Ziarul de Duminică

Baileys Women's Prize for Fiction 2015/ Ana Obretin

Baileys Women's Prize for Fiction 2015/ Ana Obretin

Autor: Ana Obretin

11.06.2015, 23:58 67

Scriitoarea Ali Smith a fost recompensată cu Baileys Women’s Prize for Fiction pe 2015, o distincţie cunoscută în trecut sub denumirea Orange Prize for Fiction, care celebrează literatura scrisă de femei, informează bbc.co.uk. Ali Smith a primit acest premiu pentru volumul „How to be Both”, într-o ceremonie care a avut loc în data de 4 iunie, la Royal Festival Hall din Londra.

Juriul a catalogat romanul lui Ali Smith drept o lucrare „delicată, strălucitoare şi spirituală”. Romanul prezintă viaţa unei adolescente în suferinţă din zilele noastre şi pe cea a unui artist din secolul al XV-lea renascentist. Cartea este publicată în două versiuni – cu aceeaşi copertă –, dar cele două jumătăţi sunt inversate şi nu contează în ce ordine sunt citite.

„How to Be Both” (2014) s-a aflat pe lista scurtă pentru Man Booker Prize 2014 şi a mai fost recompensat cu Goldsmith Prize pe 2014 şi cu premiul pentru cel mai bun roman la gala Costa Book Awards 2014.

Pe lista scurtă pentru Baileys Women’s Prize for Fiction s-au mai aflat anul acesta Anne Tyler („A Spool of Blue Thread”), Rachel Cusk („Outline”), Laline Paull („The Bees”), Kamila Shamsie („A Good in Every Stone”) şi Sara Waters („The Paying Guests”). Patru dintre cele şase scriitoare care au fost nominalizate sunt britanice, Anne Tyler este americancă, iar Kamila Shamsie este o romancieră pakistaneză care scrie în limba engleză.

Cunoscut între 1996 şi 2012 sub denumirea de Orange Prize for Fiction, acest premiu literar, aflat la cea de-a 20-a ediţie, este sponsorizat, din iunie 2013, de compania de băuturi spirtoase Baileys. Acest premiu beneficiază de finanţare privată.

Câştigătoarea Baileys Women’s Prize, distincţie care celebrează „excelenţa, originalitatea şi accesibilitatea în literatura scrisă de femei”, primeşte un cec de 30.000 de lire sterline şi o statuetă din bronz, numită de organizatori „Bessie”.

Orice femeie care scrie în limba engleză, indiferent de naţionalitate, reşedinţă, vârstă şi subiect abordat, este eligibilă pentru Women’s Prize for Fiction.

Anul trecut, Women’s Prize for Fiction a fost câştigat de scriitoarea irlandeză Eimear McBride, pentru volumul ei de debut, „A Girl is a Half-Formed Thing”.

Printre laureatele din anii precedenţi se numără A.M. Homes, pentru romanul „May We Be Forgiven” (2013), Madeline Miller, pentru romanul ei de debut „The Song of Achilles” (2012), Tea Obreht, pentru volumul ei de debut „The Tiger's Wife” (2011), Barbara Kingsolver, pentru volumul „The Lacuna” (2010), Marilynne Robinson, pentru volumul „Home” (2009), Rose Tremain, pentru „The Road Home” (2008), Chimamanda Ngozi Adichie, pentru „Jumătate de soare galben/ Half of a Yellow Sun” (2007, publicat în limba română la editura Rao, în 2008) şi Zadie Smith, pentru „On Beauty” (2006).

 

*

*     *

Anul trecut, Carmen Scarlat a tradus la Editura Univers un roman al lui Ali Smith din 2011 There But For The”. (Ziarul de duminică” a publicat o avanpremieră în numărul din 7 noiembrie). Miles ia cina la nişte oameni pe care nu‑i cunoaşte, invitat de un amic. Înainte de desert, se ridică de la masă, se duce la etaj şi se încuie în camera de oaspeţi. Refuză să mai iasă de acolo. Refuză să scoată vreun cuvânt. Gazdele sunt înnebunite, dar nu‑l pot da afară. Vestea se întinde în toată ţara, transformându‑se într‑un adevărat fenomen social şi mediatic. Printre personajele implicate în povestea lui Miles se numără o femeie între două vârste, aflată într‑un moment de răscruce al vieţii şi al carierei ei, un bărbat trecut de prima tinereţe, afectat de pierderea partenerului de viaţă, o octogenară pe care familia vrea s‑o interneze împotriva voinţei ei într‑un cămin de bătrâni şi o fetiţă deşteptissimă de nouă ani, a cărei inteligenţă precoce îi atrage antipatia colegilor şi a profesorilor. Triumful cel mare al cărţii e în slalomul înnebunitor printre jocurile de cuvinte, care transformă Era să fiu eu într‑o palpitantă cursă printre obstacole, ca un thriller lingvistic cu personaje experte în dezamorsarea bombelor de limbaj. Deşi absent în cea mai mare parte a romanului, Miles marchează vieţile celor din jur. În acelaşi timp ne deschide ochii către o realitate incomodă, una din care fiecare dintre noi şi‑ar putea dori să evadeze, la un moment dat. Ţi s‑ar putea întâmpla şi ţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO