Auto

​Aproape toate cursele DAN Air operate de pe Aeroportul Braşov au avut probleme, compania acuză Romatsa, în timp ce instituţia invocă probleme de personal

​Aproape toate cursele DAN Air operate de pe Aeroportul...

Autor: Miruna Diaconu

30.06.2023, 19:10 435
Aeroportul Braşov, singurul aeroport construit de la zero în ultimii 50 de ani, s-a inaugurat în urmă cu două săptămâni cu mare fast, însă scandalurile s-au ţinut lanţ apoi. Primele probleme au apărut odată cu primele curse operate de DAN Air, singura companie aeriană care a intrat pe Aeroportul Braşov cu curse regulate. Compania acuză Romatsa de problemele pe care cursele operate de DAN Air le-au întâmpinat în aceste două săptămâni, în timp ce insistuţia se apară şi invocă problemele de personal, principalul motiv pentru care aeroportul funcţionează după program, adică în intervalul 7:00 la 19:00.

„Pentru aeroportul Braşov, având în vedere tehnologia nou utilizată de control al traficului aerian de la distanţă, pentru prima oară în România, precum şi spaţiul aerian nou-înfiinţat cu un grad înalt de complexitate, având în vedere geografia zonei, era necesară utilizarea unor controlori experimentaţi. Astfel, utilizăm constrolori de la turnul Arad, precum şi de la Oradea şi Baia Mare. Aceştia aveau deja formare iniţială şi ani de experienţă în dirijarea aeronavelor şi doar s-au pregătit suplimentar pe configuraţia aeroportului Braşov şi noua tehnologie utilizată”, spun pentru ZF reprezentanţii Romatsa.

Instituţia a alocat pentru aeroportul Braşov cinci controlori de trafic aerian, cinci ingineri şi tehnicieni şi trei meteorologi. Pregătirea unui controlor de trafic aerian are mai multe etape, însă, în medie, e nevoie de doi ani.

„Pentru aeroportul Braşov pregătirea a început în luna februarie (n.red. a acestui an), după ce au fost finalizate procedurile de zbor instrumentul de către contractantul CJ Braşov”, spun reprezentanţii Romatsa fără să menţioneze de ce această pregătire a început cu câteva luni înainte de deschiderea aeroportului, având în vedere că e nevoie de minim doi ani pentru instruirea unui controlor de trafic.

Investiţia privind Aeroportul Braşov este aşteptată de câţiva ani, timp în care controlorii puteau fi instruiţi, având în vedere că tehnologia utilizată era nouă.

„Trebuie avut în vedere şi că spaţiul aerian şi condiţiile de la fiecare aeroport sunt diferite şi atunci este necesară o perioadă de pregătire suplimentară pentru o nouă unitate de trafic aerian cum este Braşov”, spun reprezentanţii Romatsa.

În cele două săptămâni de la deschiderea aeroportului, DAN Air a operat mai multe curse regulate de pe Aeroportul Braşov, dar aproape toate au fost cu probleme, fie au fost nevoiţi să aterizeze pe alt aeroport pentru că programul contolorilor de trafic care se ocupă de Aeroportul Braşov se terminase, situaţie care i-a determinat să îi transporte pe pasageri de pe aeroportul pe care au aterizat cu un mijloc de transport terestru până la destinaţia finală, fie au dus aeronavele pentru mentenanţă la Bucureşti.

„Programul aeroportului Braşov este o consecinţă a inabilităţii Romatsa de a furniza control de trafic aerian. Nu şi-au luat măsurile necesare pentru a pregăti alţi contorlori deşi ştiau de acest aeroport de câţiva ani. Romatsa a ales să complice calitatea unor oameni ca să îi pună la Braşov. Există turn de control şi supravegherea apropierii, ca tu să poţi să îndeplineşti ambele condiţii trebuie să ai două calificări, aceasta a fost prima greşeală, puteau să le separe. În România, control de turn sunt circa 100 de oameni, iar control de apropiere sunt vreo 70 de persoane. Obligând aceşti oameni să aibă dublă calificare, a redus posibilitatea la şase oameni”, spune pentru ZF Matt Ian David, CEO al DAN Air.

Săptămâna trecută, compania a anunţat intenţia de a renunţa la zborurile de pe Aeroportul Braşov, însă într-o conferinţă de presă, reprezentanţii companiei au anunţat că vor zbura în continuare din Braşov. Deschiderea aeroportului din Braşov a şi fost motivul pentru care compania a decis să introducă în portofoliul său curse regulate. DAN Air este fosta companie Just Us Air, iar înainte de operarea curselor regulate, a operat pentru companii precum TUI, Wizz Air, Transavia, Jazeera Airways. În prezent, compania deţine patru aeronave, dintre care trei sunt alocate Air Serbia.

De la deschiderea aeroportului, DAN Air este singura companie care operează de la Braşov către destinaţii precum Nurenberg, Stuttgart, Munich, Bruxelles, Barcelona, Londra, Malaga, Madrid şi Valencia. Până acum, compania a operat 60 de curse regulate de pe aeroportul Braşov, care au însumat circa 3.000 de pasageri.

Mai mult, reprezentanţii companiei spun că operarea acestor zboruri cu probleme le-au adus pierderi de câteva sute de mii de euro, însă nu au de gând să renunţe la operarea curselor de pe acest aeroport.

Matt Ian David susţine că operatorul aerian a încheiat contractul cu Aeroportul Braşov în luna aprilie a acestui an, iar în contract nu a fost prevăzută o limitare a operării curselor, astfel că nu a fost menţionat vreun program. Romatsa susţine că programul controlorilor de trafic a fost anunţat aeroportului încă din luna martie.

„În acordul de furniare a serviciilor de navigaţie aeriană încheiat la începutul lunii martie între Romatsa şi Aeroportul Internaţional Braşov Ghimbav este precizat programul de furnizare a serviciilor de control al traficului aerian. Programul aeroportului a fost comunicat din 5 mai prin publicaţia de informare aeronautică AIP România, iar acolo este precizat şi faptul că programul serviciilor de trafic aerian corespunde programului aeroportului”, spun reprezentanţii Romatsa.

 Matt Ian David spune că o soluţie pentru lipsa controlorilor de trafic calificaţi este aterizarea necontrolată după ora 19.00. „Nu pune în niciun pericol siguranţa pasagerilor, acest lucru se întâmplă şi pe alte aeroporturi din Europa”, spune el.

 
 ​​

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO