Ziarul de Duminică

Despre cum sa nu mai fim incruntati

Despre cum sa nu mai fim incruntati
18.04.2008, 21:59 26

Ca gen, opera comica - acceptiunea mai larga a genului denumit initial opera buffa - reprezinta o constanta repertoriala in mai toate orasele importante din Europa.

Gen dedicat crearii unei bune dispozitii elevate, de care omul modern are tot mai multa nevoie, opera comica este prezenta si la noi, dar dedicata in principal celor mici.
Am simtit parca si mai acut aceasta slaba reprezentare a operei comice pentru oameni mari din peisajul cultural national - nu doar din Bucuresti - cu ocazia vizionarii la Opera Comica pentru Copii (institutie a carei sala de spectacol se afla la Palatul Copiilor) a musical-ului O noapte furtunoasa, text adaptat dupa capodopera lui Caragiale pe muzica lui Roman Vlad.
O noapte furtunoasa pentru copii?, m-am intrebat in drum spre sala de spectacol pe care am avut ocazia sa o vad doar arhiplina. In mod evident, o provocare. Numai ca aceasta nu se referea doar la adaptarea pentru copii a bine cunoscutei intrigi caragialene, ci mai ales la efortul constant depus de aceasta mica, dar foarte activa institutie-unicat de spectacol, de a-si depasi permanent propria conditie, prezentand in cadrul unor productii din ce in ce mai complexe fie mituri ale literaturii universale, cum a fost cazul baletului de buzunar Pygmalion, fie pagini clasice ale literaturii nationale precum Coana Chirita, ori aceasta recenta premiera cu O noapte furtunoasa.
Reuseste aceasta montare sa se adreseze publicului-tinta declarat? Raspunsul este categoric afirmativ. Chiar daca ironia muscatoare a unor tipologii sociale mereu actuale, in care tema adulterului combinata cu inclasabilul "angel radios" pot fi mai mult sau mai putin intelese ca atare de cei aflati in clasele primare, totusi cheia generala a spectacolului este una adaptata universului literar al scolarului. Scenografia si costumele Vioricai Petrovici si miscarea coregrafica conceputa de Valentin Rosca accentueaza latura ludica a productiei, iar colaborarea cu Mircea Diaconu pentru dimensiunea actoriceasca a reprezentatiei este de-a dreptul salutara, toata distributia reusind performante mult in crestere fata de productiile anterioare. Ii vom pomeni aici pe toti cei implicati, Rodica Ocheseanu, Gabriela Daha, Vicentiu Taranu, Valentin Racoveanu, Horia Sandu, Daniel Filipescu, Valentino Tiron si solista pop Roberta Enisor, acompaniamentul fiind asigurat de Madalina Florescu.
Chiar daca este o institutie care functioneaza numai pe baza de proiecte, Opera Comica pentru Copii condusa de Smaranda Oteanu Bunea a reusit sa adune un nucleu valoros de artisti care, fie ca este vorba despre cantareti sau balerini de la Opera Nationala din Bucuresti sau Teatrul National de Opereta "Ion Dacian", s-au sudat in numeroase si variate montari si turnee de-a lungul anilor.
Intre premiera oficiala si spectacolele din a doua parte a lunii aprilie, musicalul O noapte furtunoasa a fost prezentat in contextul "Saptamanii teatrului romanesc la Madrid", la Teatro del Arenal. Mai puteti vedea spectacolul la Bucuresti in 21 si 22 aprilie sau in prima parte a lunii iunie.
Morala acestui succes este mult mai generala.
Cu productii "de buzunar" dintre cele mai diverse, fuziunea dintre genuri fiind bine venita, Opera Comica ar putea fi cu siguranta o intreprindere de succes si spre bucuria oamenilor mari, parca din ce in ce mai incruntati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO