Ziarul de Duminică

O femeie fascinantă şi un portret fascinant al secolului trecut/ de Stelian Ţurlea

O femeie fascinantă şi un portret fascinant al...

Autor: Stelian Turlea

07.05.2015, 23:51 429

Primul lucru care poate fi spus despre imensul roman de o mie de pagini al Juliei Navarro*) este că e un fascinat portret al secolului XX, printre puţinele desăvârşite şi atotcuprinzătoare. „Dime quien soy” a fost publicat în 2010, a avut un succes uriaş, a fost tradus în multe alte limbi şi a devenit un bestseller internaţional. E un roman în care cititorul găseşte tot ce vrea: intrigă, politică, spionaj, călătorii, iubiri, trădări, în paralel cu o cantitate impresionantă de fapte istorice. Navarro trece prin cele mai importante evenimente ale secolului trecut – anii celei de-a doua republici spaniole şi războiul civil, Rusia lui Stalin şi epurările anilor 30, ascensiunea lui Hitler, al doilea război mondial, rezistenţa din întreg Apusul, războiul rece, căderea Zidului Berlinului. Să treci un grup de personaje prin toate aceste evenimente şi să creezi situaţii extraordinare care se reţin este cu adevărat o preformanţă.

 

Julia Navarro, născută în 1953, este o ziaristă şi scriitoare spaniolă, a lucrat în radio şi televiziune, a publicat mai multe romane, pentru care a fost premiată în mai multe rânduri – traduse în româneşte de aceeaşi Editură RAO au fost „Biblia de lut”, „Sângele nevinovaţilor” şi „Confreria Sfântului Giulgiu”. Cam toate cărţile ei invită la reflecţie, iar autoarea însăşi mărturisea acest fapt în interviurile sale. „Adevărul este că nu putem înţelege ce se întâmplă astăzi, fără să ştim ce s-a întâmplat ieri. Explicarea prezentului este imposibilă fără cunoaşterea trecutului. Privirea înapoi este un procedeu de care profit, pentru a povesti lucruri care au de-a face cu ceea ce mă preocupă.”
„Spune-mi cine sunt” este un roman enorm despre memorie şi identitate, cu un extraordinar personaj în centru, o femeie care, victimă a propriilor greşeli, vrea să treacă dincolo de vini, temeri, traume şi să se cunoască pe sine însăşi. Pe scurt, începutul romanului nu e chiar o noutate. Un ziarist spaniol şi cam fără serviciu, e angajat de o mătuşă pe care n-o poate refuza să facă cercetări în legătură cu bunica ei demult dispărută, Amelia Garayoa, despre care nu se ştie aproape nimic şi despre care nu s-a vorbit aproape niciodată în familie, până şi numele fiindu-i tabu, pentru că, foarte tânără fiind, îşi părăsise soţul şi copilul abia născut şi fugise în lume cu un iubit, pe deasupra şi comunist şi revoluţionar. Femeia îi era, prin urmare, tânărului gazetar străbunică. Tot ceea ce află el în primele cercetări îl fac să continue chiar şi atunci când mătuşa nu e mai e interesată să descopere adevărul prin cercetări costisitoare. Cu intenţia de a scrie la final povestea extraordinarei femei. Pe urmele ei, ziaristul străbate în mai multe rânduri Spania, ajunge la Paris, la Buenos Aires, la Moscova, la Londra, în Mexic, la Berlin, la Varşovia, la Roma, Lisabona, Ierusalim, Cairo, Atena şi New York, peste tot unde destinul o purtase pe străbunică, ajutat să adauge fărâmă după fărâmă de adevăr de oameni care o cunoscuseră, acum toţi foarte în vârstă.

Personaje memorabile – verişoarele Ameliei, ajunse la vârste matusalemice, care insistă să afle adevărul după decenii de ignoranţă, revoluţionarul francez Pierre Comte, care va sfârşi în beciurile Liubliankăi, profesorul de istorie Pedro Soler, diva italiană Carla Alessandrini, arestată şi spânzurată de SS pentru colaborarea ei cu partizanii, ziaristul american Albert James, baronul Max von Schumann, doctor militar care ura nazismul, dar îşi iubea ţara şi enorm de multe altele, mai mult sau mai puţin episodice.

Un roman copleşitor, bine tălmăcit în româneşte, cu un final surprinzător şi care nu numai încântă, ci şi instruieşte.

 

*) Julia Navarro – Spune-mi cine sunt. Editura RAO. Traducere din limba spaniolă şi note de Adriana Steriopol

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO