Trei copii şi o oglindă, o pianină, un fotoliu şi atâta curiozitate... Lumina ne dezvăluie mai multe feţe ale bucuriei... Totul pare o fotografie modernă care vrea să refacă atmosfera laică a vieţii de acum câteva secole. Realismul expres al compoziţiei, reflecţiile extraordinare, bucuria luminii... Autor este un mare pictor al realismului rus: Bogdanov-Bielski 1868-1945 (!).
Cea mai scumpă tranazacţie a Casei Alis în 2012 a fost cu această pictură care are şi un titlu preferat de anumiţi nostalgici: "Copiii mujicului în casa boierului". Ei bine, abia a fost comentată. Din lipsă de informaţii, dar şi pentru că nimeni nu a fabricat un scenariu fabulos cu intrigi politice şi intervenţii externe, inclusiv în discretul mediu al licitaţiilor. Era finalul lunii septembrie şi lumea nu făcea decât calcule electorale. Şi totuşi recordul a fost important: ciocanul a căzut la aproape 125.000 de euro şi niciun colecţionar român nu a licitat pentru ea! Dar era doar finalul lunii septembrie. Abia peste câteva luni cazul Depardieu a animat în Franţa o neaşteptată legătură între lumea artelor şi fiscalitatea politică şi, în paralel cu Rasputinul cinematografic, se reface imaginea refugiului rusesc, mai mult sau mai puţin cultural, preferat de berliozi, sartreişti, panait istratişti şi acum depardieuişti…
Piaţa de artă pare învăluită de o linişte apolitică. Fără scandaluri legate de falsuri, în lipsa anchetelor mediatizate, fără denigrări publice, în lumea licitaţiilor, doar recordurile mai aduc unele contestări şi supărări. De fapt, este vorba doar de o formă de invidie. Nu a fost uşor pentru niciun colecţionar de Mişu Teişanu, dar nici pentru casele de licitaţii concurente să admită că "Sedusa", o pânză care părea oarecare în lista lucrărilor pictorului, cu un preţ de pornire comun, de 300 de euro, a fost adjudecată cu 10.000 de euro. Un record şi atât, o excepţie care nu prea dovedeşte nimic pe termen scurt. Aşa cum recordul Ressu este "Aişe", un preţ de care nu s-a mai apropiat nicio altă pictură a artistului.
Un alt record a redeschis polemicile despre Corneliu Baba şi babişti. O variantă a "Spaimelor" s-a adjudecat în ajun de Crăciun cu 50.000 de euro, record de autor. Precedentul tablou cu "Spaime" s-a adjdecat cu doar 32.000 de euro, iar recordul de autor se oprise la 40.000 de euro în martie 2010. Baba a avut astfel cel mai important salt de preţ în 2012. Un an în care nimeni nu s-a prea jucat în topurile de vânzări. Nicolae Grigorescu a rămas pe locul doi şi nimic nu părea să îi schimbe statutul… A fost din nou întrecut de o pictură a lui Tonitza. Însă decembrie a fost un nou moment de glorie al artistului de la Câmpina: numai Artmark i-a vândut trei picturi importante, toate fiind vârfurile de preţ ale ultimei licitaţii din an: "Întoarcerea de la târg" 165.000 euro, "Han în Bretania" 60.000 euro şi "Ciobănaş pe Valea Doftanei" 57.500 euro. Mai contează Tonitza, pentru care licitaţia s-a oprit la 42.000 de euro în cazul "Plajei la Mangalia"?!
Analiza pieţei nu poate ignora însă cele zece recorduri de autor din aceeaşi licitaţie. Pentru artiştii din plaja miilor de euo, salturile provoacă de obicei creşteri constante de preţ dar mai ales de notorietate… Petre Iorgulescu Yor - "Natură statică tradiţională", 13.000 euro, Mina Byck Wepper - "Puiul mamei", 9.000 euro şi Alexandru Ţipoia - "Turci la Balcic", 8.500 euro vor avea urmări.
Şi ce urmează în 2013? O consolidare a vânzărilor în licitaţii pentru artiştii de azi, din toate generaţiile. Poate chiar va ruşi să se menţină pe piaţă şi o casă de licitaţii care să se ocupe exclusive de arta contemporană… Piaţa este în căutarea unui nou record Grigorescu, care va fi din nou depăşit de un record Tonitza, sau Pallady, sau Ţuculescu, sau… şi astfel piaţa va fi împinsă spre pragul de 500.000 de euro. Şi totuşi, suma tranzacţiilor se va face tot pe piese cu preţuri mici de pornire. Aşa se atrage public nou… Dar e de crezut şi Mihai Papaghiorghiu, un veteran Alis: "În 2013 ne aşeteaptă tot un an tern, plin de mărunţişuri"…