Ziarul de Duminică

Masina mai tare ca omul?

22.08.2008, 18:27 27

In 1979, intr-o discutie televizata cu una dintre cele mai proeminente figuri ale sahului romanesc, am afirmat ca pana la sfarsitul secolului - secolul 20, evident - computerul il va invinge pe campionul mondial. Aceasta sa-i spunem anticipatie a fost primita cu manifesta neincredere, replicandu-mi-se ca va trece foarte multa vreme pana cand va fi posibila o astfel de isprava, daca va fi vreodata.
E adevarat ca, acum trei decenii, rezultatele computerelor programate sa joace sah erau foarte modeste. Dar si in aceasta privinta s-a facut simtita fantastica accelerare a progresului stiintific si tehnic. Si iata ca, asa cum va amintiti, desigur, in 1997, Garri Kasparov, campionul mondial en titre, a trebuit sa-si recunoasca infrangerea la capatul dramaticei dispute cu Deep Blue. Gratie micului ecran, l-am putut vedea pe sahistul cu cel mai mare rating elo din istoria nobilului joc parasind campul de lupta, cu bratele ridicate spre cer, dupa ce pierduse ultima dintre cele sase partide, inaintea careia scorul era egal.
Acest deznodamant fusese prevestit, intr-un fel, de Edgar Allan Poe, in studiul sau din 1836, Jucatorul de sah al lui Maelzel. Demonstrand ca "automatul", ale carui exhibitii le urmarise cu incordare, ascundea un jucator in carne si oase, care mai si pierdea, el scria: "Odata descoperit principiul potrivit caruia o masina poate fi construita astfel incat sa joace o partida de sah, dezvoltarea acestui principiu ar putea sa o faca sa si castige, iar o noua dezvoltare sa castige toate partidele, adica sa invinga orice adversar." Un rationament impecabil, formulat cu o suta saizeci de ani inainte ca Deep Blue sa-l invinga pe cel mai de temut adversar cu care s-ar fi putut masura in acel an 1997.
In opinia mea, semnificatia acestei victorii depaseste aria limitata a domeniului in care s-a produs. Un comentariu consacrat atunci evenimentului era intitulat Masina mai tare ca omul. Mi-am amintit, citindu-l, de cel mai fascinant personaj al capodoperei lui Stanley Kubrick, 2001 - Odiseea spatiala, computerul HAL 9000, programat sa castige numai jumatate dintre partide, pentru ca astronautii sa nu-si piarda interesul pentru acest mod relaxant de a-si petrece timpul liber. HAL este in stare sa emita aprecieri despre operele de arta, sa discearna emotiile membrilor echipajului, dar si sa-i ucida pe patru dintre ei, atunci cand considera ca o face pentru reusita misiunii - si pentru a nu fi deconectat. Dupa cum se vede, cele trei legi ale roboticii, imaginate de Asimov, nu sunt respectate totdeauna cu strictete in universul SF...
Sa speram ca si in viitorul marcat de atatea incertitudini masina va fi mai tare ca omul doar pentru a-i usura efortul fizic si intelectual, razvratirea ei impotriva celui care a creat-o ramanand o nascocire datatoare de fiori a nascatorilor de fictiuni mai mult sau mai putin artistice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO