Garofeanu, arătând spre "Visul plugarului", o lucrare din perioada românească semnată Maniu, care nu are nimic păşunist în ea, trimiţând mai degrabă spre operele "hiper-realiste" avant-la-lettre ale maeştrilor flamanzi.

Trăind în afară, Maniu compară expoziţia din clădirea imensă a Bibliotecii Naţionale cu Beaubourg sau Grand Palais, este încântat. Despre "Visul plugarului", aflu de la autor ca a fost cumpărat de un diplomat din Ministerul de externe, care l-a revândut recent unui colecţionar bucureştean. "Cumpărau din plăcere, că aveau plăcerea să aibă tablouri în casă. Chestia asta cu investiţia a venit de când a început capitalismul, după nouăzeci", îmi explică autorul, aflat într-o scurtă trecere prin Bucureşti. "Acum, cei care cumpără artă, cumpără pentru investiţie, nu din plăcere. Dar în cazul meu, cumpără şi din plăcere şi ca investiţie", adaugă el. "De-a lungul vieţii mele, au cumpărat o imagine, nu un nume. Când eram în România, doctorii stăteau la coadă. Era un cult de a cumpăra. Doctorii aveau bani, în Cluj în mod special.. .Sunt oameni care caută tablouri din perioada mea românească. Am regăsit mai multe în colecţii particulare", spune Maniu, referindu-se la perioada 1972-83.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO