Ziarul de Duminică

Data viitoare, pe aceeasi scena

25.05.2004, 00:00 23



In lumea noastra muzicala persista autosuficienta bucurie a pasajelor dificile cantate curat, lipsa greselilor fiind de ajuns pentru a atenua aproape total acea dorinta de autodepasire fara de care un artist se transforma intr-o vetusta colectie de gesturi rutiniere.



Din pacate, momentele in care colectivele noastre simfonice reusesc sa depaseasca aceasta stare sunt destul de rare. Totusi repetarea cu o mai mare frecventa a conditiilor ce pot face dintr-un "banal" concert de stagiune un eveniment, fie el si local - ceea ce la un oras de peste doua milioane de locuitori este destul de semnificativ - poate crea un gen de emulatie pe termen lung. Astfel apar premisele unor rezultate ce vizeaza si paliere mai inalte ale artei interpretative, cum ar fi cultul pentru o performanta sonora de nivel european. Din fericire, o serie de pasi s-au facut la Orchestra Nationala Radio, existand aici din ce in ce mai frecvent concerte care depasesc acel nivel al "muncii pentru salariu". Pentru ca, oricat am vrea sa reducem la ideea unei "slujbe" obisnuite meseria de instrumentist in orchestra, ea nu poate fi realizata fara un grad de implicare pe care alte ocupatii nu-l solicita. O astfel de senzatie de participare afectiva ne-a oferit un concert obisnuit de stagiune, dirijat de Gheorghe Costin si avand-o ca solista pe Alexandra Costin. Este adevarat ca, atunci cand dirijorul si solistul sunt parteneri de o anumita altitudine profesionala, si orchestra se implica mai mult. Am ascultat cu aceasta ocazie o versiune a Simfoniei a V-a de Ceaikovski in care am simtit pulsand pasiunea, framantarile specifice marelui romantic rus, am admirat solouri construite cu talent la suflatori, o bogata consistenta a partidelor de coarde, totul intr-o curgere fireasca, controlata cu inteligenta stilistica si emotie de dirijorul Gheorghe Costin.



In stagiunea ce se apropie de sfarsit, am avut ocazia de a asculta mai multi tineri instrumentisti romani "scoliti" si in afara tarii, fie stabiliti in strainatate, fie aflati inca la studii. Pianista Alexandra Costin, de exemplu, in timpul si dupa ce a absolvit Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti la clasa profesoarei Dana Borsan, a beneficiat de burse la Academia de vara din Cervo (Italia), la Nisa, la Wiener Music Seminar, pentru ca in anul universitar 2002-2003 sa studieze la prestigiosul Mozarteum din Salzburg. La ora actuala, isi realizeaza masteratul la Baylor University din Texas. Acesti tineri trebuie incurajati, iar publicul o face, asa cum s-a intamplat si in cazul Alexandrei Costin. Pacat ca, dintr-un exces de modestie, combinat cu emotia cu totul speciala de a canta pe aceasta scena (in ciuda unei deja bogate experiente concertistice) solista nu a oferit un bis pe care publicul il dorea, cu siguranta.



Concertul in la minor pentru pian si orchestra de Grieg a beneficiat in interpretarea Alexandrei Costin de o versiune extrem de convingatoare, profund romantica, expresivitatea tuseului impresionand in pasajele lirice, conturate cu talent. O personala imbinare de forta si delicatete a conferit celebrului concert o interpretare pe care melomanii care au ratat aceta seara au de ce sa o regrete. Poate data viitoare, pe aceeasi scena.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO