Ziarul de Duminică

Fetele bune şi nevoia de abstract/ de Ziarul de duminică

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Ziarul de Duminica

04.07.2013, 23:44 168

„Good Girls”, expoziţie internaţională exclusiv feminină

La 20 iunie s-a deschis la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC) expoziţia internaţională „Good Girls”, o perspectivă largă asupra artei contemporane produse de femei (foto 1). Va rămâne deschisă până la 29 septembrie. Proiectul prezintă o expoziţie de grup a artei feminine din diferite generaţii şi este organizat de Muzeul Naţional de Artă Contemporană împreună cu Asociaţia Experimental Project, cu sprijinul Forumului Cultural Austriac şi al Balassi Institute – Centrul Cultural Maghiar. Expoziţia s-a bucurat până în prezent de recunoaştere la nivel internaţional, iar temele se concentrează în jurul reperelor centrale precum originea, descoperirea sinelui şi împrejurările externe în care se regăsesc femeile. Curatorul expoziţiei este Bojana Pejić (Berlin), iar co-curator Olivia Niţiş (Bucureşti). Expoziţia este iniţiată de Marilena Preda Sânc, artist şi profesor la Universitatea Naţionala de Arte din Bucureşti.

Titlul „Good Girls” este insipirat de două proiecte curatoriale precedente: readuce în discuţie sintagma „bad girls”, introdusă de Marcia Tucker în anii ’90, moment de relaţionare cu artistele şi curatoarele din America influenţate de feminism; cealaltă referinţă este legată de expoziţia „No More Bad Girls?“ (curatori Marion Stemberger şi Kathrin Becker), prezentată la Viena în 2010, care investiga geografii alternative şi identităţi culturale multiple, centrale în epoca globalizării.

Începând cu anii ’90, artiste şi curatoare din România au iniţiat câteva expoziţii mai mici dedicate artei realizate de femei sau artei feministe.

Expoziţia reprezintă un eveniment internaţional major de tip muzeal şi se  concentrează asupra unor aspecte legate de producţia artistică a femeilor în jurul a trei nuclee: memorie, dorinţă şi putere. Majoritatea artistelor participante trăiesc şi lucrează în Europa, jumătate dintre acestea reprezentând România.

Acestea sunt: Milica Tomić (Ser), Regina José Galindo (Gua), Şanja Iveković (Cro), Martha Wilson (UŞA), Pauline Boudry & Renate Lorenz (D), Nina Arbore (Ro), Jurga Barilaitė (Lit), Ana Bănică (Ro), Ethel Băiaş (Ro), Lucia Dem Bălăcescu (Ro), Biroul Melodramatic (Ro), Geta Brătescu (Ro), Irina Broboană (Ro), Filipa Cezar (Pt), Anetta Mona Chişă & Lucia Trackova (Ro), Ioana Ciocan (Ro), CHIRKLI Collective (Can), Alexandra Croitoru (Ro), Suzana Dan (Ro), Anna Daučikova (Slo), Cristina David (Ro), Bianka Dobo (Hun), Simona Dobrescu (Ro), Sandra Dukić & Boris Glamočanin (BiH), Elian (Ro), Suzana Fântânariu (Ro), Aniela Firon (Ro), Mariela Gemisheva (Bul), Iraida Icaza (GB), Corina Ilea (Ro), Chengyao He (Chi), Hristina Ivanoska (MCD), Orit Ishay (Isr), Katrazyna Kozyra (Pol), Anna Jermolaewa (Rus), Gülsün Karamustafa (Tur), Mihaela Kavdanska (Ro), Aurora Kiraly (Ro), Elke Kristufek (Aut), Ana Lupaş (Ro), Flavia Lupu (Ro), Lesya Khomenko (Ukr), Romana Mateiaş (Ro), Olivia Mihălţianu (Ro), Larisa Crunţeanu (Ro), Adina Paula – Moscu (Ro), Anca Munteanu – Râmnic (Ro), Ilona Németh (Slo), Ioana Nemeş (Ro), Alexandra Pirici (Ro), Delia Popă (Ro), Liina Siib (Est), Renee Renard (Ro), Necla Ruzgar (Tur), Dominique Sapin (Fra), Marilena Preda – Sânc (Ro), Hito Steyerl (D), Maria Ciurdea Steurer (Ro), Cecilia Cuţescu – Storck (Ro), Patricia Teodorescu (Ro), , Roxana Trestioreanu (Ro), Adela Jusić (BiH) Anna Jermolaewa (Rus), Mina Byck-Wepper (Ro).

Vincenţiu Grigorescu, Romul Nuţiu & Diet Sayler, la Galeria 418

La Galeria 418 Contemporary Art Gallery - Intrarea Armaşului, Nr.12, Et.2 Sector 1, Bucureşti – s-a deschis Expoziţia „Structure & Energy. The Need for Abstraction“, cu lucrări ale artiştilor Vincenţiu Grigorescu, Romul Nuţiu şi Diet Sayler. Expoziţia este deschisă până pe 16 septembrie 2013.

Alăturarea lucrărilor lui Romul Nuţiu (foto 2), Vincentiu Grigorescu (foto 3), şi Diet Sayler în expoziţia „Structure & Energy“ depăşeşte simpla conjunctură. Dincolo de destinele diferite, de viziunile şi opţiunile formale distincte, ceea ce-i (re)uneşte pare a fi, în primul rând, opţiunea clară pentru abstracţie: sever geometrică şi raţională în „arta concretă” a lui Diet Sayler, expresiv-expansivă în tumultul formal la Romul Nuţiu. „Subtitlul expoziţiei – the need for abstraction – pare a sugera o opţiune existenţială, nu doar artistică, a celor trei protagonişti. Din această perspectivă, cultivarea obstinată a nonfigurativului poate fi descifrată ca o nevoie imperioasă de libertate: de gândire, de acţiune, de creaţie”. (Prof. Ruxandra Demetrescu)

Vincenţiu Grigorescu, Romul Nuţiu şi Diet Sayler au optat decisiv pentru abstracţionism. Contextul politic i-a obligat să întrerupă însă identificarea cu un aranjament agreabil de linii, forme, culoare. Agresivi vizual toţi trei au avut mari ambiţii revoluţionare şi / sau utopice. Repertoriul de forme le-a impus un singur lucru cert: controlezi un sistem, dacă ai o distanţă acceptabilă faţă de el.

Vincenţiu Grigorescu a trăit la Bucureşti şi apoi din 1971 în Italia. Romul Nuţiu şi Diet Sayler au trăit la Timişoara. Diet Sayler pleacă în 1972 în Germania, Romul Nuţiu rămâne toată viaţa în Timişoara. Vincenţiu Grigorescu şi Diet Sayler aleg Liguria, Italia pentru experimentele lor şi amândoi sunt remarcaţi de Gillo Dorfles. Rămas, printr-un eroism subiectiv, la Timişoara, Romul Nuţiu nu a realizat cât de aproape a fost de Şcoala de la New York.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO