Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cum a luat naştere un brand românesc lansat de două surori

15.07.2023, 13:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

„Totul a început foarte casual, printr-o discuţie avută într-o seară la un pahar de vin. Probabil că nu este chiar cel mai comun set-up pentru brainstorming, dar cu toate astea pentru noi a funcţionat.” Aşa îşi încep povestea surorile Anca şi Sabina Şercău şi aşa începe, de fapt, povestea The Hush, un atelier de pantofi care a făcut primii paşi în piaţă în urmă cu doi ani.

După ce au hotărât să pornească pe drumul antreprenoriatului în cei mai potriviţi pantofi, Anca şi Sabina au început să lucreze la planul de business: au cercetat piaţa pentru a alege furnizorii de materiale şi calapoade, au selectat atelierele de producţie, au creat prototipuri şi le-au testat. „Din punct de vedere profesional, pornim de la o bază comună – studii în antreprenoriat şi administrarea afacerilor cu specializare ulterioară în marketing, însă pe verticale diferite. Ce ne-a adus împreună în această companie este iubirea pentru produsele de marochinărie lucrate manual”, povestesc cele două surori, care se descriu ca „o combinaţie de rădăcini olteneşti şi lipoveneşti cu influenţe bănăţene”, născute în Craiova şi mutate în Bucureşti de la vârsta de 18 ani. Ele creează modelele pantofilor The Hush, iar execuţia revine în sarcina artizanilor unui atelier din Bucureşti. Vânzarea se face exclusiv online, pe website-ul brandului, dar şi pe câteva platforme de retail online. „Lucrăm la comandă fiecare pereche de pantofi, în funcţie de nevoile fiecărui picior. Avem implementat un sistem de consultanţă la distanţă care ne permite să identificăm nevoile fiecărei cliente şi, mai departe, să producem pantofii potriviţi pentru fiecare persoană.” Pe site există însă şi o secţiune restrânsă cu produse gata de purtat, care pot fi comandate şi livrate în termen de două-trei zile lucrătoare. În plus, recent, surorile de la The Hush au deschis şi un pop-up store în Bucureşti, în incinta spaţiului Urban Hub de la Piaţa Romană. „Avem expus un număr limitat de modele, iar obiectivul este de a oferi clientelor care nu au interacţionat până în prezent cu brandul nostru ocazia să vadă ce înseamnă The Hush, care este lucrătura pantofilor şi calitatea materialelor folosite.” Investiţiile făcute de Anca şi Sabina au crescut odată cu dezvoltarea businessului, astfel că, de la o sumă de bază de 10.000-15.000 euro cu care au început, au ajuns până în acest moment la peste 30-40.000 de euro. Veniturile au crescut şi ele.

Valoarea medie a produselor The Hush este de 550 de lei, însă variază în funcţie de complexitatea modelului. Intervalul de preţ în care se încadrează încălţămintea este de 370 lei - 725 de lei.


„În 2022 am obţinut o cifră de afaceri de aproximativ 134.000 de lei, în creştere faţă de anul anterior, cu un profit net de peste 72.000 de lei. Nu avem angajaţi proprii întrucât lucrăm în sistem de colaborare cu atelierul în care producem încălţămintea.” Cine poartă The Hush? O clientelă premium, cu venituri peste medie, care apreciază calitatea unor produse din piele lucrate manual. Doar femeile se află în targetul The Hush, vizate fiind mai
ales cele care îşi compun ţinutele pornind de jos în sus – adică alegându-şi hainele şi accesoriile în funcţie de potrivirea cu pantofii, şi nu invers. „Ne dorim să creăm o comunitate de cliente care înţeleg şi apreciază conceptul de produse made-to-order, care pun preţ pe atenţia la detalii, care respectă munca manuală a artizanilor. Nu vrem să susţinem cumpăratul compulsiv şi comportamentele de cumpărare lipsite de etică”, spun cele două tinere. Ca plan de business, Anca şi Sabina vor să creeze un concept bazat pe ediţii limitate de pantofi, serii scurte disponibile într-o selecţie restrânsă de culori şi texturi. „Preţurile sunt şi ele aliniate cu targetul pe care îl vizăm, la fel şi calitatea produselor pe care le livrăm către clienţii noştri. Valoarea medie a produselor noastre este de 550 de lei, însă variază în funcţie de complexitatea modelului. Intervalul de preţ în care se încadrează modelele noastre în acest moment este de 370 lei - 725 de lei.” Anca şi Sabina Şercău au învăţat, pătrunzând în lumea modei, că există o tendinţă puternică spre cumpărături impulsive, astfel că ele vor să vină cu un „antidot”. Şi gestionarea relaţiei cu furnizorii a fost o lecţie pentru ele, mai ales în situaţii de criză. „Fiind o industrie impactată semnificativ de sezonalitate, în perioadele de vârf se întâmplă frecvent ca furnizorii să nu poată gestiona comenzile de materiale pe care le primesc, iar acest lucru ne poate aduce pe noi în situaţia de a nu putea onora, la rândul nostru, comenzile de la cliente. În ciuda piedicilor, am învăţat uşor-uşor să prevenim aceste situaţii, să ne perfecţionăm abilităţile de forecasting pentru a asigura o continuitate a activităţii.” Nişa căreia i se adresează The Hush are nevoie nu doar de încălţăminte personalizată, ci şi de consultanţă pe măsură, aşa că modelul de business a fost constant ajustat, spun fondatoarele businessului. Şi sunt pregătite să se adapteze în continuare. Din mers.    

Anca şi Sabina Şercău se descriu ca „o combinaţie de rădăcini olteneşti şi lipoveneşti cu influenţe bănăţene”, născute în Craiova şi mutate în Bucureşti de la vârsta de 18 ani.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Blokx – sală de căţărat (Bucureşti)

Fondatori: Catrinel Enache şi Viorel Ene

Investiţie iniţială: 250.000 de euro

Prezenţă: în zona de nord a Bucureştiului


Wegloo – unităţi de cazare (Azuga)

Fondatoare: Larisa Puşcaşu

Cifră de afaceri în 2022: 100.000 de euro

Prezenţă: Azuga


Reinvent Fit – salon de remodelare corporală (Bucureşti)

Fondator: Ioan Gabriel

Investiţie iniţială: 60.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti


U Cafe – cafenea (Bucureşti)

Fondator: Bogdan Nicolaide

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 100.000 de euro

Prezenţă: Piaţa Victoriei din Bucureşti


Echipamente-Bucureşti – magazin online cu echipamente tehnice industriale (Bucureşti)

Fondator: Gabriel Goncear

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 80.000 de euro

Prezenţă: online



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania