Ziarul de Duminică

Cei 100/ de Stelian Ţurlea

Cei 100/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

16.03.2012, 00:01 61

Lumea muzicală românească

Viorel Cosma

100 portrete sentimentale vol 1

Editura Speteanu

"Nu am crezut niciodată că, la vârsta de 88 de ani, voi debuta în literatura memorialistică, chiar dacă aceste portrete sentimentale s-au materializat în urmă cu 12 ani." Aşa îşi începe "mărturisirea" autorul acestui remarcabil volum, muzicologul Viorel Cosma. "Este o carte - notează autorul -, cu statui muzicale care au dat culoare unui secol de referinţă în arta sonoră românească: cântăreţi, profesori, scenografi, regizori, folclorişti, compozitori, muzicologi, critici muzicali, dirijori, instrumentişti (din toate genurile), învăţători, bizantinologi, balerini, coregrafi. O... pinacotecă a legendelor." O lume captivantă, azi dispărută, care demonstrează că în muzica românească au existat personalităţi ce au lăsat în urmă opere importante şi au fost exemple de caractere cu verticalitatea existenţei, în profesie ori viaţă de zi cu zi. Între cei 100 ai acestui volum, prea mulţi ca să-i amintim pe toţi, se află toate genurile de muzicieni, de la Mihai Brediceanu şi Sergiu Celibidache la Forin Bogardo, Paul Constantienscu, Aurelia Cionca, Iosif Conta, Hero Lupescu, Sergiu Malagambva, David Ohanesian, Zenaida Pally, Petre Ştefănescu Goangă, Maria Tănase sau Sigismund Toduţă. Cum a reuşit să cunoască atâtzea personalităţi? "Am fost martor scupulos, timp de peste o jumăatte de secol, prin intermediul condeiului de critic muzical şi de muzicolog, apoi prin acţiuni de conferenţiar, de dascăl la catedra de istora muzicii, de lexicograf, de libretist, la mişcarea muzicală românească şi - parţial - la numeroase evenimente ştiinţifice, premiere şi concerte extraordinare peste hotare, reuşind să stabilesc contacte directe cu mii de persoane." "Portretele sentimentale dispun de o structură identică, omogenă, voit uniformă, neschimbată de-a lungul anilor de redactare - momentul cunoaşetrii, locul şi data primelor întâlniri, scurtă biografie artistică a carierei, ambianţa familială a personalităţii, clipele dramatice de răscruce, dar şi ticuri, obiceiuri bizare, obsesii, bucurii, hobiuri etc. Finalul se încheie cu momentul morţii, cauza medicală a decesului, locul, precizarea cimitirului unde poate fi identificat locul de veci. Am evitat orice analiză a creaţiei, spre a nu împrumuta evocărilor forma unei schiţe monografice."

Născut în martie 1923, la Timişoara, Viorel Cosma (foto 2) este muzicolog, lexicograf şi critic muzical. A intrat la Conservatorul din Timişoara la vârsta de 6 ani în urma unei dispense de vârstă obţinută de la Regele Carol al II-lea. La Timişoara ia lecţii de vioară cu Eugen Cuteanu şi de solfegiu cu Sabin Drăgoi. Este Absolvent al Liceului Gheorghe Şincai din Bucuresti. (Iacob Furtuna, Din istoria Liceului Gh. Şincai, Bucureşti 1992). La Conservatorul din Bucureşti (1945 - 1950) studiază armonia cu Mihail Jora, armonie şi contrapunct cu Marţian Negrea, compoziţie cu Leon Klepper, orchestraţie cu Theodor Rogalski, istoria muzicii Zeno Vancea şi Vasile Popovici, dirijat coral cu Ştefan Popescu şi Dumitru D. Botez, dirijat orchestră cu George Georgescu şi Constantin Silvestri, estetică muzicală cu Dimitrie Cuclin, canto cu Jean Bănescu, pian cu Florin Eftimescu şi Paul Jelescu. S-a perfecţionat în Bucureşti (1947 - 1950) cu Mihail Jora (forme muzicale, compoziţie) şi Paul Constantinescu (armonie modală). S-a specializat la Seminarul de Muzicologie din Erlangen - Nürnberg (1972 - 1973) cu prof. dr. Martin Runcke. Este doctor în muzicologie al Universităţii de Muzică din Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO