Ziarul de Duminică

Precara libertate a visului

06.10.2003, 00:00 39



Titlul de mai sus mi-a fost oferit ca atare de una dintre lucrarile celei de a cincea expozitii personale a lui Done Stan. Un artist format la ilustra scoala de grafica a maestrului absolut al genului la noi: Vasile Kazar. Ajuns el insusi la ceasul venerabilitatii, Done Stan este, pentru cine nu stie inca, unul dintre stralucitii exponenti autohtoni ai graficii de carte. Nu e de mirare ca, in aproape 40 de ani de cariera, artistul a avut atat de putine expozitii personale. "Simeza" pe care el a fost in tot acest rastimp o pasionata permanenta a fost "cartea". Copertile si ilustratiile sale la volume de versuri, teatru, proza si mai ales literatura pentru copii sunt deja un reper istoric semnificativ, care i-a si adus notorietate.



Meritul esential al creatiei lui Done Stan rezida in constanta lui stilistica si in rafinamentul carturaresc al conceptului sau plastic. Un artist ce si-a pastrat, miraculos as spune, demnitatea intelectuala si eleganta princiara a desenului si a imagismului graficii. Alaturi de Ioan Untch, Ion State, Ion Donca, George Leolea, Octav Grigorescu, a fost promotorul unui nou flux de gandire in grafica romaneasca, modern ca viziune, motivat estetic de tendintele ce se manifestau in acest domeniu in lume, oferind noi si surprinzatoare deschideri limbajului grafic. Aceasta generatie, pe care as defini-o ca post-kazarista, si-a "inventat" libertatea de a conferi desenului, liniei, simbolului grafic, interventiei cromatice si arhitecturii imaginii vibratia si poetica evanescenta, halucinanta a visului!



In timpuri marcate de turbulente si incertitudini, de teama si gesturi conformiste ori oportuniste, aceasta generatie de artisti a dislocat prejudecati, a improspatat radical atmosfera mediilor de creatie si instructie in spatiul graficii, si-a asumat cu un profesionalism exemplar reconfigurarea scolii nationale de grafica prin europenitatea discursului plastic.



Expozitia din aceasta toamna de la Galeria "Simeza" a lui Done Stan rezuma, intr-o foarte concentrata suita de creatii din ultima perioada, toate aceste idealuri ale generatiei sale, care au facut posibila aparitia in arta noastra contemporana a unei valoroase si viguroase pleiade de graficieni. Intr-un fel, este demonstratia, cu distinctie, dar si cu discretie facuta de artist, a relatiei subtile dintre gestul lui de promotor, statornic si cel mai adesea eminent exersat in opera, si dinamicele serii de continuatori, afirmate stralucitor in ultimii ani si care astazi se constituie in coloana vertebrala a graficii noastre contemporane.



Privind creatiile de astazi ale lui Done Stan, chiar fara a rememora parcursul performantelor lui anterioare, deslusim mai bine cum s-a sedimentat si s-a potentat in scurt timp, prin metamorfozari spectaculoase, aproape radicale, ale viziunii si limbajului grafic, acest underground de noi registre stilistice, pe care s-a ridicat in ultimul sfert de veac profilul puternic conturat al actualelor generatii de graficieni. Pana si seductia metaforismului barochizant - transpus in planuri grafice compuse etajat, suprapus sau in sincope compozitionale ce amplifica prin patos narativ simbolurile si secventialitatea imagistica utilizate de artist - care a impus astazi cativa virtuozi ai genului (Atanasiu Delamare, Cr. Tarba, Erceanu, Isar, D. Patrascu, Adr. Lucaciu s.a.) poate fi lesne sesizata in creatia lui Done. Iata cum, astfel judecate particularitatile acestei oferte artistice, ni se releva un adevarat univers de interferente si limbaje consonante, ce s-au dovedit a fi foarte productive in planul gandirii plastice si al sensibilitatii contemporane.



Done cultiva cu iscusinta expresivitatea si aptitudinile narative, dramatico-spectaculare sau alegorice (lirice, alteori) ale desenului. Linia urmeaza volutele extrem de distilate ale unei metarealitati, deopotriva recognoscibile si fantastice, incarcata de sugestii si simboluri ce converg intotdeauna spre o morala, o atitudine, o stare... O lume plamadita din magma contradictorie si metamorfica a vietii, ce tranziteaza regnuri si situatii paradoxale intr-un scenariu fabulos iscat din deliruri si angoase onirice. Cam asa s-ar traduce panoramele sale grafice, in care dantelaria liniei nu este intrecuta decat de broderia rafinata si pretioasa a gandului cu toata incarcatura ei de lirism filozofard: "Paradis inert"; "Spatiu tulburat"; "Betia miscarii"; "Varsta uimirilor"; "Unghi liric"; "Reflectie in oglinda"; "Port damnat"; "Comediantii"...



Senioriala imagine a maestrului, asa cum statura lui spirituala si atitudinala o impune unui ochi contemporan, ne surande bland, ironic si complice prin tizianescul portret in ulei semnat de Alexandru Done, fiul artistului, care ni-l restituie cu un fin penel renascentist in chip de doge venetian. Aidoma, cum ar comenta probabil artistul despre sine, retinei noastre vesnic inselate de "Precara libertate a visului"...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO