Ziarul de Duminică

Inspiratia defectuos controlata

Inspiratia defectuos controlata
25.04.2008, 15:00 31

In anul 2000, la doisprezece ani, Olga Stefan isi publica prima carte de versuri. Gaseai acolo, in afara de naivitatile varstei, destule imagini neconventionale ce atestau talentul/imaginatia.

Printre ele: "Cautam/ palmele mastilor/ mi-au fost ascunzis/ intru/ insingurare" ori "In parculetul de vis-a-vis/ de glas/ fantanile arteziene/ invatau/ jocul intunericului" ori "Citeste-mi o secunda/ bolta fruntii/ spre a nu/ adormi dezvelit/ si tot mai mult/ insingurat de o culoare". Ciocnirile de cuvinte reuseau inca de atunci sa induca nelinistea ori trauma existentiala. Asa ca peste inca sase ani, cand a fost tiparit volumul de fata*, nu ne miram sa gasim o poeta complexa, in prima linie a experimentelor generatiei ei.
Autenticitatea tonului e una din reusite, prozaismul functioneaza ca un spray antilacrimogen in variat-amare povesti de dragoste. In general, fluidul crud al destainuirilor bulverseaza si cucereste, experienta poeziei beat e rodnica, insa lungimea textelor aduce cu ea kitsch-ul, uneori savant, ori platitudinea pompoasa. Te pierzi intr-un volum atat de mare si in care gasesti de toate.
Dar nu poti sa-i ceri unui poet atat de tanar sa aiba o autocenzura performanta. Nimeni nu poate sti cand e complet format un scriitor, si cand isi va da marea lui carte. Trebuie sa te multumesti cu poeme bune, atasante si sa dai la o parte zgura inerenta. Ori uneori doar cu fragmente de exceptie in poeme terne, mediocre. A fauri un volum bun, unitar era candva meseria redactorului de carte, astazi, vai, meserie aproape inexistenta de teama sa nu fie confundata cu aceea de cenzor. Iar orgoliul poetilor tineri a crescut si el pe masura cu libertatea de a face tot ce-ti trece prin minte. E la moda sa citezi din marile spirite riguroase (T.S. Eliot, Roland Barthes, Paul Eluard) doar ca sa-ti justifici despletirile fara oprire.
Se stie ca adolescenta e adesea o contradictie in termeni asa ca manifestarile ei nu mai sperie. Textual vorbind, vetustetea unor expresii ca "forfecuta sterila a tacerii" si lungile monoloage anatemizand sordidul oras natal si indiferenta iubitului certifica nu tonicul expresionism/ simbolism bacovian, ci un textualism mizerabilist, la moda printre tinerele poete care inca se trag cu droaia din mantaua Angelei Marinescu, fara a fi observat incoerenta controlata a acesteia.
Reusitele, cate sunt, sunt poemele ce radiografiaza onest o stare, apeland la obiecte si actiuni uzuale, aducand insa acea plutire stranie, "din irealitatea imediata" cum ar zice Blecher. Astfel, capitolul 1 din poemul Mada se constituie in model pentru ceea ce a reusit sa personalizeze pana acum poeta: "mada invata sa deseneze. Primii ei oameni/ cocosati si primitivi ma privesc ca pe un criminal periculos./ sunt fata neagra care traieste sub patul tau de singuratic./ sunt iubita monstrilor de care ti-e frica./ femeia lor permanenta/ cearceaful asta prins in 2 clame ca/ doua degete degerate imi poarta urmele...// cateodata am senzatia ca si tu/ esti un cearceaf pe care mada deseneaza/ casute si inimi impartite cu o linie rasfranta.// altadata eu sunt hartia alba pe care mada scrie condamnari la moarte./ si-atunci torsul meu este plin de mesaje/ indescifrabile. Am aceeasi senzatie de rapt/ ca in visul ala in care zilnic/ cineva anonim imi cosea mesaje de dragoste/ pe bluzele puse pe caloriferul din sufragerie/ ca sa se zvante pana maine dimineata// si-atunci inghit/ literele alea negre// literele alea care/ aratau exact ca niste vanatai lasate de imbratisarile/ exagerat de stranse ale unui necunoscut./ niciodata n-o sa mai port hainele astea/ pe care mi-ai spus sa nu pleci olga/ stangaci ca o gospodina mirosind a pargalas cu boia".
*) Olga Stefan, Toate ceasurile, Editura Vinea, Bucuresti, 2006, 144 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO