Ziarul de Duminică

Pe unde mai zboară porumbeii/ de Ziarul de duminică

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Ziarul de Duminica

18.04.2013, 23:35 48

Expoziţia World Press Photo ajunge la Bucureşti

Cea mai importantă expoziţie de fotojurnalism la nivel global, World Press Photo, (foto 1, Paul Hansen) ajunge, pentru al doilea an consecutiv, la Bucureşti, începând cu data de 2 mai. Expoziţia, organizată de Fundaţia Eidos, va fi deschisă până pe 26 mai în Piaţa Universităţii din Bucureşti.

Expoziţia este o iniţiativă a World Press Photo Foundation, fondată în anul 1955 în Olanda, organizaţie independentă, non-profit, cu sediul în Amsterdam. Activitatea Fundaţiei este dedicată impunerii unor standarde ridicate în fotojurnalism şi fotografie documentară la nivel mondial.

Competiţia World Press Photo a debutat în 1955, când 42 de fotografi din 11 ţări au înscris peste 300 de fotografii pentru jurizare. În 2012, concursul a atras 5.247 de participanţi din 124 de ţări, care au înscris 101.254 de fotografii.

Toate lucrările înscrise în concurs sunt deschise publicului prin intermediul expoziţiei anuale care călătoreşte în întreaga lume, ea fiind montată în peste 100 de locaţii din peste 45 de ţări - şi vizitată de peste 3,5 milioane de oameni la fiecare ediţie.

World Press Photo reprezintă esenţa reportajului de actualitate făcut în interesul unei societăţi informate. Este o sarcină dificilă fie pentru că, adesea, condiţiile sunt dificile - conflict, dezastre - fie pentru că subiecte urmărite sunt extrem de dureroase. În condiţiile în care media suferă transformări uriaşe în modelul său de business, este nevoie de un alt tip de abordare care să asigure accesul necenzurat la informare şi imagine. Este motivul pentru care, încă de la înfiinţare, World Press Photo a premiat şi a evidenţiat munca unor fotojurnalişti care s-au dedicat unor subiecte care, deşi sunt importante, rar fac prima pagina a jurnalelor”, spune Cristian Movilă, fondator al Fundaţiei Eidos.

Claudiu Bleonţ şi “Legenda pianistului”

Duminică, 21 aprilie, de la ora 19,00, pe scena Sălii Capitol se va juca spectacolul Novecento, cu Claudiu Bleonţ (foto 2) în rolul titular. Pe un text scris de Alessandro Barrico, dramatizat şi regizat de Andra Negulescu, Legenda pianistului 1900 evocă viaţa romanţată a muzicianului de jazz Danny Boodmann T.D. Lemon, supranumit Novecento, care şi-a petrecut întreaga viaţă la bordul vaporului de croazieră Virginian.
"Imaginile se succed filmic în mintea spectatorului. Fiecare se poate regăsi în gândurile, temerile sau revelaţiile lui Novecento. Ciudata poveste a vieţii unui om care nu părăseşte niciodată vaporul este redată simplu, direct, prin glasul şi muzica pianistului. Se transmite publicului ideea că nu este neaparat necesar să trăieşti într-o lume imensă pentru a fi genial, ci trebuie doar să faci ceea ce ştii mai bine, evitând şabloanele şi falsele valori, care, adeseori, devin, pentru cei mai mulţi dintre noi, modele de urmat", precizează realizatorii spectacolului.

 

Umbrele albului la Galateea

O nouă expoziţie la galleria bucureşteană rezervată ceramiştilor: Umbrele albului (foto 3), deschisă până pe 14 mai.

Artişti expozanţi: Adela Bonaţ, Cristina Bolborea, Andreea Brăescu, Mana Bucur, Vasile Cercel, Gherghina Costea, Georgiana Cozma, Daniela Făiniş, Ovidiu Ionescu, Marta Jakobovits, Gabriela Simona Kolozsi, Lucia Lobonţ, Maria Cara Olteanu, David Olteanu, David Leonid Olteanu, Imola Jakobos Olsefszky, Monica Pădureţ, Cristina Popescu Russu, Oriana Pelladi, George Tiutin, Titu Toncian, Iulian Vîrtopeanu, Ioana Şetran.

“Lucrările din material ceramic ale artiştilor expozanţi, reunite în această prezentare, diferite ca limbaj plastic şi opţiune stilistică, ne propun spre lecturare rafinate valenţe ale expresivităţii porţelanului şi gresiei. Elementul comun ce străbate şi uneşte aceste lucrări este albul masei ceramice vitrifiate, culoare simbol ce străluceşte datorită umbrelor sale.

Simbolismul  cromatic s-a dezvoltat şi diversificat pe   parcursul istoriei, culoarea albă ocupând un loc de cinste în ierarhia semnificaţiilor: lumina, puritatea, virtutea, pacea, armonia, sinceritatea. Simbol Yang, diurn, masculin, albul şi energia subtilă a luminozităţii lui acţionează involuntar asupra psihicului şi mentalului uman influenţându-le”, Vasile Cercel, curator al expoziţiei alături de Gherghina Costea.

Întoarcere la rădăcini. Expoziţie Maria Zapca

Până pe 25 mai la Sala Acvariu a Muzeului Naţional al Ţăranului Român este deschisă o expoziţie de artă ţărănească. Maria Zapca (foto 4) este maramureşeancă din Săpânţa şi face zgărdane, cergi şi traiste de lână. S-a născut cu războiul de ţesut în casă. La opt ani a pus mâna pe fus, a tors lâna şi a cusut cămăşi din in. Îşi aminteşte că se aşeza pe paie în atelierul de lucru, alături de mama sa, şi că învăţa operaţiile de adunare şi scădere în timp ce torcea.

Maria Zapca spune că ţesutul nu o oboseşte niciodată şi îi place foarte mult. Cu lucrurile pe care le face a participat la numeroase târguri de meşteri şi a obţinut multe premii.

 

“Copil cu porumbel” zboară în Qatar

Faimosul tablou ”Copil cu porumbel” de Picasso (foto 5) a fost cumpărat cu 50 de milioane de lire sterline de către familia regală din Qatar. Pictura, una dintre cele mai importante din perioada de început a lui Picasso, se afla în Marea Britanie de 90 de ani. Unii specialişti au susţinut că este “cea mai faimoasă lucrare a lui Picasso din colecţia britanică”. Familia regală din Qatar a cumpărat în ultimii ani lucrări foarte importante vândute la licitaţiile de artă şi nu de puţine ori a susţinut adjudecări record. Conform lui Philip Hoffman, Chief executive la Fine Art Fund, Qatarul este în topul celor mai importanţi 3 cumpărători de artă din lume, dispunând de resurse impresionante alocate investiţiei în artă. Statul alocă fonduri muzeelor şi colecţiilor de artă, având ca obiectiv transformarea Qatarului într-un centru al artei în Orientul Mijlociu.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO