Ziarul de Duminică

Centenar Sigismund Toduta, acasa si in Europa

Centenar Sigismund Toduta, acasa si in Europa
16.05.2008, 18:03 107

Maine, 17 mai, se implinesc 100 de ani de la nasterea compozitorului si muzicologului Sigismund Toduta. Momentul aniversar este marcat la Cluj-Napoca, dar si in alte orase din tara si din Europa, de un bogat program de manifestari. Un interviu pe aceasta tema cu prof. univ. dr. Ninuca Osanu Pop de la Academia de Muzica "Gheorghe Dima", presedinta Fundatiei Sigismund Toduta.

- Care este agenda evenimentelor grupate sub genericul Centenar Sigismund Toduta?
- Inainte de a vorbi despre aceste manifestari, a caror organizare nu ar fi fost cu putinta fara conlucrarea colegiala dintre Academia de Muzica "Gheorghe Dima" si Fundatia Sigismund Toduta, cu sprijinul Uniunii Compozitorilor si al administratiei locale, as vrea sa evoc, in cateva cuvinte, personalitatea celui care a marcat hotarator creatia muzicala romaneasca a secolului trecut. Dupa ce, in 1938, a fost primul roman care a obtinut la Roma titlul academic in domeniul muzical, Sigismund Toduta s-a intors in tara legandu-si destinul de Blaj si, ulterior, de Cluj. Avand sapte specializari, trei in tara si patru in strainatate, in 1943 este angajat la Conservatorul din Cluj, aflat atunci in refugiu la Timisoara. Este inceputul unei cariere coplesitoare, in care vocatia sa componistica a fost fericit completata cu cea de teoretician (principala lui lucrare, Formele muzicale ale barocului, in trei volume, are peste 1.200 de pagini) si de profesor. S-a aflat la conducerea Conservatorului si a Filarmonicii de Stat din Cluj, a organizat, pentru prima data in Romania, studii de doctorat in stilistica muzicala, a fost o prezenta activa in viata culturala ca interpret, dirijor si compozitor. Inca din deceniul al saptelea, date referitoare la viata si activitatea sa au fost incluse in lexicoane aparute la Paris (1961), Milano (1964), Budapesta (1965), Berlin (1966), Torino (1971), Mainz (1975). In ultimii 18 ani, lucrarile sale au fost primite cu aplauze in Europa, Japonia si SUA, iar scrierile muzicologice au fost descoperite cu interes in Germania, Franta si Spania.
- Sa revenim la Saptamana Toduta de la Cluj.
- Concertul de deschidere, cu participarea corului Academiei de Muzica, a avut loc in ambianta extraordinara a Bisericii Reformate, un spatiu sacru, cu o orga performanta si o acustica similara celei a marilor sali de concert. Cu acest prilej, la fel ca la recitalul sustinut de laureati ai concursurilor si burselor Sigismund Toduta, la recitalul cameral de la Muzeul de Arta, al premiantilor liceului care ii poarta numele, sau la concertul de astazi al Filarmonicii de Stat Transilvania, sunt interpretate, preponderent, compozitii ale Maestrului. Cu bucurie, vreau sa subliniez faptul ca, in spiritul convingerilor sale, pe care ni le-a insuflat, patru din cele sase concerte programate sunt sustinute de formatii si solisti tineri clujeni. Tot la Muzeul de Arta am vernisat o expozitie documentara omagiala, care reuneste manuscrise, partituri, obiecte personale, precum si fotografii ale Maestrului alaturi de personalitati muzicale ale epocii. Nu in ultimul rand, semnalez cateva interesante lansari de carte: Simfonismul lui Sigismund Toduta de Mihai Ghircoias, Excelenta oboiului in creatia marilor maestri - Sigismund Toduta: creatia pentru oboi de Aurel Marc, precum si un Album aniversar coordonat de subsemnata...
- ...album pe care l-ati intitulat Sigismund Toduta - destainuiri, documente, marturii. Care este structura sa?
- Intr-un asemenea moment, era necesara aparitia unei scrieri cu caracter biografic, care sa valorifice macar o parte dintre numeroasele documente existente in arhiva Fundatiei Sigismund Toduta, stranse, pastrate si sistematizate cu indelunga rabdare in toti acesti ani. Momente importante ale vietii sale sunt prezentate in volum, pe cat posibil, intr-o ordine cronologica. Astfel, cititorul are ocazia de a gasi, pentru prima data impreuna, destainuiri ale compozitorului, scrisori, interviuri, cuvantari, articole, alternand cu marturii ale contemporanilor sai. In privinta structurarii volumului, marturisesc intentia de a oferi un text care, din perspectiva "componistica", poate fi citit ca o partitura de opera-oratoriu, gen atat de drag Maestrului. Marturiile sale, vocea solistica, semnalata prin litere cu caractere specifice, sunt contrapunctate de vocile criticilor de arta si de fragmente din bibliografia parcursa. Acestea, alaturi de numeroasele documente si inscrisuri, de fotografii formeaza un mozaic care, in ansamblul sau, descopera aspecte inedite ale vietii si creatiei artistului.
- Cum arata harta nationala si europeana a sarbatoririi centenarului?
- Saptamana viitoare, la Bucuresti, Uniunea Compozitorilor si Muzeul George Enescu organizeaza o manifestare omagiala, careia i se adauga actiuni similare la Blaj, Deva si, nu in ultimul rand, in orasul natal al Maestrului, Simeria, unde va fi dezvelit un bust si va fi reluat concertul care a deschis sarbatorile clujene. In Europa, pe parcursul intregului an, sunt anuntate sarbatori ale muzicii sub semnul centenarului. In Germania, la Oldenburg, la Institutul de Muzica din cadrul Universitatii Carl von Ossietzky, va avea loc un simpozion la care, din partea Fundatiei noastre, sunt invitati compozitorii Cornel Taranu, H.P. Turk si un grup de interpreti. Institutul Cultural Roman din Lisabona si-a inscris in program un recital cu participarea violoncelistei Olga Manescu, laureata cu Premiul I al Concursului Sigismund Toduta din 2005, si a pianistului Constantin Sandu, ambii rezidenti in Portugalia. La Venetia, studentii romani masteranzi vor sustine o serie de concerte la Accademia di Romania.
- De unde au aceste formatii si interpreti partituri ale creatiei todutiene?
- De la Fundatia noastra, care a luat fiinta in 1991, la numai o luna de la trecerea in eternitate a Maestrului. Atunci, cei 40 de membri fondatori au hotarat sa inceapa valorificarea imensei sale mosteniri spirituale, pentru ca roadele muncii mentorului scolii muzicale clujene sa continue peste timp, inclusiv prin drepturile de autor cuvenite, puse la dispozitia Fundatiei datorita generozitatii dr. G. Toduta, fiul compozitorului. La inceput, doi dintre valorosii sai discipoli, Hans Peter Turk si Dan Voiculescu, au inventariat, pe parcursul a trei ani de munca intensa, toate manuscrisele sale si au organizat biblioteca ramasa in locuinta unde Maestrul a trait peste trei decenii, locuinta devenita acum casa memoriala. Apoi, am inceput tiparirea lucrarilor acestuia, la editurile MediaMusica a Academiei de Muzica si Arpeggione. Pana acum au vazut lumina tiparului doua volume de lucrari pianistice, cinci caiete de lieduri, alte lucrari camerale pentru flaut, oboi, vioara, violoncel si orga. In 1998, am initiat, in parteneriat cu Academia de Muzica, concursul de interpretare care ii poarta numele, prilej cu care distribuim interpretilor din tara si de peste hotare partiturile creatiilor sale. In tinerete, Sigismund Toduta a fost incurajat cu caldura de George Enescu. De aceea, a dorit, la randu-i, sa sprijine moral si material cele mai valoroase talente. Acest veritabil testament spiritual al Maestrului incercam si noi sa-l ducem mai departe...
Interviu realizat de Radu Constantinescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO