Ziarul de Duminică

Gargui - Infernul in noul mileniu

Gargui - Infernul in noul mileniu
03.06.2010, 15:54 82

Una dintre ultimele carti pe care le-a prezentat pe site-ulediturii pe care o conducea, Allfa, regretatul Augustin Fratila afost traducerea in romaneste a romanului "Gargui"*), o carteaparuta in 2008, care s-a bucurat de un succes fulminant si a fosttranspusa in numeroase limbi. Se mai spunea despre "Gargui" ca estecartea cu drepturile de autor cele mai scumpe. Nu stiu dacasuccesul de casa de peste ocean s-a repetat si la noi, sigur insacartea s-a cumparat si citit, pentru ca atat subiectul, cat sidesfasurarea povestii intriga.

Este cartea de debut a canadianului Andrew Davidson, rod a sapteani de documentare. Cam toata lumea a spus/scris ca a fost cea maiinteresanta aparitie literara a anului 2008. "Critica literara -scria Fratila - s-a grabit sa anunte aparitia facand comparatiielogioase cu <<Pacientul englez>>sau <<In numele trandafirului>>, de exemplu,dar dincolo de marketingul firesc si de entuziasmul, intotdeaunaexagerat, ce insotesc o lucrare ce se vrea direct in topulvanzarilor, avem de-a face, intr-adevar, cu un roman de primamarime, menit sa emotioneze toate categoriile de public, sasatisfaca gustul celui mai inveterat cititor, prin complexitateanaratiunii, mesajul umanitar universal, acoperirea culturala -practic exhaustiva - a domeniilor aduse in discutie si, nu inultimul rand, curajul de a aborda o tema batuta si razbatura inliteratura: iubirea. Iubirea ca salvare dinInfernulmondenitatii noastre de toate zilele. Pe scurt,naratorul este un tanar contemporan, frumusel, suficient, cinic sibine dotat sexual, cu un oarecare renume de actor si regizor defilme porno, care pierde toate aceste atuuri intr-un accident demasina care-l lasa imobilizat pe patul unui spital, mai mult mortdecat viu, in urma arsurilor suferite. Realizandu-si conditia,unica lui preocupare este aceea de a se sinucide atunci cand va fiin stare sa o faca. Dar… destinul lui se va numi Marianne Engel, opa­cienta a aceluiasi spital, o sculptorita de garguie, traznita,care-l cauta, pretinzand ca ei doi vor fi fost iubiti, candva, inGermania medievala, pe cand ea era calugarita si scrib lamanastirea Engelthal, iar el, un mercenar grav ranit, care fuseseadus acolo in taina, si dat ei in grija ca sa-l vindece. De aiciincolo romanul se desfasoara pe nenumarate planuri, fiecare dintreacestea vizand profunde semnificatii umane, sociale, culturale, peun traseu sinuos, la limita credibilului si posibilului, Marianneghidandu-l pe iubitul ei prin Infernul- la propriu chiar,al suferintei, dar si prin cel cultural, cartea fiind evidentconstruita pe modelul celebrei opere dantesti."

Barbatul ars in accident (eroul nu are nume, spre deosebire departenera lui) ajunge un monstru, din punct de vedere fizic sipsihic, nu face decat sa se gandeasca la sinuciderea de dupaiesirea din spital, dar pe masura ce sculptorita de garguie care ilduce acasa si-l ingrijeste ii spune povesti de iubire din taridiferite si secole diferite, eroul ajunge sa pronunte el insusicuvantul de care nu se socotea capabil: iubire. Cartea este scrisala persoana intai (prezentul e povestit de barbat, trecutul epovestit de femeia sculptorita), multe dintre descrierileinceputului (urmarile accidentului) sunt macabre, cu multe detaliimedicale (chiar prea lungi), planurile prezent/trecut seintersecteaza, exista lungimi obositoare, dar in anasamblu "Gargui"este o carte interesanta, succesul ei nu e doar rezultatul unoractiuni inteligente de marketing.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO