Ziarul de Duminică

Celălalt Castaneda

Celălalt Castaneda
10.06.2010, 15:20 42
Nu este uşor să vorbeşti despre un poetprovenind din spaţiul cultural latino-american. Pe de o parte,pentru că, la urma urmei, poezia trebuie să vorbească ea însăşi,iar pe de alta deoarece sunt cunoscute vitalitatea şiexpresivitatea cu adevărat remarcabile aduse în lirica secolului XXde marii poeţi hispanici, dintre aceştia fiind suficient să amintimdoar câteva nume cum sunt cele ale lui César Vallejo, Pablo Neruda,Alfonso Reyes, Gabriela Mistral sau Jorge Luis Borges. În plus,există o dificultate suplimentară dacă ne referim la spaţiulcultural columbian, pentru că, în afară de Eduardo Carranza,membrul cel mai de seamă al grupării literare "Piatra şi cerul"(afirmată la Bogotá după 1935, odată cu destrămarea avangardismuluiîn această ţară), sau de Álvaro Mutis, din opera căruia au fosttraduse în româneşte, acum câteva decenii, Poemele lui Maqrollel Gaviero, nu se cunosc, din poezia acestei ţări, cel puţin lanoi, în mod real, prea multe.
În acest context, lirica lui Manuel Cortés Castañeda e menităa deschide o uşă sau, poate, mai bine zis, un soi de metaforică (şipoetică) fereastră către această parte de lume. Autorul, născut înRivera, Columbia, îşi susţine în Spania, la UniversitateaComplutense din Madrid, teza de doctorat referitoare la formeleliricii moderne, punând accentul pe opera lui Álvaro Mutis, iaractualmente e stabilit în Statele Unite ale Americii, unde predăliteratură hispano-americană contemporană la Eastern KentuckyUniversity.
Volumele de poezie pe care le-a publicat până acum, Notemarginale (Spania,1990), Lipirea anunţurilor interzisă(Spania, 1991), Cutia cu nedreptăţi (Chile, 1995),Oglinda celuilalt (Franţa-Columbia, 1997-1998),Aperitive (Mexic, 2004), Clic (Mexic, 2005),Delicte minore (Columbia, 2006), la fel ca şi poemele carei-au fost incluse în antologii, de exemplu Drum paralel(Spania, 1993), Călătorii din arcă (Argentina, 1994) sauUnde sălăşluieşte dragostea (Argentina, 1997),n-au făcutdecât să contureze drumul pe care poetul a ales să-l urmeze înlirică. Un drum cu totul aparte, trebuie s-o spunem de la bunînceput. Pentru că, în cadrul liricii latino-americane, cea careîntotdeauna a pus accentul pe exprimarea temporalităţii, reuşindchiar să transforme uneori această temă poetică într-o adevăratăobsesie, cu toate bunele şi relele care decurg de aici, ManuelCortés reuşeşte să aducă, deodată, un suflu nou. Mai cu seamă învolumul Delitos menores*. În aproape toate poemele carecompun această carte avem de-a face cu o voce poetică ridicată larangul de etalon fundamental al lumii şi lucrurilor din jur caredialoghează în permanenţă - sau vrea cu disperare să dialogheze -cu o alta, pe care o presimte, uneori aproape, iar alteori departe;nu doar în spaţiu, ci şi în timp: Celălalt. Desigur, ideea ca şiimaginea sunt preluate din cartea anterioară, Oglindaceluilalt. Diferă însă realizarea ei poetică. Pentru că, acum,Celălalt, cel care anterior fusese descoperit doar în oglindă, estegăsit chiar în interiorul eului poetic, ca într-un soi de rafinatjoc poetic accesibil iniţiaţilor, printr-o succesiune de imaginiale oglinzii sinelui ca unică reflectare posibilă a unor realităţialternative.
În plus, Manuel Cortés, bun cunoscător al poeziei moderne şinu numai, nu ezită să-şi structureze universul liric în aşa felîncât viaţa cotidiană a cititorului să fie inclusă parcă printreliniile de rezistenţă ale altor spaţii poetice consacrate, iartrimiterile evidente la cele ale lui Konstantinos Kavafis sauFernando Pessoa sunt, poate, cele mai la îndemână exemple. Nu ca unrecurs la farsa postmodernă, ci dimpotrivă, ca legitimare a uneitradiţii, în sensul pe care un alt mare creator latino-american,Octavio Paz, îl dădea termenului.
Practicând un gen de poezie care pe drept cuvânt poate finumită "alchimică", Manuel Cortés se dovedeşte a fi şi creatorulunui adevărat "obiect metaforic" în cadrul căruia se manifestămereu o inteligenţă precisă, însă întotdeauna prin intermediulgolurilor determinate de propria sa absenţă: "nu există goluridecât atunci când/ posibilitatea de a cădea într-unul/ din ele emai aproape", după cum autorul se şi exprimă de altfel, cu oexactitate uluitoare. Iar dacă poetul tinde să transformemajoritatea atât de "poeticilor" fluturi romantici în lilieci, astanu înseamnă că ar avea vreo preferinţă personală pentru întunericsau figuri crepusculare, în locul elementelor solare, ci doar îşipropune - şi, trebuie să recunoaştem, chiar reuşeşte, iar versurilesale stau mărturie în acest sens - să distrugă orice interpretareconvenţională în ceea ce priveşte sensul (sau sensurile) ultim(e)ale liricii contemporane şi, mai ales, să demonstreze că, în lumeaatât de grăbită în care trăim, mai e loc şi pentru poezie.
*) ManuelCortés Castañeda, Delitos menores.Antología poetica, Calí, Universidad del Valle, 2006
RODICA GRIGORE esteconferenţiar universitar,Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, disciplina Literaturauniversală şi comparată; licenţiată (1999) şi doctor în filologiedin anul 2004. Volume publicate: Despre cărţi şi alţi demoni(2002), Retorica măştilor în proza interbelică românească.Mateiu Caragiale, Urmuz, Max Blecher, G.M. Zamfirescu, G.Călinescu (2005), Lecturi în labirint (2007),Literaturauniversală şi comparată. Puncte de reper înevoluţia romanului universal (2008), Evoluţia formlorromaneşti. Între modernism şi postmodernism (2008). Traduceri:Octavio Paz, Copiii mlaştinii. Poezia modernă de la romantism laavangardă (2003), Manuel Cortés Castañeda, Oglindaceluilalt. Antologie poetică (2006), Andrei Codrescu, Un bardin Brooklyn. Nuvele şi povestiri (2006, Premiul Filialei Sibiua Uniunii Scriitorilor). Coordonează şi realizează (în colaborare)antologia de texte a Festivalului Internaţional de Teatru de laSibiu, apărută, în ultimii ani, sub următoarele titluri:Semne (2005), Împreună (2006), Next (2007),Energii (2008), InOvaţii (2009), Întrebări(2010). A publicat numeroase articole şi traduceri în presaliterară românească, colaborând la revistele: "Cultura","Contemporanul", "Adevărul literar şi artistic", "Euphorion","Saeculum", "Scrisul Românesc", "Viaţa Românească" etc. O scurtăantologie de poezie românească i-a fost publicată în Mexic (2005,2009), Spania (2006) si Venezuela (2007). Colaborează frecvent lapublicatii literare din Statele Unite ale Americii, Spania, Mexic,Peru si Venezuela.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO