Ziarul de Duminică

Splendoarea unui mare dirijor

Splendoarea unui mare dirijor
13.10.2006, 19:59 26

Dirijand prima data pe o scena din tara in care si-a facut primele studii muzicale, Christian Badea a revenit in Romania dupa aproape 35 de ani, demonstrand si bucurestenilor de ce a atras ovatiile publicului din intreaga lume.
Una dintre cele mai incitante naratiuni simfonice ale tuturor timpurilor, Simfonia a IX-a de Mahler, se canta destul de rar in Romania. Avand curajul de a aborda acest opus de o complexitate deosebita, Orchestra Nationala Radio a avut sansa unor zile de intensa traire artistica si profesionala, cele zece repetitii pe care le-a avut cu Christian Badea insemnand imersiuni in subtilitatile unei muzici care, fara indoiala, nu-i este familiara oricui.
In afara unei profunde cunoasteri a partiturii si a complexitatii stilistice specifice lui Mahler, Christian Badea a fascinat prin splendoarea unei gestici expansive, precise, debordand de sugestii, dar mai ales de o finete a expresiei cum, in afara festivalului "Enescu", recunosc ca am vazut numai la televizor. Influenta scolii dirijorale create de Leonard Bernstein, care a marcat anii de fomare ai dirijorului Christian Badea, transpare in fiecare gest prin care dirijorul transmite orchestrei cele mai fine inflexiuni ale gandirii sale artistice. Am auzit acum Orchestra Nationala Radio cantand cu ambitia de a fi la inaltimea personalitatii celui aflat la pupitrul ei, asa cum am mai ascultat-o acum doi ani alaturi de Mstislav Rostropovici.
Contrastul intre grotesc si ludic, momentele de suavitate extrema, alternand cu cele pline de forta, superbele suprapuneri de planuri, succesiunile neasteptate - intotdeauna neasteptate la Mahler, desi le cunoastem de o suta de ani -, au fost dezvaluite publicului de catre o Orchestra Nationala Radio in plina forma, atat ca "organism" muzical, cat si la nivelul individualitatilor solistice.
Depasindu-si limitele de cele mai multe ori dictate de efectele inerente ale rutinei, muzicienii Orchestrei Nationale Radio au capatat din nou o lectie de optimism fata de realele lor posibilitati de expresie artistica. Pentru aparitia acestei stari benefice raspunzator este fara indoiala Christian Badea. Iar pentru mentinerea ei in continuare orchestra merita sa depuna tot efortul, deoarece acesta le va fi rasplatit, fara indoiala, pentru ca, asa cum declara dirijorul dupa intalnirea cu orchestra bucuresteana, caldura sunetului muzicienilor romani nu poate fi descoperita pe prea multe dintre meridianele globului, indiferent de perfectiunea aparatelor orchestrale la care ne putem gandi.
Inceputul acestei stagiuni nu va fi cu siguranta uitat prea curand. Vizita unui muzician atat de valoros prin calitatile sale artistice dar si umane a insemnat cu siguranta o sansa pentru public si orchestra, deopotriva. Merita ca acum, dupa stingerea in pianissimo posibile a ultimelor ecouri, sa tragem si invatamintele acestei atat de cuprinzatoare lectii de muzica. Daca pentru membrii orchestrei minutia, sensibilitatea si siguranta mijloacelor artistice transpuse intr-o viziune muzicala ce trece catre dimensiuni extrasonore au fost calitati evidente, traite cu bucurie timp de doua saptamani, pentru public, imensa fresca zugravita de sonoritatile dirijate de Christian Badea a pus in valoare o latura plina de autenticitate a frumusetii si responsabilitatii actului artistic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO