Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut. Claudia Ciontu a dus ghidul turistic pentru copii Plăiuţ în 15 oraşe şi a intrat cu el în reţeaua de librării Cărtureşti: „Merită să ajungă în casele cât mai multor oameni“

24.01.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În ultimii doi ani, după prima participare la Afaceri de la zero, Claudia a lansat şi Mica hartă a Bucureştiului, o hartă interactivă la care a lucrat cu o ilustratoare din Bulgaria, care a studiat şi locuieşte acum în Bucureşti. Este vorba despre un proiect de încurajare a călătoriilor aproape de casă, care cuprinde 16 obiective turistice din tot Bucureştiul.

Plăiuţ, un ghid turistic pentru copii scris de Claudia Ciontu, se apropie de epuizarea primului tiraj, de 2.500 de exemplare, şi caută noi formule pentru a ajunge la cât mai mulţi mici iubitori de călătorii prin România.

„Plăiuţ este primul ghid turistic creat pentru copii şi cuprinde 30 de destinaţii din România şi câteva activităţi de făcut în acele locuri. A fost lansat în vara anului 2021 şi de atunci am lansat şi varianta în limba engleză, pentru turişti, am dus Plăiuţ în 15 locuri din toată ţara, în oraşe precum Timişoara, Sibiu, Braşov, Râmnicu Vâlcea, la Viscri, iar anul trecut am ajuns cu el în Cărtureşti“, a povestit Claudia Ciontu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Ghidul cuprinde 30 de destinaţii, începând cu Dobrogea şi încheind cu Bucureşti, vorbind despre despre istoria locului, tradiţii, informaţii relevante despre zonă, sfaturi pentru cititori. Printre destinaţiile din ghid, se numără marile oraşe din ţară, castele precum Peleş, Corvinilor, Bran, alături de Maramureş, Roşia Montană, ansamblul Constantin Brâncuşi de la Târgu-Jiu, Horezu, Delta Dunării, practic, cele mai reprezentative locuri din fiecare zonă a ţării.

În ultimii doi ani, după prima participare la Afaceri de la zero, Claudia a lansat şi Mica hartă a Bucureştiului, o hartă interactivă la care a lucrat cu o ilustratoare din Bulgaria, care a studiat şi locuieşte acum în Bucureşti. Este vorba despre un proiect de încurajare a călătoriilor aproape de casă, care cuprinde 16 obiective turistice din tot Bucureştiul. Atât ghidul, cât şi harta au cucerit nu doar copiii, ci şi publicul adult.

„Am primit mesaje de la clienţi care mi-au spus că au cumpărat Plăiuţ pentru un copil, dar au ales să-şi achiziţioneze şi pentru ei un astfel de cadou. Ilustraţiile din carte au luat şi forma unor cărţi poştale.“

Datorită modului prietenos şi jucăuş în care a fost scris, Plăiuţ a ajuns în mai multe oraşe din România şi în casele a mii de copii.

„Am încercat să pătrundem şi în oraşe precum Cluj-Napoca sau Iaşi, dar nu am reuşit să identific locuri în care Plăiuţ să-şi găsească locul. Am gândit Plăiuţ pentru copiii cu vârste între 6 şi 12 ani, însă au fost persoane care l-au cumpărat şi pentru copii mai mici şi s-au declarat încântate.“

Tirajul de 1.500 de bucăţi în limba română şi cel de 1.000 de bucăţi în limba engleză sunt aproape de epuizare. Un ghid în limba română costă 75 de lei, iar cel în engleză – 100 de lei.

Claudia Ciontu se afla în vacanţă prin România, în Maramureş, în 2020, când a realizat că multe destinaţii locale nu sunt suficient de bine cunoscute şi că, dacă adulţii nu le promovează, copiii cu atât mai mult nu pot afla de ele. Aşa că, realizând că nişa ghidurilor turistice pentru copii nu este acoperită în România, a luat decizia de a scrie chiar ea o astfel de carte, căreia i-a pus titlul Plăiuţ - Ghid de buzunar pentru călătorii fantastice prin România.

Ghidul scris de Claudia Ciontu şi-a propus să-i scoată pentru o vreme pe copii din faţa ecranelor şi să le aducă în faţa ochilor bucuria de a citi o carte printată. Totuşi, tânăra spune că a primit sfatul de a face şi o variantă digitală a ghidului sau un e-Book. Nu a îndrăznit până acum pentru că ar fi fost vorba de investiţii noi.

„Anul 2023 a fost cel mai greu an, deoarece a trebuit să fac nişte alegeri şi să pun stop unor proiecte pe care le aveam în plan. A fost introdus un nou sistem de taxare a micilor antreprenori şi asta a adus dificultăţi, mi-a părut rău că a trebuit să pun pauză unor proiecte la care începusem să lucrez. Poate că ar fi trebuit să merg de la început mai aproape de oameni, în loc să mă concentrez atât de mult pe online.“

Iniţial, Claudia a investit din resurse proprii pentru a pune Plăiuţ pe piaţă, apoi proiectul s-a susţinut singur. Cheltuielile nu sunt foarte mari, dar nici veniturile nu sunt semnificative.

„Eu am şi o carieră separată şi cred că mi-ar fi fost foarte greu să mă descurc doar din acest proiect. Am remarcat că deşi sunt şi părinţi care nu sunt deschişi la ideea de a le cumpăra cărţi copiilor lor, există şi acea categorie de părinţi care ştiu că este important ca cei mici să interacţioneze cu cărţile. Cred că proiectul merită să ajungă în casele cât mai multor oameni“, spune Claudia Ciontu.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania