Afaceri de la zero
Mădălina Dumitrescu, fondatoare Raftul cu Dulciuri: „Costurile înfiinţării de la zero a laboratorului au fost în jurul sumei de 50.000 de euro şi au presupus, totodată, un cost în stres şi timp care nu poate fi cuantificat.”

Afaceri de la zero. În perioada în care cei mai mulţi dintre români îşi doresc un loc de muncă la stat, o poliţistă a renunţat la meseria sa pentru a-şi urma visul. Ce a ajuns să facă acum

02.07.2023, 10:24 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Mădălina Dumitrescu a lucrat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne timp de nouă ani, ca ofiţer de poliţie. O carieră care ar părea că nu poate să devieze pe alte traiectorii a culminat însă cu ceea ce este astăzi Mădălina: cofetar şi administratorul propriului laborator cu deserturi artizanale – „mic, dar cu standarde ridicate”, după cum spune ea.

Au pasionat-o mereu deserturile gourmet, din ingrediente naturale şi a vrut să creeze în Bucureşti un loc doar cu astfel de răsfăţuri. Reţetele prăjiturilor pe care le pune „pe raftul cu dulciuri” păstrează secretele prăjiturilor de acasă, dar sunt evidenţiate prin texturi şi arome împrumutate din bucătăriile franţuzeşti. „Am urmat mai multe cursuri de cofetărie, atât în România, la Bucureşti, cât şi în Spania, la Barcelona, dar, în general, cunoştinţele mele provin din multă practică şi pasiune, fiind o persoană autodidactă. Am învăţat multe secrete ale acestei profesii testând şi perfecţionându-mi reţetele după aparatura pe care o deţinem în laboratorul nostru şi după modul personal de lucru”, povesteşte fondatoarea Raftului cu Dulciuri.

Geografic vorbind, laboaratorul se află în localitatea Samurcaşi din judeţul Dâmboviţa, la 20 de kilometri de Bucureşti, unde Mădălina coace şi decorează torturi şi prăjituri pentru evenimente în principal din Capitală. „Costurile înfiinţării de la zero a laboratorului au fost în jurul sumei de 50.000 de euro şi au presupus, totodată, un cost în stres şi timp care nu poate fi cuantificat.” Raftul cu Dulciuri are o activitate mai intensă începând cu luna mai şi până în luna octombrie, când, în cea mai mare parte, comenzile sunt pentru candy baruri şi torturi pentru evenimente personale şi corporate.

Mădălina are doi angajaţi care îi sunt ajutoare şi nu vrea să scaleze afacerea mai mult deocamdată, din dorinţa de a putea produce deserturi bune în continuare. Găsirea forţei de muncă este totuşi o provocare. Anul trecut, cifra de afaceri pe care a realizat-o a fost de aproape 315.000 de lei, cu un profit de 58.000 de lei. „Deşi Raftul cu Dulciuri a fost înfiinţat în 2018, activitatea laboratorului a fost autorizată după jumătatea anului 2020. Lucrăm foarte mult în industria evenimentelor, care a fost destul de afectată de pandemie.”

Pentru candy baruri, preţurile sunt calculate individual în funcţie de dorinţele clienţilor, de numărul de invitaţi, de tipurile de prăjituri solicitate, iar pentru torturi, de pildă, preţurile variază între 165 şi 220 de lei pe kilogram. „Cele mai mari provocări de până acum sunt legate de promovare şi de a ajunge la mai mulţi oameni care apreciază genul de produse oferite de Raftul cu Dulciuri. Nu ne facem planuri, trăim în prezent şi abordăm fiecare solicitare cu flexibilitate.” După ce a schimbat uniforma de ofiţer cu şorţul de cofetar, Mădălina a învăţat, printre altele, că activitatea de antreprenor implică (cel puţin la fel de) multă responsabilitate, dar şi stres, organizare şi puţin – prea puţin – timp liber. „Am învăţat că atunci când apari pe piaţă cu un business nu trebuie să te gândeşti doar la partea financiară. În mare parte trebuie să lucrezi din pasiune, pentru că banii nu vin foarte uşor la început, iar pasiunea îţi conferă răbdarea necesară pentru a ajunge acolo unde ţi-ai propus.” De asemenea, adaugă Mădălina, a învăţat că menţinerea clienţilor e una dintre regulile de aur, mai ales într-un business ca al ei, unde oamenii revin pentru amintirea gustului.   

Pentru candy baruri, preţurile sunt calculate individual în funcţie de dorinţele clienţilor, de numărul de invitaţi, de tipurile de prăjituri solicitate, iar pentru torturi, de pildă, preţurile variază între 165 şi 220 de lei pe kilogram.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

Kofi Ti – băuturi artizanale (Bucureşti)

Fondator: Cosmin Pasnicu

Investiţii: 50.000-60.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 1,3 mil. lei (260.000 de euro)

Prezenţă: România şi Bulgaria


Teto – cafenea (Bucureşti)

Fondatori: Dan Posea şi Medeea Piron

Investiţii: 50.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 250.000 de euro (şi cu alte divizii)

Prezenţă: Cartierul Armenesc din Bucureşti


Marie Nouvelle – brand de accesorii (Bucureşti)

Fondatoare: Maria Tureanu

Investiţie iniţială: 1.500 de euro

Cifră de afaceri în 2022: circa 370.000 de lei (74.000 de euro)

Prezenţă: online, naţională


We do wow events – organizare de evenimente (Bucureşti)

Fondatoare: Carmen Ioniţă

Investiţii: peste 500.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: peste 1 mil. euro

Prezenţă: naţională


Buntare – foodtruckuri (Bucureşti)

Fondator: Andrei Cerbu

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 2,5 mil. lei (500.000 de euro)

Prezenţă: naţională



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania