Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. David Sugar a pariat pe viniluri în plină eră digitală şi a deschis la Cluj magazinul MeloMelanj, pe rafturile căruia a strâns circa 6.000 de discuri

24.04.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Magazinul funcţionează în cadrul centrului civic Casa TIFF din Cluj, iar anul trecut în noiembrie a fost lansată şi varianta online a acestuia  Pretul mediu al unui disc este de 150 şi 175 de lei Într-o lună bună, vânzările magazinului ajung la circa 10.000 de euro.

David Sugar, un mare colecţionar de viniluri, a deschis magazinul MeloMelanj la Cluj în vara anului 2021, iar până acum a adunat pe rafturile acestuia circa 6.000 de discuri, care cuprind până la 1.200 de titluri de piese.

El visa să aibă un magazin de muzică încă din copilărie, însă pandemia a fost momentul în care a simţit că are la dispoziţie timpul necesar pentru a face acest pas.

„Povestea este destul de clasică - eram mic, ascultam discuri de poveşti, apoi am început să ascult muzică pe disc, după care a venit era digitală cu MP3-uri şi casete. Însă, formatul clasic, analog al muzicii mi-a rămas mereu în minte. Acum vreo 8-9 ani am reînceput să colecţionez muzică şi mi s-a reactivat visul din copilărie, acela de a avea un magazin de muzică. Acest proiect este o sursă care să îmi întreţină mie nevoia de colecţionare. Avem, în mod curent, între 700 şi 1.200 de titluri în stoc, adică 6.000 de discuri în magazin. Colecţia mea personală cuprinde circa 3.000-5.000 de bucăţi”, a spus antreprenorul.

David Sugar a investit aproximativ 25.000 de euro în tot ce înseamnă deschiderea magazinului. Finanţarea a venit din surse proprii, spune el, însă ulterior businessul său a primit ajutor pentru menţinerea stocurilor din partea Băncii Transilvania, printr-un credit BT Mic. Fondatorul încearcă să aducă pe rafturile magazinului titluri care se găsesc foarte greu sau deloc în ţară.

Unul dintre gândurile sale din spate a fost că trăieşte într-un oraş în care sunt foarte multe festivaluri de muzică, însă acea muzică nu se găseşte în mod curent în Cluj. Una dintre marile probleme ale unui magazin de muzică precum MeloMelanj, spune el, este faptul că „banii stau blocaţi pe raft”, întrucât discurile se achită în avans în 90% din cazuri.

David Sugar mai spune şi că sectorul cultural nu beneficiază de sprijin din partea statului, cu un TVA care nu încurajează consumul cultural.

„E o loterie şi cu stocurile. Te poţi nişa pe nişte titluri, dar e mult mai dificil să ghiceşti nişe muzicale noi. Cele mai mari provocări sunt aşteptarea transportului şi loteria aceasta continuă – poţi să faci stoc dintr-un titlu, dar el să nu se vândă şi tu să pierzi bani”, a adăugat acesta.

Magazinul funcţionează în cadrul centrului civic Casa TIFF din Cluj. Anul trecut, în noiembrie, David Sugar a lansat şi varianta online a magazinului MeloMelanj, însă este de părere experienţa cumpărăturilor din magazinul fizic rămâne elementul de bază în afacerea sa.

Pe site, explică el, oamenii intră, caută un disc şi îl cumpără. Însă, în magazinul fizic, aceştia intră, petrec ceva timp, pun întrebări, pe fundal merge o muzică şi de cele mai multe ori ajung să cumpere mai multe discuri, nu doar unul singur.

Discurile care ajung pe raft, precizează acesta, vin din import din UE, dar şi de la diverse case de discuri independente. Antreprenorul consideră că o parte din misiunea sa este să aibă cât mai multe discuri autohtone în magazin.

În ceea ce priveşte alegerile muzicale, David Sugar spune că are ajutor de la prieteni care se ocupă cu muzica, mai ales pe anumite genuri muzicale pe care nu le cunoaşte foarte bine. Mai mult, magazinul are şi un sistem de wishlist, ceea ce înseamnă că pot fi aduse titluri la comandă.

MeloMelanj are o plajă destul de largă de clienţi, astfel că cel mai tânăr are între 12 şi 16 ani, preferinţele acestuia fiind hip-hop alternativ sau pop, însă în magazin intră şi oameni care au 45 de ani sau mai mult.

„Multe discuri pot fi privite de clienţi şi ca nişte piese de artă. Unii oameni simt nevoia de a deţine şi ceva fizic, cum ar fi un astfel de disc”, afirmă antreprenorul.

Pretul mediu al unui disc este de 150 şi 175 de lei. Piaţa discurilor, spune el, este foarte volatilă, iar preţul este influenţat de diverşi factori – momentul în care este scos albumul, moartea respectivului artist, premiile obţinute de acesta şi întreaga poveste din spatele discului.

Într-o lună bună, afirmă David Sugar, vânzările magazinului ajung la circa 10.000 de euro.

În viitor, antreprenorul îşi doreşte să se dezvolte şi să reuşească să aducă pe rafturile magazinului titluri cât mai variate şi într-un timp din ce în ce mai scurt. În economia unui magazin de muzică, subliniază el, să ai muzica cea mai proaspătă şi disponibilă pentru cât mai multă lume este esenţial.

„E foarte important să am titlurile nou apărute în ziua apariţiei, ceea ce presupune un efort financiar foarte mare pentru că trebuie să lansez precomenzi la timp şi să calculez timpii de tranzit. Sunt provocări pe care sper că le pot depăşi în scurt timp”, a mai spus acesta.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania