Ziarul de Duminică

O, Tara trist, plin de humor/ de Daniel Nicolescu

O, Tara trist, plin de humor/ de Daniel Nicolescu

O, Tara trist, plin de humor

31.08.2012, 10:37 205

Într-un cartier bucureştean uitat de condeiul prozatorilor, dar şi de ochiul însetat de pitoresc al pictorilor, funcţionează de ani buni (din 2004, mai precis) o galerie de artă, al cărei profil ar putea fi situat undeva între undergound şi conspiraţie, între vintage şi avangardă: Anaid. Cartierul pomenit e situat între câteva eminenţe geografice - dealul Filaret, şoseaua Viilor-Chirigiu şi dealul Patriarhiei, are o populaţie pestriţă, străzi desfundate cu parfum interbelic, şiruri de case vechi şi delabrate întrerupte de viloaie mitocăneşti construite în ultimii ani şi, mai ales, arbori bătrâni şi viguroşi care aduc umbra unor vremuri în care ecologia nu se născuse.

E o zonă ieşită din circuitele mondene, cu magazine puţine şi improvizate, frecventată arareori de turişti sau de locuitori din alte cartiere. Are un dulce conservatorism, rod al modestei extracţii a megieşilor, dar şi al lipsei de preocupare a edililor. E o enclavă bizară, în care poţi răsfoi multe din paginile dispărute ale istoriei noastre urbane. Aici, pe strada Slobozia la nr. 34, şi-a aflat sălaşul Anaid Gallery. Nu are, din considerentele sus-enumerate, "vad", dar se străduieşte, cu intimidantă tenacitate, să rămână în picioare şi să atragă atenţia, fie prin concept-space-ul pe care l-a inventat, fie prin numeroasele participări la manifestări internaţionale ale artiştilor pe care-i găzduieşte, fie prin expoziţii ale unor plasticieni puternici, atipici, inconfortabili, cărora le acordează personalitatea la nişte simeze modulare, inventive, mereu altele. Ultima pe lista - incredibil de lungă, de altfel - a acestor expoziţii este cea dedicată unui fidel al spaţiului anaidic (prin participări cvasianuale), Tara (Sorin Tara von Neudorf*) şi intitulată "Raving History". Artistul e el însuşi "rave", practică un delir controlat, este o arteziană de exagerări şi vituperări, care, în ultima vreme au rămas într-o arie obsesională a istoriei naţionale. O istorie regândită şi reinterpretată iconoclast. Şi, în fine, rescrisă în maniera palimpsestului. Procedeul care pare să-l fascineze pe autor (şi care, până la un punct al repetiţiei, este fascinant şi pentru public) este acela al folosirii unor hărţi sau alte materiale didactice şi publicitare de epocă (roşie), pe care (disimulându-le doar parţial continutul iniţial) îşi adaugă propriile reflecţii historice şi histrionice. Îndeobşte, acestea sunt nemiloase, corozive, complet lipsite de opacităţi esopice, cumva în stilul dur, vitriolant, naiv şi plin de directeţe al mesajelor graficate în Piaţa Universităţii sau în "street art": iată, bunăoară, un colaj cu pagini de agitprop din ziare româneşti comuniste, cu un fragment de afiş pe fond roşu (recuperat din ce ştie ce muzeu al epocii de aur) pe care scrie "Pentru Front Popular", din gârliciul căruia ies două ghioage însângerate, în timp ce în josul paginii stă scris "PSD şi PDL". Omul e limpede încrâncenat/ trist şi nu mai are timp de reflecţii subtile în direcţia mesajului, o spune "p'a dreaptă" şi cu asta-basta. E drept, mizanscena este elaborată, colajul nu este doar lipire, ci viziune grafică, elementele constitutive stau cum nu se poate mai bine în pagină.

Alte exponate: un portret de mari dimensiuni al geniului Carpaţilor, lipit peste o hartă de uz şcolar a României, şi înconjurat (ca într-un soi de halou), de intervenţiile grafice ale lui Tara, care sunt (ca şi în alte piese ale prezentei expuneri) nişte drip-uri picturale în manieră Pollock. Taşismul, stropişorii coloraţi coboară, carevasăzică, talia personajului, iar gravitatea, sub efectul gravitaţiei, se scurge precum pictura. Folosit cu maximă cumpătare, procedeul are hazul lui, până şi numai dacă evocă îndeletnicirea secăturilor din timpul orelor de clasă: masacrarea imaginilor din manuale, cu adăugiri de pix albastru, punerea de mustăţi şi ochelari şi grifonarea, sub chipuri celebre, a unor înjositoare cognomene sau apelative buruienoase.

Pe un alt portret urieşesc al lui Ceauşescu, etalat pe podeaua galeriei, stă scris cu litere de-o şchioapă: NATO FRANTA CA TAM DRESO. Şi tot aşa: umorul se subţiază sub presiunea repetiţiei, pentru că nu întotdeauna cantitatea se transformă, marxist, în calitate. Tara von... rămâne totuşi, dincolo de această senzaţie de exces, un grafician de clasă, un strident şi atractiv creator de mitologii personale, care, poate, ar trebui să-şi îndrepte isteţimea şi spiritul provocator şi în alte direcţii stilistice şi, mai ales, tematice.

FOTO: Călin Hentea

*) Data şi locul naşterii: 17 ianuarie 1974, Luduş (Maros - Ludas, judeţul Mureş), România.

Studii: 1999-2003: Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca, secţia grafică, absolvită cu lucrarea de diplomă "Endlösung" ("Soluţia finală")

2004-2006: Universitatea de Artă şi Design, Cluj-Napoca, master secţia pictură, prof. Ioan Sbârciu, cu proiectul "Despre ideea de rău la români cu exemple".

Expoziţii personale:

2011: "National Bitch", Anaid Art Gallery, Bucureşti, grafică.

2011: "Trans(a)gressive Millennium", Modem, Debrecen, Ungaria, grafică.

2010: "The Burning Forest", în cadrul festivalului de film Noordelijk Film, Leeuwarden, Olanda.

2010: "A history in the dark", Centrul Cultural Habitus, Sibiu, grafică.

2010: "A history in the dark", Anaid Art Gallery, Bucureşti, grafică.

2009: "Generation Djihad", Anaid Art Gallery, Bucureşti, grafică.

2008: "Into the night of loneliness", Westfälischen Landesmuseum für Industriekultur Henrichshütte Hattingen (Bochum), Germania.

2008: "NORMAL.TARA. portrete ale unor oameni obişnuiţi", Galeria Atrium, Sibiu, grafică.

2007: "Finis Mundi", Anaid Art Gallery, Bucureşti, grafică.

2007: "Ride into the Dark", Centrul Educaţional Interetnic pentru Tineret, Sighişoara, grafică.

2007: "Tara Back to Iassy", Ateneul Tătăraşi, Iaşi, grafică.

2007: "The Marranos", Anaid Art Gallery Bucureşti în colaborare cu X-Future Agency Gallery Sibiu, X-Future Agency Gallery, Sibiu, grafică.

2006: "Inutilité to be Romanian", Sigi Kultur Café, Sibiu, grafică.

2006: "Luna Amară", X-Future Agency Gallery, Sibiu.

2006: "Apocalyptic for Everybody", Anaid Art Gallery, Bucureşti, grafică + pictură.

2005: "TARA Insight Brukenthal", Muzeul Brukenthal, Sibiu, performance.

2005: "Betrayal", Sigi Kultur Café, Sibiu, grafică.

2005: "Anno Domini", Anaid Art Gallery, Sighişoara, grafică.

2005: "Black Rumania", Anaid Art Gallery, Bucureşti, grafică.

2004: "Black Rumania 2", Bulgakov Cafe, Cluj-Napoca, grafică.

2003: "Endlösung", Galeria de artă modernă şi contemporană a Muzeului Brukenthal, Sibiu, grafică + pictură.

2002: "Opium", Centrul Cultural German, Cluj-Napoca.

2001: "Territoria Villanova", Galeria Atas, Cluj-Napoca, grafică + sculptură.

1999: "C.Z.C.", Clubul Colecţionarilor, Sibiu, grafică.

1998: "Stalingrad", Forumul Democrat German, Sibiu, grafică.

1997: "Monstrum humanum rarrisimum", Galeria Art-Cafe, Sibiu, grafică.

Premii:

Unul din cei cinci artişti nominalizaţi la premiul "Strabag International Artaward", Viena, Austria, 2012.

Lucrări selecţionate pentru a participa la competiţia "Henkel CEE Henkel Art.Award", Viena, Austria, 2005.

Este câştigătorul marelui premiu D.W.S. pentru promovarea picturii tinerei generaţii transilvănene, acordat de Clubul Oamenilor de Afaceri Germani din Ardeal, ediţia 2004 premiu anulat chiar în momentul acordării "din motive politice" conform consulului R.F.G. Peter Adamek, preşedintele onorific D.W.S.).

FOTO: Călin Hentea

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO