Ziarul de Duminică

DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaiele bucurestene (II)

DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaiele bucurestene (II)

Masurarea cailor folositi la trasul tramvaielor

16.12.2009, 12:38 47
Societatea de tramvai isi planificase siconstruirea unei linii pâna la Obor, insa, la cerereabucurestenilor, care au mentionat ca Oborul era un bulevard scurt,s-a hotarât realizarea liniei pe Bulevardul Orientului, consideratprincipal.
Societatea de Exploatare a Tramvaielor a reusit sa intre inconflict cu Primaria, la noua ani de la primirea concesiunii, dincauza ca actionarii acesteia nu au prezentat Consiliului Comunal,conform articolului 3 din Actul de concesiune, "planurile detaliateale lucrarilor, statiilor si cailor de incrucisare" pentru a fiaprobate, oferind raspunsuri evazive la cererile primite.Consecintele refuzului s-au vazut pe strazile orasului: sinele aufost montate prost. Compania a eludat si obligatia de a facecuratenie intre sine, locul unde praful, noroiul sau zapada faceaulegea. Primaria s-a oferit sa ajute la salubrizarea suprafeteidintre linii in schimbul unei sume de bani. Desi municipalitatea aprimit o oferta de 4.500 lei/an, platibili in doua transe, pentrucuratarea spatiului dintre sine, actionarii Societatii de Tramvaieau declinat oferta, dorind ca activitatea sa ramâna in sarcinaCompaniei, "ca si in trecut".
In pofida divergentelor amintite, construirea liniilor detramvai a continuat, Primaria acordând o noua concesie, in 1889,pentru Societe Anonyme d'entreprises de trovaux de Liege,sau Societatea Tramcarelor Unite cum a fost cunoscuta inRomânia, care nu era altceva decât o fuziune intre o societatebelgiana si una olandeza.
Prima linie de tramvai electrica a fost data in exploatare la9 decembrie 1894, având opt vagoane cu motor si opt remorci.Construirea acesteia i s-a datorat primarului Pake Protopopescu,care acordase, in 1890, o concesie pentru construirea de cai feratesi tramvaie, cu obligatia de a se construi o linie "cu curentsubteran" pe traseul Cotroceni-Obor. Concesiunea a fost preluata deSocietatea Anonima Româna pentru constructia si exploatarea decai ferate si tramvaie, aceasta insarcinând firma vienezaSiemens-Halke cu realizarea liniei electrice. Profitul inregistratde Societatea de tramvaie si tramcare pentru anii 1899-1900 s-aridicat la suma de 61.640 franci.
Dezbaterile din cadrul Consiliului Comunal al Primariei s-auconcentrat pe necesitatea montarii cablului de alimentare atramvaiului in subteran sau aerian, consilierul Assan afirmând:"Cu totii vedem ce aspecthidos prezinta sârmele aceleaspânzurate in aer pe niste stâlpi imposibil de privit".Consilierii primariei s-au opus initial infiintarii tramvaiuluielectric, "considerându-l o calamitate pentru public, pentru cafirele electrice pot trasni oameni si animale".

CATALIN PETRUT FUDULU (n. 15.09.1973). Doctor in istorieal Universitatii din Bucuresti (2006). A colaborat sau colaboreazala revistele Angvustia, Acta Moldaviae Meridionalis, Document,Magazin Istoric, Historia (redactor in perioada 2002-2004),Dosarele Historia (redactor-sef in perioada 2002-2004),Dosarele Istoriei, Monumentul, Sangidava si Valahica,Ziarul de Duminica, insumand peste 250 de articole,publicate in periodice si volume colective, si peste 20 decomunicari la sesiuni de comunicari stiintifice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO