Ziarul de Duminică

Trei nume cu intrigă ascunsă: Popovici, Serafim, Satmary/ de Remus Andrei Ion

Dimitrie Serafim (1862-1931) - „Povestea de seară”, ulei pe pânză, 50 x 55 cm, semnat şi localizat dreapta jos, cu ocru, D. Serafim, Paris. Adjudecat: 9.500 euro

Trei nume cu intrigă ascunsă: Popovici, Serafim, Satmary/ de Remus Andrei Ion

Autor: Remus Andrei Ion

02.06.2011, 23:12 280

Mai precis: Vasile Popovici, Dimitrie Serafim şi AlexandruSatmary, trei pictori despre care se ştie prea puţin, care suntstudiaţi insuficient şi care lipsesc din rafturile bibliotecilor.Fiecare a avut o biografie interesantă, cu intrigi şi istoriipersonale care le-au animat viaţa şi i-au transformat în personajeinteresante, uneori chiar impunătoare pentru cei care i-aucunoscut. Istoria lor personală se reface acum prin licitaţiile deartă.

Balcicul luxuriant ori liniştitor al lui Satmary, portretele deexpresie ale lui Serafim, lecţia calmă de pictură nemilitantă a luiPopovici! O coincidenţă tristă a adus în 1933 sfârşitul a doidintre pictori: Popovici şi Satmary. Serafim se stinsese deja cudoi ani în urmă. Se născuseră în ani apropiaţi 1871, 1859,respectiv 1862, dar au trăit în lumi diferite. Popovici a ajunsprofesor la Iaşi şi i-a îndrumat, printre alţii, pe Tonitza, Ressu,Bălţatu, Băeşu, Ştefan Dumitrescu. Serafim, în schimb, a fost elînsuşi îndrumat de mari artişti, de Aman şi Tattarescu. Cel maiumblat a fost Satmary, care a studiat la München după ce a absolvitArtele Frumoase la Bucureşti şi a ucenicit apoi în lumea luiNicolae Grigorescu.

Tot Satmary a fost unul dintre cei mai activi susţinători aiBalcicului regal, dar a intrat în istoria recentă a licitaţiilor deartă cu un "Cimitir turcesc", adjudecat în 2004. În schimb,Popovici a fost cel care şi-a făcut intrarea pe piaţă cu un portretregal, cel al Reginei Elisabeta, ulei pe pânză lipită pe lemn,adjudecat în 2005. Pentru Serafim, intrarea pe piaţă a fostsemianonimă ca impact, în 2004, dar cu două lucrări excepţionale,de mare fineţe şi sensibilitate, la limita studiului care nu aputut deveni capodoperă: "Modelul" - chipul aproape statuar al unuitânăr, văzut din profil, până la jumătatea bustului - şi un"Portret de bătrân".

După vreo cinci ani de semianonimat, cu vânzări răzleţe şi fărăpreţuri de sfârşit de listă, cei trei artişti au avut parte desuperlative. Primul care a "rupt gura târgului" a fost Satmary. Afost vedeta, surpriza, "minunea" unei licitaţii cu teme orientalecare chiar a ocolit Bucureştiul pentru zona de fiţe a litoralului:în mijloc de iulie 2010, "Interior oriental (ClaudiaMillian-Minulescu pozând în interior oriental)" a devenit unadintre cele mai licitate lucrări de artă din România, iar evaluareade 4.000 de euro a rămas prea mică în faţa unei oferte de senzaţie:20.000 de euro!

Pictura din 1916 este completată de memoria Claudiei Millian,care i-a prilejuit artistului această capodoperă: "Era dupărăzboiul din 1913. Cel dintâi care a pornit atunci pe margineamării, din punctul Mangaliei de-a lungul coastei, pe drumurilecretoase ale Dobrogei noi, a fost pictorul Alexandru Satmary.Îndrăgostit de plein-air şi însetat de locuri necunoscute, el adescoperit cele mai fantastice colţuri ale Mării Negre: Calichioi,Surtuchioi, Cavarna şi Balcic. El a dus dintâiu vestea acestorminuni necunoscute, între intelectualii şi pictorii ţării şi eprimul care a ctitorit aici şi căruia i se datoreşte faima acestorfrumuseţi nebănuite şi a acestui refugiu de lumină şi culoare caree Balcicul...''

Dimitrie Serafim şi Gheorghe Popovici nu au ajuns niciunulla performanţa mondenă, artistică ori de anturaj a lui Satmary.Popovici a săvârşit însă o mare faptă culturală care i-a marchatviaţa şi posteritatea: a salvat pinacoteca din Iaşi în preajmaPrimului Război Mondial! Nouă lucrări ale pictorului, adunate caîntr-o miniexpoziţie, au fost anunţate pe final de licitaţie laGoldart pe 26 mai. Au fost cumpărate doar cinci dintre pânze:"Iarna", "Moş Vasile", "Flori - dumitriţe", "Prune brumării" şi"Ţigancă", suită care demonstrează căutările artistului, printresubiecte de atelier şi imagini din natură, portrete de expresie şicompoziţii (academice) cu personaje.

Preţurile au fost totuşi importante, între 2.500 şi 6.500 euro.A rămas fără ofertă un portret de copil, băieţelul artistului,lucrare scoasă din colecţia familiei... Dimitrie Serafim, poate celmai năpăstuit dintre cei trei pictori, a copilărit în spiritul uneifamilii greceşti din Varna, l-a admirat şi studiat (copiat) peGrigorescu, a plecat la Paris pentru a se antrena în cea maiexemplară tehnică de lumini şi umbre, sfumato şi clar obscur.

Cea mai importantă tranzacţie pe piaţa de artă a fost lamijlocul lunii mai, când "Poveste de iarnă", o pictură care nu eracreditată cu mai mult de 2.000 de euro, a fost adjudecată cu 9.500euro! Vorbim despre vânzări excepţionale în cazul celor treiartişti, importanţi dar aproape uitaţi. Au revenit pe piaţă încetşi s-au impus prin lucrări care pot intra într-o galeire acapodoperelor. Piaţa le păstrează recordurile, dar tranzacţiilecurente sunt mult sub vârfurile de cotă. Când va mai apărea câte olucrare exemplară din patrimoniul lor, sigur piaţa va reacţiona,chiar cu câte o nouă vânzare record.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO