Analiză

Cimentul si produsele petroliere duc transportul feroviar de marfuri catre un miliard de euro in 2010

23.10.2007, 19:52 112

Pe fondul majorarii pietei cu 10% anual, pana la sfarsitul acestui an companiile din acest sector estimeaza un volum al marfurilor transportate de 800 mil. euro, valoare din care compania CFR Marfa acopera 75%, restul procentelor fiind impartite intre operatorii privati de pe aceasta piata.
Cel mai mare operator privat de pe piata de transport feroviar este Grup Feroviar Roman, care a avut afaceri de 57 milioane de euro in 2006, cu 16% mai mult decat in anul anterior. Actionarii companiei sunt oamenii de afaceri Gruia Stoica si Vasile Didila.
Grup Feroviar Roman a participat prin grupul Grampet la licitatia privind privatizarea companiei ungare MAV Cargo.
Grup Feroviar Roman nu figureaza pe lista celor patru consortii care au depus oferta angajanta la sfarsitul saptamanii trecute, desi in prima faza a licitatiei Grampet a depus a treia oferta ca valoare, respectiv peste 220 mil. euro.
Potrivit unor surse din piata, Grampet urma sa participe impreuna cu CFR Marfa la cea de-a doua faza a privatizarii, insa compania de stat s-a razgandit in ultimul moment.
Compania Classfer din Ramnicu Valcea, membra a grupului de firme Antares, care activeaza pe piata transportului feroviar de marfa din anul 2004, a atins in momentul de fata 30% din totalul afacerilor derulate de Antares Group, ceea ce reprezinta 6 milioane de euro.
"Ideea demararii acestui gen de afacere a avut la baza studierea cerintelor interne ale pietei. In 2004 cererea devenise din ce in ce mai mare, se solicitau servicii mai diversificate, generate in principal de dezvoltarea anumitor sectoare ale economiei. La data infiintarii firmei Classfer, Grupul Antares din care face parte si compania noastra, desfasura deja afaceri in domeniul transportului feroviar de marfa prin intermediul firmei Antares Logistics, care functiona pe structura si activitatile unei case de expeditie, astfel ca perspectivele si oportunitatile pe care le ofera acest domeniu au constituit suficiente argumente pentru a intra pe aceasta piata", spune Victor Puiu, directorul operatorului Classfer.
Potrivit acestuia, pentru a derula un astfel de tip de afacere este nevoie de o sustinere financiara care sa asigure flexibilitatea serviciilor de transport ca o principala conditie de mentinere a companiei pe piata. "In prezent cresterea numarului operatorilor privati de transport este favorizata de liberalizarea pietei de profil, 75% din totalul transportatorilor feroviari de marfa sunt detinute de CFR Marfa, restul procentelor fiind impartite intre transportatorii privati", este de parere Victor Puiu. El spune ca activitatea operatorilor feroviari privati este sustinuta de cererea mare pe piata in prezent pentru transportul marfurilor in domeniul energetic (transport de carbune), petrolier si in industria constructiilor (transport de ciment si produse derivate).
"Daca in momentul de fata compania noastra detine o cota de 5% in raport cu piata transportatorilor privati de marfa pe calea ferata, prin realizarea investitiilor planificate pentru semestrul al doilea al anului in curs si prin contractele comerciale in derulare speram ca aceasta valoare sa creasca la 7-8%", spune Victor Puiu.
Compania detine in prezent opt locomotive, patru inchiriate si patru in proprietate, urmand sa investeasca pana la sfarsitul anului in curs in achizitia unei noi locomotive electrice, precum si in modernizarea locomotivelor deja existente. Classfer detine un parc de aproximativ 300 de vagoane transport de marfuri in sistem navetizat pe traseele Constanta-Medgidia, Bucuresti-Medgidia-Barsesti si Rupea-Simeria-Barsesti. Potrivit reprezentantilor companiei, avantajele transportului feroviar de marfa in raport cu cel rutier sunt reprezentate de siguranta circulatiei, transportul feroviar cu tractiune electrica este nepoluant si se pot transporta cantitati mari de marfa intr-un interval scurt de timp.
"Mentinerea, dezvoltarea si consolidarea unei companii in domeniul nostru de activitate presupune dotarea cu material rulant performant, vagoane si locomotive care sa reduca cat mai mult costurile de operare a transportatorului. Ca in orice afacere, si in acest bussines exista riscuri determinate de cresterea costurilor de exploatare odata cu majorarea tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare, a chiriilor si a disparitiei unor facilitati pentru transportul feroviar", spune Victor Puiu.
Classfer si-a bugetat pentru acest an afaceri de aproximativ 6 mil. euro, in crestere cu 3% fata de anul trecut, si un profit cu 57% mai mare fata de 2006, pana la 35.000 de euro. "Ne propunem o crestere a cifrei de afaceri cu aproximativ 25-30% in urmatorii ani, ca urmare a cursului ascendent inregistrat de piata transportatorilor feroviari interni si internationali in ultimul timp", spune Puiu. Compania Classfer are in prezent un numar de 95 salariati si face parte din grupul de firme Antares alaturi de alte sapte companii care desfasoara activitati in domeniile energie, constructii, transport si turism. Companiile membre ale Antares Group sunt Antares Management, Antares Gas, Antares Homes, Antares Logistics, Antares Transport, Antares Hotels, Antares Industrials si firma Classfer al carei proprietar este omul de afaceri Dumitru Becsenescu.
O alta companie care activeaza pe aceasta piata este operatorul feroviar privat Transferoviar Grup din Cluj-Napoca, care si-a inceput activitatea de transport marfuri si manevra feroviara in anul 2004. "Am hotarat in 2004 sa intram pe aceasta nisa de piata deoarece observasem o crestere continua a cererii pentru astfel de activitati si existenta la acel moment a unui numar foarte mic de astfel de intreprinzatori. In urma cu trei ani nu exista o saturatie a pietei in acest domeniu, cu toate ca de atunci si pana in momentul de fata piata a crescut continuu, avand din ce in ce mai multi clienti noi", spune Kinga Madarasan, director general al Transferoviar Grup.
Potrivit acesteia investitia in demararea afacerii se ridica la cateva sute de mii de euro in functie de amploarea businesslui, bani care se vor materializa in asigurarea minimului necesar de dotari (locomotive, vagoane, infrastructura) in vederea obtinerii avizelor si autorizatiilor de functionare impuse de reglementarile in vigoare specifice transporturilor pe calea ferata.
"Piata transporturilor pe calea ferata este in continua dezvoltare, datorita volumului mare de marfa care se poate transporta intr-o singura transa si intr-un interval relativ scurt comparativ cu alte tipuri de transport terestru, astfel ca firmele care-si transporta feroviar marfurile doresc ca produsele proprii sa ajunga la clienti in scurt timp si in cantitati cat mai mari", spune Kinga Madarasan.
Cota de piata a companiei clujene difera de la o luna la alta in functie de caracterul sezonier al marfurilor contactate de aceasta, insa potrivit reprezentantilor Transferoviar Group, firma ocupa in prezent o pozitie de mijloc in raport cu operatorii feroviari privati din Romania.
Planurile de investitii si dezvoltare ale firmei prevad cresterea volumului de marfa transportata odata cu atragerea de noi clienti, achizitionarea de locomotive si vagoane, dar si modernizarea mijloacelor de trasport existente, in prezent volumul mediu lunar derulat de Transferoviar este de aproximativ 100.000 de tone de marfuri transportate pe diferite rute din tara si din Europa. Compania efectueaza transport de marfa intern si international in regim de operator, manevra feroviara in incinta diferitelor complexuri industriale, operatiuni de manevra feroviara pe diferite linii principale si secundare, dar si lucrari de intretinere curenta si reparatii periodice pentru liniile de cale ferata si detine doua sucursale in Brasov si Bucuresti, sediul principal al companiei fiind in Cluj-Napoca.
Conducerea Transferoviar Grup estimeaza ca va inregistra in acest an o cifra de afaceri de peste 13,35 mil. euro, in crestere cu aproximativ 30% fata de 2006. "Estimarile legate de evolutia cifrei de afaceri in acest an au la baza dezvoltarea infrastructurii CFR, cresterea industriei la nivel national odata cu majorarea importurilor si a exporturilor pentru anumite tipuri de marfuri".
Kinga Madarasan mai spune ca integrarea tarii noastre in UE deschide noi posibilitati de extindere a rutelor de transport si cresterea numarului de clienti, fapt ce va generea o majorare a cifrei de afaceri pentru jucatorii de pe aceasta nisa de piata. Transferoviar Grup are in prezent 180 de angajati, actionarii companiei fiind persoane fizice.
Compania Servtrans Invest din Bucuresti, controlata de omul de afaceri Cristian Burci,
si-a inceput activitatea in anul 2002 cu manevrarea utilajelor si a vagoanelor pe santierul de reabilitare a infrastructurii feroviare pe Coridorul Paneuropean IV, tronsonul Bucuresti-Campina.
Cristian Burci controleaza activitatile Servtrans, prin International Railway Systems, care detine producatorii de material rulant Romvag Caracal, Astra Vagoane Arad si Meva Mehedinti. Inainte de a intra in afaceri cu vagoane, Burci a fost fondatorul agentiei de publicitate Graffiti si a creat grupul de media din jurul PrimaTV, care a fost vandut suedezilor de la SBS.
Servtrans Invest a fost primul operator privat din Romania care a intrat pe piata de transport feroviar de marfa din Europa, astfel ca in data de 7 noiembrie 2005 compania a remorcat primul tren international de marfa pe ruta Raureni-Stamora Moravita (Zvornic Novi). La sfarsitul anului 2006 transporturile feroviare internationale de marfa au inregistrat o crestere de 80% fata de anul precedent.
"Operatorii privati de profil detineau la sfarsitul anului 2006 25% din piata, restul procentelor revenind transportatorului national de marfa CFR Marfa, compania noastra clasandu-se in prezent in primii trei operatori de transport feroviar din Romania si detine o cota de piata de 6%", a declarat George Buruiana, directorul general al operatorului Servtrans. Potrivit estimarilor facute de acesta pana la sfarsitul anului 2007 valoarea marfurilor transportate feroviar se va apropia de 800 mil. euro, iar pana in 2010 ar putea ajunge la 1 mld. euro, pe fondul majorarii pietei cu 10% anual.
Compania Servtrans a demarat in acest an un program de investitii de 50 mil. euro in vederea achizitionarii de material rulant si vagoane si pentru modernizarea locomotivelor din parcul actual de vagoane, aproximativ 75% din suma provenind din credite bancare, restul banilor urmand sa fie sustinuti din resurse proprii.
Servtrans desfasoara activitati de transport feroviar de marfa pe diferite rute atat din tara, cat si in Europa.
"In urmatorii cinci ani piata feroviara din Romania si Europa de Est va fi dominata de diversi jucatori regionali, fapt ce va determina extinderea activitatii noastre pe piata de transport din Europa si intrarea pe piata feroviara din spatiul fost sovietic, Servtrans detinand in acest moment locomotive ce pot efectua transporturi pe teritoriul Ungariei", spune Buruiana.
Servtrans a incheiat anul 2006 cu o cifra de afaceri de 27 mil. euro, iar pentru acest an si-a bugetat afaceri in crestere cu 10% comparativ cu anul trecut. La jumatatea anului, compania a inregistrat o crestere de 25% a volumului de marfuri transportate raportat la perioada similara a anului 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO