Ziarul de Duminică

FESTIVAL / Prin secolul al XVII-lea, până după miezul nopţii

FESTIVAL / Prin secolul al XVII-lea, până după miezul nopţii

In imagini, Il Giardino Armonico, fotografii de Virgil Oprina

10.09.2009, 15:43 19
Finalul primei săptămâni aFestivalului "Enescu" s-a petrecut la Ateneu in sunet de lăută şichalumeau şi in armoniile de secol XVII ale orchestrei Il GiardinoArmonico. Cele cinci concerte de muzică românească emblematicepentru aceste prime zile au reprezentat o altă pagină,complementară, a festivalului.
Dacă in ampla panoramare acreaţiei contemporane româneşti de secol XX şi XXI noţiunile despargere a tiparelor, de căutare a insolitului, a combinaţiilortimbrale nemaiauzite reprezintă miza multor creatori, in cazulmuzicii vechi se urmăreşte opusul.
Il Giardino Armonico, ansambludirijat de Giovanni Antonini, solistă mezzosoprana Marie-ClaudeChappuis, ne-a oferit un incântător program preclasic (AntonioCaldara, Biagio Marini, Claudio Monteverdi, Antonio Vivaldi,Francesco Conti, Johann Georg Pisendel, Sigmund Leopold Weiss,Giovanni Battista Ferrandini) gândit parcă pentru a demonstra de cemuzica veche fascinează. Fizionomiile celor aflaţi in salaAteneului Român păreau, chiar după miezul nopţii, la fel decucerite de curgerea muzicii, confirmând faptul că aceste concertede weekend programate la ore târzii sunt o idee foartebună.
Modul impresionant in carecharisma celor de pe scenă a reflectat nivelul inalt de pregătiremuzicală, felul in care muzica de acum aproape patru secole nevorbeşte azi este tulburător. Narativitatea, omenescul, modul deintrepătrundere a sugestiilor sonore şi vizuale atinse in secolulal XVII-lea constituie in continuare un ideal - deocamdată neatins- al celor mai performante sisteme de home theater. Creareaacelui flux emoţional in acelaşi timp acaparat de informaţie şiincitat la călătorii surprinzătoare reprezintă un scop parcă totmai rar atins de artele contemporane ale spectacolului, inaccepţiunea lor globalizată. Ceva s-a intâmplat, pentru că, iată,muzica scrisă acum câteva sute de ani de majoritatea compozitorilorreuşea să emoţioneze astfel, spunând publicului de ieri sau de aziparcă totul dintr-o suflare.
Festivalul "Enescu" mai are inprogram două concerte de muzică veche pură, ca să spunem aşa, unulsusţinut deja de Les Arts Florissants, altul programat pentru 17septembrie cu Les musiciens du Louvre, dar şi concerte ce depăşescsecolul al XVII-lea şi nu apelează la instrumentele originare, darpăstrează spiritul acestora, susţinute de Academy of Saint Martinin the Fields sau de Orchestra de Cameră din Lausanne, solist şidirijor Christian Zacharias, care poate fi ascultată cu un programexclusiv Haydn in serile de 11, 12 şi 13 septembrie.

OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmenteredactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce acondus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza incontinuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica siAdevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste2.000 de articole aparute in presa scris", majoritatea pe tememuzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroaseemisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelorprivind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de marimuzicieni si responsabil" cu sectiunea muzical" aDictionarului enciclopedic. Este membr" a UniuniiCompozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distins" cu maimulte premii, printre care Premiul pentru Originalitatea ProfiluluiRadiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 siPremiul pentru Publicistic" al Uniunii Compozitorilor siMuzicologilor din Romania in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO