Auto

Cu toată criza şi scumpirea benzinei, cota de piaţă a SUV-urilor a crescut de la 6% la 7%, în timp ce clasa mică a scăzut de la 23% la 22%

Cu toată criza şi scumpirea benzinei, cota de piaţă a SUV-urilor a crescut de la 6% la 7%, în timp ce clasa mică a scăzut de la 23% la 22%

Autor: Bogdan Alecu

06.03.2011, 23:50 118

Vânzările de maşini (noi şi second-hand) au scăzut cu doar 30%în 2010 faţă de 2007, anul de "boom", al pieţei auto locale,maşinile ieftine importate la mâna a doua din străinătate balansânddeclinul de peste 70% al vânzărilor de maşini noi.

Astfel, în 2010 s-au înmatriculat în România aproape 310.000 demaşini noi şi second hand, faţă de 436.000 în 2007, structurapieţei fiind de 30% maşini noi şi 70% maşini la mâna a doua, exactopusul situaţiei din urmă cu trei ani, potrivit unei analizerealizate de ZF.

Astfel, dacă în 2007 pentru fiecare trei maşini noi vândute decătre dealerii auto, se importa una singură la mâna a doua,potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilorde Automobile (APIA) şi ale Direcţiei Regim Permise de Conducere şiÎnmatriculare a Vehiculelor, anul trecut pentru fiecare maşină nouăse importau alte două second-hand.

"Potenţialîn piaţă există în continuare, deoarece clienţi care vor să cumperemaşini sunt atât pentru cele noi, cât şi second-hand", a spusNicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, caredeţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Citroën, Mazda şiSuzuki. În condiţiile în care înmatriculările au scăzut cu 30% în2010 faţă de 2007, valoarea totală a pieţei a scăzut cu mai bine de50% pe fondul dominaţiei maşinilor second-hand importate. Astfel,dacă în 2007 preţul mediu al unei maşini era de aproximativ 15.000de euro, în 2010 acesta a scăzut la mai puţin de 8.000 de euro în2010, pe măsură ce clienţii au preferat maşini mai mici şi maivechi, acestea fiind avantajate de forma anterioară a taxei depoluare.

Cea de-a doua cea mai mare diferenţă între piaţa anului 2007 şicea din 2010 o reprezintă reducerea ponderii automobilelor dieselîn favoarea celor pe benzină. În anul în care piaţa autoturismelorajungea la peste 315.000 de unităţi, motorizările diesel deţineauaproape 44% din vânzări, pe măsură ce clienţii îşi permiteau maşinidin ce în ce mai scumpe - dieselurile fiind cu cel puţin 1.000 deeuro mai scumpe decât motoarele pe benzină echivalente. Raportat lavolumul total, vânzările de autoturisme diesel au scăzut cu aproape75% în ultimii trei ani, de la 138.000 de unităţi în 2007 la maipuţin de 35.000 de maşini în 2010. "Mitul motorizărilor diesel s-adus. Acum majoritatea clienţilor optează pentru motorizări pebenzină deoarece preţul de achiziţie este mai mic, iar ei nuparcurg anual suficienţi kilometri pentru a-şi amortiza investiţiaîn plus. Aceeaşi tendinţă o vom vedea şi anul acesta, în condiţiileîn care toţi producătorii auto lansează motorizări pe benzină dince în ce mai mici, mai puternice şi mai economice", a subliniatSorescu.

Raportat la nivelul segmentelor din piaţă, cea mai puternicăapreciere a fost înregistrată de Dacia, care şi-a majorat cota depiaţă de la 27% la aproape 31%, declinul vânzărilor sale fiind subcel al pieţei totale, inclusiv pe fondul lansării în 2010 aSUV-ului Duster, devenit încă din prima lună de comercializare celmai bine vândut automobil de teren de pe piaţa locală.

Singurul segment care a rămas constant ca pondere din piaţatotală a fost cel al limuzinelor de lux, având atât în 2007, cât şiîn 2010 o cotă de 0,13%. Ceea ce s-a schimbat a fost liderul, anultrecut cea mai bine vândută limuzină fiind BMW Seria 7, care adepăşit pentru prima dată S-Klasse de la Mercedes-Benz. BMW adevenit lider şi în ceea ce priveşte vânzările modelelor de clasămare, Seria 5 depăşind anul trecut atât Audi A6, best-sellerul din2007, cât şi Mercedes-Benz E-Klasse, liderul din 2009.

"Diferenţe între segmentele pieţei nu pot fi prea mari deoarecetoate au căzut constant în intervalul 2007-2010. Pe de altă parte,în 2009 a existat un fenomen de "upgrade", clienţii orientându-secu precădere către segmentul imediat superior datoritădiscounturilor din piaţă", a mai spus Nicolae Sorescu.

Singurele segmente care au aceeaşi lideri de vânzări suntclasele mini - cu Chevrolet Spark, mică cu Renault Clio - vânzăricare includ şi sedanul Symbol şi Volkswagen Passat, în clasa medie.În acelaşi timp, Porsche România, importatorul mărcilor grupului VWpe piaţa locală, a mai "cucerit" alte două segmente anultrecut.

Cel mai bine vândut model compact a fost anul trecut SkodaOctavia, modelul ceh înlocuind astfel Renault Megane în frunteasegmentului, în timp ce pe segmentul SUV-urilor de import VW Tiguana preluat conducerea de la Hyundai Tucson.

Dealerii au devenit exportatori auto

Piaţa auto în scădere cu peste 50%, creşterea stocurilor demaşini şi implicit "blocarea" banilor au determinat dealerii demaşini să apeleze şi la clienţi din afara ţării pentru a vindemaşinile - aşa a apărut fenomenul de maşini "reexportate",automobile vândute "en gros" către dealeri din Europa de Vest. Lanivelul anului 2007, diferenţa între vânzările raportate deimportatori către APIA şi înmatriculările înregistrate la Poliţieera de puţin peste 3.000 de unităţi, adică aproape 1% din vânzărileîn acel an. În 2008, primul an de recesiune pe piaţa auto tendinţaera una inversă - s-au înmatriculat aproape 18.000 de maşini înplus faţă de vânzări. La nivelul anului 2009, pentru a reducestocurile, dealerii au vândut la export maşinile, în condiţiile încare piaţa locală scădea cu mai bine de jumătate. Atunci vânzărileraportate depăşeau cu aproape 16.000 numărul celor înregistrate laPoliţie, adică 12% din piaţa totală. Pe fondul preţurilor mai micila maşini în România, tendinţa a continuat şi anul trecut, cândpeste 10.000 de maşini apar în plus ca fiind vândute şi care nu seregăsesc şi în statisticile privind înmatriculările.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO