Ziarul de Duminică

SPIRITUALIA/ Comunismul din perspectiva teologiei sociale

SPIRITUALIA/ Comunismul din perspectiva teologiei sociale
16.03.2010, 15:18 61
De mai bine de un an de zileEditura Eikon a inceput sa scoata carti dedicate teologiei sociale.Seria se numeste chiar "Theologia socialis" si este coordonata deInstitutul INTER din Cluj. Au aparut pâna astazi incitante titlurisemnate de Radu Preda, Radu Carp, Mihail Neamtu, Iuliana Conovici.Este una dintre cele mai dinamice colectii de carte teologicaromâneasca din ultima vreme, iar domeniul abordat este de o acutaactualitate pentru spatiul crestin ortodox. La cele sase titluriaparute deja s-a adaugat recent inca unul: "Comunismul - omodernitate esuata", semnat de teologul si profesorul RaduPreda.
Dupa ce a constatat "temperaturaistorica total diferita" in privinta perceptiei comunismului lacolegii si magistrii sai din strainatate cu ocazia multor stagii depregatire la universitati occidentale, autorul marturiseste ca adevenit constient ca trebuie sa-si clarifice pentru sine si pentrualtii fenomenul comunismului românesc si est-european. Ulterior,participând la simpozioane internationale dedicate acesteiproblematici, Radu Preda a constatat diferente majore de abordareinclusiv intre est-europeni: "Daca de pilda polonezul tinde saidealizeze rezistenta, amintind pe buna dreptate rolul jucat deIoan Paul al II-lea si de sindicatul "Solidaritatea", dar ocultândinexplicabil capitolul mai putin onorabil, dar surprinzator deconsistent, al colaborationismului, românul face de la bun inceputfigura stinghera, tocmai pentru ca tara lui nu are imaginea uneiaeroice, cu exceptia varsarii de sânge de la final." (p. 13).Desigur ca mai exista o categorie (aproape extraterestra, s-arzice) a celor "deloc redusi intelectual sau fosti activisti,dimpotriva, care nu se sfiesc sa faca apologia comunismului princomparatia cu dezastrul social care i-a urmat."
Iata motive intemeiate pentrucare este de-a dreptul binevenita o perspectiva teologica asupraacestei grave maladii numite comunism. Dupa ce trece prinbinecunoscutele aventuri ale istoriei instaurarii comunismului inestul european, demontând tiparele, Radu Preda ajunge la studiulcelor 20 de ani de postcomunism. Iata unul dintre tipare: autoruldemonstreaza, de pilda, ca nu Stalin este cel care a invinsnazismul, cu alte cuvinte, prin asasinatele in masa pe care le-afaptuit, prin exportul ciumei rosii pe care l-a obtinut odata cupozitionarea sa de partea invingatorilor in cel de-al doilea razboimondial, Stalin a fost un bun continuator al ororilornaziste.
In partea secunda a lucrarii,teologul Radu Preda demonteaza alte prejudecati, de aceasta datalegate de ceea ce s-a petrecut dupa caderera zidului de la Berlin.Cealalta fata a medaliei a insemnat alte excese. Cel putin inRomânia nu exista nici azi o demna si necesara deconspirare acolaboratorilor politiei politice. Nici macar Biserica OrtodoxaRomâna nu este un model la acest capitol, observam. Dar excese aparsi din alte motive, de pilda martirii din inchisorile comuniste nusunt inca valorizati si cinstiti asa cum s-ar cuveni deBiserica.
Pe de alta parte, observateologul, exista tentative europene mai mult sau mai putin reusitede condamnare a crimelor comunismului, "dar nu si a ideologiei lorfondatoare"… Este un fapt constatat - cu referire la Charta de laParis pentru o noua Europa (21 noiembrie, 1990) - nu numai inEuropa de Est, ci si in cea de Vest «noua Europa se construiesteprin "eliberarea de mostenirea trecutului", iar nicidecum princunoasterea, asumarea si confruntarea cu acesta. Altfel spus, dublamasura va marca de la bun inceput abordarea comunismului inpostcomunism, alimentând pâna azi dilema etica a politiciieuropene» (p. 231).
Ajungem aici in centrul degreutate al cartii pe care numai un teolog cu pregatirea sisubtilitatea lui Radu Preda il putea scrie. Acesta arata cuclaritate ca avem de-a face in cazul comunismului cu o veritabilareligie seculara. "Orice abuz era permis in orizontul eshatonuluicomunist caracterizat prin depasirea definitiva a tuturorcontradictiilor si inegalitatilor, adica tocmai a acelor fenomenecare in lectura lui Marx legitimau revolutia emanciparii totaleprin transformarea filosofiei in agent activ al istoriei. Ca metodade gândire si de actiune, aceasta dialectica a comunismuluistiintific justifica nenorocirea nemijlocita a lumii de dragulpromisiunii de a o face cândva fericita. Aceasta este, foarte pescurt formulata, esenta religiei atee a comunismului, cea care vanumara in primele decenii ale secolului XX numerosi adepti in taricare vor fi ocolite de experienta punerii in practica aprincipiilor ei." (p. 227).
Protagonist de frunte aldomeniului teologiei sociale pe tarâmul crestinismului ortodoxromânesc, Radu Preda reuseste sa scrie o carte de mare forta, unindrumar de nelipsit de aici inainte pentru studentii teologi saupentru tinerii care vor sa afle ce a insemnat si mai inseamna inca(pentru unii dintre noi) comunismul. Studiul sau este finisat cu unconsistent calup de anexe, acte europene emise dupa '89 pentrudemascarea si condamnarea comunismului, precum Raportul privindmasurile pentru desfiintarea mostenirii fostelor sisteme totalitarecomuniste (3 iunie 1996), Declaratia de la Praga privind constiintamorala europeana si comunismul (3 iunie 2008) etc.
Majoritatea românilor au inca(in cel mai bun caz) o imagine idilica despre teologie sicrestinismul ortodox. Teologia sociala - domeniu pe care Radu Predal-a promovat cu asiduitate in România - se ocupa cu oamenii realisi cu problemele lor imediate. Ce poate fi mai aproape si maidureros decât câteva zeci de ani de istorie care a adus numaiiluzie, durere si moarte?
Iata de ce consider ca iidatoram foarte mult lui Radu Preda nu numai pentru pledoariile saletonice si consecvent aprofundate pentru o cât mai larga imbratisareortodoxa a problemelor sociale, ci si pentru aceasta carte, careaduce un alt mod de a privi istoria noastra recenta.

MARIUS VASILEANU(n. 14 apr. 1964 la Gura Humorului, Bucovina) are o licenta infilosofie (Universitatea Bucuresti) si un master in antropologiaspatiului sacru (Universitatea de Arhitectura ''Ion Mincu''). Estedoctorand al Universitatii Bucuresti, Facultatea de Litere, cu otema interdisciplinara in care continua studiile de antropologie areligiei. A fost director al Editurii Muzicale si profesor deistorie a religiilor in invatamantul preuniversitar. A sustinut obogata activitate in presa: studii, articole, eseuri, recenzii,proza scurta, editoriale, interviuri - in jurnale, revisteculturale si cu profil spiritual -, producator si realizator deemisiuni radio, numeroase colaborari la principalele televiziunicentrale. In ultimii ani a fost editorialist si editor coordonator(departamentul cultura-religie) la ziarul ''Adevarul'' siredactor-sef al revistei ''Adevarul literar si artistic''; ulteriora fost senior editor la agentia de presa ''NewsIn'', coordonanddepartamentele de cultura-religie si media-publicitate. Actualmentesemneaza o rubrica saptamanala in suplimentul ''Aldine'' alziarului ''Romania libera'' si preda istoria religiilor laUniversitatea Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO