Ziarul de Duminică

Iubire si fascinatie

Iubire si fascinatie
21.03.2008, 15:18 45

Cateva carti de exceptie au aparut in ultima parte a anului trecut la doua edituri diferite (Humanitas si Polirom). Ele vorbesc despre iubirea divina si zugravesc personaje importante in istoria religiilor crestina si musulmana.

Meister Eckhart - Despre omul nobil, cupa din care bea regele. Tratate. Traducere din germana medievala si note de Gabriel H. Decuble. Cuvant inainte de Anca Manolescu. Editura Humanitas. Colectia Intelepciune si credinta. "Exista in orice traditie oameni ai intelectului inflacarat. Meister Eckhart este dintre acestia. In el, cele doua calitati - magistru si maestru spiritual, teolog si predicator, scolastic si mistic - se afla intr-o organica, miraculoasa coerenta. Opera scholastica - in latina, limba universala a Bisericii si a savantilor. Misiunea de predicator si opera mistica - in latina, dar mai ales in germana, limba vernaculara, a celor "neinvatati", dar ardenti, limba in formare, a carei plasticitate Eckhart o foloseste cu stralucire pentru a transpune termenii doctrinei si ai experientei spirituale, facand o sinteza intre conceptia lui Dionisie Areopagitul si cea a lui Augustin, intre 'intoarcerea sufletului' in propria-i adancime si extazul dionisian. Eckhart se numara printre cei capabili sa exploateze metafizic - in sensul unei metafizici de experimentat, de realizat interior - intreaga desfasurare a realului. Aceasta e si atitudinea pe care vrea sa o propuna ascultatorilor sai, sa o imprime in ei." (Anca Manolescu)

Jad Hatem - Hiperbola mistica a iubirii pure. Iubirea pura hiperbolica In mistica musulmana. Satan, monoteist absolut in viziunea lui Goethe si Hallaj. Traducere din franceza de Anca Manolescu. Glosar de Irina Vainovki Mihai. Editura Humanitas, colectia Intelepciune si credinta. "Iubirea pura e de inteles in sens chimic sau alchimic. E o substanta eliberata de tot ceea ce, in indragostit, constituie interes individual, dorinta, gand, intentie intoarse catre 'eu'. Misticii sunt specialisti in experimentarea acestei puritati si in teoretizarea gradelor ei." Tematizand notiunea, Jad Hatem compara scarile iubirii stabilite de autori musulmani si crestini, poeti impatimiti de absolut, sobri teologi sau filosofi vizionari. Propune, pentru a le diagnostica elanul, notiunea de "hiperbolic": e miscarea prin care iubirea se elibereaza chiar de sine insasi, se depaseste pentru a-si atinge obiectul infinit. Hiperbolicul este evidentiat, prin contrast, de notiunea "monoteismului absolut": atasamentul pasionat pentru unica realitate a lui Dumnezeu, cu deprecierea creaturilor. Faust al lui Goethe si Iblis, in viziunea lui Hallaj, sunt emblemele acestei atitudini, figuri ale demonului care isi capata astfel statura metafizica.

Alain Decaux - Viata Sfantului Pavel. Editura Humanitas. Traducere din franceza si note de Theodor Rogin. "Un personaj magnific. Nebun intru Christos. Tulburator prin credinta-i ardenta. Deconcertant prin contradictiile sale. Prigonitor nemilos al crestinilor - metodele sale prefigurandu-le pe cele ale politiilor politice din secolul al XX-lea -, il recunoaste pe Fiul lui Dumnezeu cand, pe Drumul Damascului, Isus i se adreseaza direct. Apostol autoproclamat. Mistic si strateg. Imprevizibil. Suferind cumplit cand convingerile ii sunt puse la indoiala, dar neacceptand sa renunte la vreuna dintre ele. Singurul care a inteles ca, pentru a avea viitor, crestinismul trebuie sa se adreseze in primul rand non-evreilor. Epistolier grandios. Convertitor genial. Arhitect al crestinismului - unii il considera intemeietorul crestinismului -, isi impune propria viziune despre Christos si elaboreaza, cu mult inainte ca Evangheliile sa fi fost scrise, legile care vor guverna Biserica. Atat de redutabil imi parea subiectul, incat am ezitat douazeci de ani sa-i consacru o carte. L-am cautat pe Pavel pe rutele pe care le-a urmat, de la Tars la Ierusalim, din Antiohia in Cipru, din Anatolia in Grecia si pana la Roma, unde si-a gasit moartea. L-am vazut incarcerat, torturat, lapidat, decapitat din ordinul lui Nero. Uneori m-a derutat, adica exasperat. Niciodata nu m-am indoit c-a fost unic." (Alain Decaux)

Barnaby Rogerson - Mostenitorii Profetului Mahomed. Cauzele schismei dintre siiti si suniti. Traducere de Anca Delia Comaneanu. Editura Polirom, colectia Plural Religie. Mostenitorii Profetului Mahomed este istoria evenimentelor ce au insotit aparitia religiei islamice, marcate de ambitii, succes, sacrificiu de sine si dusmanii de sange. Autorul identifica, pe parcursul unei jumatati de secol de razboaie si cuceriri, semintele discordiei care a destramat unitatea islamului si ajunge pana la cauzele schismei dintre siiti si suniti - rivalitatea dintre oamenii care l-au cunoscut cel mai bine si l-au iubit cel mai mult pe Profet: varul si ginerele sau, Ali, si sotia sa, Aisa. Destinul celor cateva persoane care au avut o influenta decisiva dupa moartea lui Mahomed - primii patru califi, vaduvele Profetului si generalii cuceritori - a determinat cursul noii religii si aparitia unei noi civilizatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO