Factura plătită de români în contul pierderilor companiilor de stat: un milion de euro pe zi

21 sep 2011 Autori: Andreea Neferu , Victor ROTARIU

În 2010, cele mai importante 123 de companii de stat sau regii autonome au avut pierderi totale de 393 mil. euro, respectiv de peste un milion de euro pe zi.

Cele aproape 400 de milioane de euro ar putea fi folosite, spre exemplu, pentru construirea a 100 de kilometri de autostradă sau pentru a plăti salariile pe un an pentru 125.000 de angajaţi din în­vă­ţământ, conform unei analize a Zia­rului Financiar - Gândul - Mediafax, pe baza bilanţurilor pe anul trecut de­pu­se de companii la Ministerul Finanţelor.

Cele mai mari pierderi, de circa 300 de milioane de euro, le-a înregistrat CFR SA, compania de stat care admi­nistrează infrastructura de cale ferată din România, aflată în subordinea Transporturilor.

Cele 123 de companii, din care cele mai multe aparţin fie Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de afaceri (MECMA), fie Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), au avut anul trecut afaceri totale de aproape 11 miliarde de euro, echiva­lentul a circa 9% din PIB, respectiv din valoarea totală a economiei locale.

Companiile şi regiile de stat analizate au o forţă de muncă totală de aproape 250.000 de persoane, cel mai mare angajator fiind Poşta Română, cu aproape 35.000 de angajaţi la nivel naţional. Astfel, anul trecut, din totalul angajaţilor din România, de circa 4,2 milioane de persoane, aproape 17% lucrau în cele mai importante companii de stat sau regii autonome.

În medie, fiecare angajat la aceste companii sau regii a avut ca rezultat final o pierdere anuală de aproape 1.600 de euro în 2010. În cazul companiilor profi­tabile, cum este Romgaz, de exemplu, situaţia este cu totul alta. La o forţă de muncă de 5.812 de persoane, compania din Sibiu a obţinut un profit de 155 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că fiecare angajat a adus, în medie, un pro­fit de aproape 27.000 de euro anul trecut.

Companiile din Transporturi, găurile negre de la stat

Cea mai mare parte a companiilor mari de stat aflate în subordinea Mi­nisterului Transporturilor nu au reuşit să revină pe plus anul trecut, excepţie fă­când Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, care în 2010 a înregistrat un profit de circa 24 mil. euro. Companiile cu cele mai mari probleme în privinţa pierderilor sunt cele din industria feroviară. Spre exem­plu, CFR SA, care se ocupă cu admi­nistra­rea şi întreţinerea infrastructurii feroviare publice, a avut anul trecut cele mai mari pierderi din rândul compa­niilor analizate, de circa 307 mil. euro, chiar mai mari decât cifra de afaceri, care s-a ridicat la 265 milioane de euro. CFR SA se numără printre companiile "datoare vândute", în condiţiile în care anul trecut avea datorii totale de 7,6 miliarde de lei (1,8 mld. euro), potrivit infor­maţiilor publicate de Ministerul Finanţelor. România alocă în medie 5% din totalul fondurilor Ministerului Trans­porturilor pentru întreţinerea şi funcţionarea normală a căii ferate, în condiţiile în care în Franţa, Austria, Ger­mania sau Anglia procentul ajunge la 50%-60%, potrivit Asociaţiei Transpor­ta­torilor Feroviari din România.

O altă companie importantă con­trolată de Ministerul Transporturilor este CFR Călători, cu afaceri de circa 469 mil. euro anul trecut şi pierderi de 21 mil. euro, în scădere faţă de anul ante­rior, când consemnase pierderi mai mari, de 50 mil. euro. Traficul de pasa­geri a scăzut cu 5% anul trecut, de la 61,07 milioane de călători la 58 de mili­oane, iar subvenţia de la bugetul de stat s-a ridicat la 1,15 miliarde de lei (273 mil. euro). CFR Călători a demarat în pri­măvară un proces de reorganizare teri­torială prin care a redus numărul regio­nalelor la pa­tru şi a anunţat disponibi­lizarea a 1.021 de angajaţi. La mijlocul lunii august CFR Călători a majorat cu 18% tarifele la transportul feroviar de călători.

Nici CFR Marfă nu se "laudă" cu rezultate mai bune în 2010, în condiţiile în care a avut pierderi de 127 mil. euro, echivalentul a peste jumătate din cifra de afaceri consemnată în 2010. Scăderea businessului CFR Marfă a fost cauzată şi de creşterea nu­mărului de operatori feroviari privaţi, care sunt în prezent circa 25. La fel ca în cazul Tarom, şi CFR Marfă ar urma să fie privatizată în proporţie de 20%.

Pierderi mai mici

Ziarul Financiar a realizat la începutul lunii septembrie o analiză privind cele mai mari 35 de companii de stat, concluzionând că acestea au avut pierderi de aproape 500 de milioane de euro. Includerea a încă 88 de companii în analiză reduce pierderile totale înregistrate cu circa 100 de milioane de euro, în condiţiile în care cea mai mare parte a companiilor de dimensiuni mai mici au fost pe profit sau pe break-even anul trecut şi au reuşit să mai reducă din pierderile totale.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.09.2011

 
Cuvinte cheie:
companii de stat
, regii autonome
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 4 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (4):
cri-cri - 21 septembrie 2011, 13:09

voi vreti sa va dati obiectivi dar amestecatzi griul cu neghina...pai nu se pot compara societatzile nationale care administreaza resursele naturale care lor le intra pe gestiune la zero lei si zero bani si le vind destul de aproape de pretul pietei dar fac niste profituri cel mult penibile, gen romgaz, hidroelectrica, loteria nationala sau apele romane, si societatzile care trebuie sa presteze servicii in interes national (gen posta sau cfr) la preturi subventionate (dar nu de stat) si unde se mai si fura pe rupte...se fura si la romgaz si la hidroelectrica, dar cel putin e de unde... daca e sa comparati managementul, uitati-va la petrom divizia de exploatare (eventual doar ramura de gaz) si comparati cu romgaz, si o sa vedeti daca intradevar se compara rata profitabilitatzii...eu zic ca tot o sa vedeti un raport la profit de 3:1 cel putin... cit priveste celelalte societatzi pe pierderi, managementul ar trebui sa ciunteasca niste maini prinse furind...nu cred ca am avea pretentia sa…

sandu - 21 septembrie 2011, 10:32

Oare se pune corect problema?Cine a crea aceste "gauri negre"? De ce au ajuns aceste firme sa aibe pierdere si/sau datorii la stat? Cine sunt persoanele din spatele "afacerilor" si "tunurilor" care au fost date?De ce nu spune nimeni nimic despre contractele paguboase incheiate cu aceste firme, doar pt ca "asa a trebuit" sau asa a fost "directiva"?
Spunem doar ce este la suprafata dar nu vorbeste nimeni despre cauzele care au dus aici.

Soare - 21 septembrie 2011, 10:31

cand noi plateam taxe (catre sanatate) si impozite, inteleg ca banii se duceau in buzunarul companiilor de stat...care mergeau mereu in pierdere datorita firmelor capusa. Toate institutiile , firmele si agentiile de stat si-au externalizat serviciile. nici femeie de serviciu nu se mai angajeaza ci firma speciala de curatenie (binentele firma cuiva din conducere)....deci sa nu ne miram...urmatoarea stire de senzatia va fi suma pe care o datoreaza primariile si restul institutiilor catre bani. S-au luat credite fara ''numar'' si situatia este destul de grava...deci prabusirea este iminenta...

adi - 21 septembrie 2011, 06:54

Managerii privati nu vor face cu nimic mai mult decat au facut actualii manageri daca vor continua aceeasi politica de a da oamenii afara fara analiza reala a costurilor. Daca nu se vor analiza serviciile externalizate si acei multi prestatori(si legatura dintre ei si sindicate sau patronate) nu se va face nimic bun, doar se vor umple unii de bani

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide