Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cristina Pană şi-a lansat mica afacere cu bijuterii handmade în 2018, iar de atunci a crescut continuu. „De doi ani, nu sunt zile în care să nu primesc comenzi. Mi-am dorit să merg pe drumul meu“

16.10.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Dincolo de partea de birocraţie, construcţia unei comunităţi în jurul unei afaceri este cel mai complicat lucru de realizat, spune Cristina Pană, antreprenoarea din spatele Cris Feather, un business din Constanţa axat pe bijuterii handmade personalizate. Dar cu multă perseverenţă şi atenţia îndreptată spre client, lucrurile pot merge din bine în mai bine.

Cristina Pană spune că pasiunea pentru bijuterii şi-a descoperit-o în facultate, dar ideea de a-şi lansa un business propriu a venit dintr-o nevoie pur personală, căuta un model de lanţ pe care nu reuşea să-l găsească nicăieri.

„Aşa a debutat. Şi pentru că nu am găsit acel model, m-am dus la un magazin şi am plecat cu nişte mărgeluţe pentru a mi-l face singură. Aşa a pornit afacerea“, a spus Cristina Pană, fondatoarea Cris Feather (www.crisfeather.com), invitată în cadrul emisiunii Afaceri de la zero. Dacă iniţial brăţările făcute de ea ajungeau numai la prietene, cu timpul Cristina a sesizat că este o cerere tot mai mare pentru accesoriile realizate de ea.

Unul dintre cele mai importante momente care au permis dezvoltarea afacerii a fost în 2018 când Cristina a reuşit să acceseze o finanţare europeană de 70.000 de euro, banii venind în două tranşe. „În 2018 am încetat orice colaborări pe domeniul pe care terminasem studiile, management antreprenorial şi operaţional. Mi-am dorit să merg pe un drum al meu, mi-am ales o pasiune care nu mi se pare că este un job.“ La început, a avut nevoie doar de mulţi cleşti, o foarfecă foarte bună, iar odată accesată finanţarea europeană Cristina a avut şi un atelier, la care însă a renunţat pe perioada pandemiei, alegând să lucreze de acasă.

„Iniţial am făcut aceste brăţări din diferite mărgele, apoi am învăţat să fac noduri. Aşa am cumpărat metraje de piele şi din alte materiale. Odată cu finanţarea, mi-am permis să îmi lărgesc gama de produse, introducând şi cristalele, materiale semi-preţioase.“ În acest moment, pe site-ul www.crisfeather.com sunt disponibile accesorii atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi, printre produse numărându-se brăţări de mână şi de picior, coliere, lanţuri de corp, chokere sau lanţuri pentru ochelari. Şi deşi sunt foarte multe produse pe site, acestea nu sunt decât o mică parte din „colecţia“ Cris Feather. Motivul? Cele mai multe piese sunt personalizate în funcţie de zodia, preferinţele cromatice sau interesele clienţilor. De altfel, acesta este şi elementul diferit la proiectul Cristinei Pană.

„Mă focusez foarte mult pe comenzi personalizate. Nu lucrez pe stoc şi ce realizez depinde de dorinţele şi circumferinţa clientului.“ Tot ca un element diferit, dialogul cu clientul se face video, astfel încât acesta să poată vedea şi alege mai bine felul în care va arăta viitorul accesoriu.

Dincolo de consolidarea relaţiei cu clientul, partea de conţinut video a fost un element important şi la formarea comunităţii Cris Feather din social media. 

„Crearea unei comunităţi reale este cea mai importantă parte a unui business. Nu m-am descurajat în niciun moment şi mereu mi-am dat interesul să vin cu ceva nou, am ascultat opiniile clienţilor, iar ei sunt cei care-mi dau idei de multe ori. Îţi trebuie mult timp construieşti o comunitate. Cred că aceasta este partea cea mai grea, dincolo de birocraţie. Dar am fost atenţă la ce răspuns îmi dau persoanele pe postări, pe story-uri şi aşa am crescut.“

În medie, preţurile pentru accesoriile Cris Feather pleacă de la 40 de lei, dar sunt şi piese mai scumpe care au fost vândute cu 400 de lei, cum a fost cazul unui colier de perle de cultură. Cea mai mare parte a cererilor vin din Bucureşti, dar au fost şi comenzi de peste hotare. Ca periodicitate, lunile de vară sunt cele mai aglomerate, dar şi sărbătorile influenţează pozitiv comenzile pentru accesoriile Cris Feather.

„De doi ani, nu sunt zile în care să nu primesc comenzi. Vânzările s-au triplat anul acesta iar lucrurile merg din ce în ce mai bine. Am ajuns la peste 50 de comenzi pe lună.“

Mai departe, Cristina se gândeşte la o extindere a portofoliului de produse, luând chiar cursuri de bijuterie avansată unde a învăţat să topească aur şi argint alături de un artizan din Constanţa.

„Cochetez acum cu partea de metale preţioase, îmi plac foarte mult inelele“, spune Cristina, menţionând însă că acesta este un plan în lucru. Între timp, se va concentra pe dezvoltarea Cris Feather, creşterea comunităţii şi poate cooptarea unui ajutor în afacerea sa. Iar ca sfat pentru oricine este la început de drum, Cristina Pană recomandă perseverenţa în doze mari.

„Nu te lăsa descurajat de birocraţie, ia lucrurile pe rând, structurează priorităţile şi nu uita că perseverenţa este cheia marilor succese în orice domeniu.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania