Ziarul de Duminică

O, fortuna!

O, fortuna!
28.09.2007, 23:35 36

Ultimele acorduri ale Festivalului International "George Enescu", cele ale finalului celebrei Carmina Burana de Carl Orff, s-au imbinat cu aplauzele furtunoase ale unei sali arhipline, marcand festiv un nou succes in istoria de 18 editii si aproape jumatate de veac a manifestarii initiate in 1958 la Bucuresti.

Filarmonica din Munchen a fost formatia cu care Sergiu Celibidache a colaborat intens la apogeul carierei sale (de altfel, el a si adus-o prima data la Bucuresti, imediat dupa decembrie 1989), iar acum apare pentru a doua oara in fata publicului bucurestean, condusa tot de un dirijor roman, Ion Marin, pentru prima data prezent in aceasta postura in orasul sau natal, dupa ce a devenit celebru in intreaga lume, de-a lungul ultimelor doua decenii.
Orchestra aflata in maxima forma, Filarmonica din Munchen are corzi cu un sunet de o densitate si o culoare superbe, alamuri imbatabile, fiecare interventie solistica a suflatorilor bucurandu-se de un relief bine conturat. In penultimul concert al festivalului, cu un program pentru un public de cunoscatori, am putut admira arta dirijorala a lui Ion Marin intr-un autentic concert de autor. Daca Simfonia a V-a de Prokofiev se canta mai des, Mathis der Mahler de Hindemith este o capodopera simfonica pentru care versiunea lui Ion Marin va ramane etalonul pentru oricine s-a aflat in sala in acea seara.
Eleganta si eficienta aparatului sau dirijoral, densitatea si calitatea sugestiei gestuale ni l-au prezentat pe Ion Marin ca pe unul dintre cei mai importanti dirijori pe care i-am vazut la aceasta editie. Maniera de sonorizare pentru care s-a optat la actuala editie, sunetul scenei fiind preluat prin patru microfoane si transmis prin peste 130 de boxe in intreaga sala, s-a dovedit mult superior amplificarii practicate pana la editia anterioara.
Totusi, impresiile sedimentate dupa prima seara semnata Ion Marin (despre care aveam sa aflam ca era un program prezentat in concertele de abonament de la Munchen) aveau sa fie puse intr-o paranteza la Simfonia I de Enescu, prea nesigura pentru o orchestra de o asemenea anvergura.
Compensatoriu, Carmina Burana de Carl Orff este o lucrare cu care este greu sa nu ai succces in fata unei sali de patru mii de locuri. S-au alaturat Filarmonicii din Munchen Corul Filarmonicii "George Enescu", Corul Madrigal, Corul de copii Radio si solistii Simina Ivan (superba atat din punct de vedere tehnic, cat si stilistic), Cosmin Ifrim si Stefan Ignat. Ion Marin ne-a oferit o versiune a acestei opere arhicunoscute impregnata de pasiune, surprinzatoare fiind poate doar tempourile prea lente. Altfel, emotionanta regasirea peste timp a operei tatalui - Corul Madrigal infiintat de Marin Constantin, sub bagheta fiului - Ion Marin, parafand finalul unui festival care a mentinut nivelul ridicat al ultimelor sale editii cu celebrul cor O, Fortuna. Se pare ca soarta i-a fost favorabila in ultima jumatate de secol acestui festival (care a inceput sa fie comparat cu cel de la Salzburg), iar sansa nu pare a dori sa-l paraseasca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO