Auto

FT: Renault riscă să transforme Dacia într-un rival al său

FT: Renault riscă să transforme Dacia într-un rival al său

Autor: Bogdan Alecu

01.11.2010, 23:59 79

Constructorul francez Renault riscă să transforme marca Daciaîntr-o "nouă Skoda", scrie cunoscutul cotidian economic FinancialTimes, în condiţiile în care brandul autohton lansează noi modelecare ar putea concura chiar cu cele ale brandului francez. Noilemodele Dacia ar putea transforma brandul românesc într-uncompetitor pentru Renault pe anumite segmente, cele două mărciriscând să se "canibalizeze" pe anumite segmente, potrivit unuiarticol publicat de Financial Times în ediţia de weekend.

Englezii dau ca exemplu Volkswagen, care a achiziţionat laînceputul anilor 90 marca Skoda, care pe anumite segmenteconcurează "de la egal la egal" cu marca germană, cu toate căplanul este ca brandul ceh să fie amplasat cel puţin teoretic subVW.

Riscul de canibalizare dintre Dacia şi Renault vine în contextul încare gama Logan continuă să se extindă în fiecare an, modeleledevenind tot mai bine echipate.
Cel de-al doilea risc cu care se con­fruntă cei de la Renault înceea ce priveşte Dacia este "ieftinirea" brandului, potrivit luiEngelbert Wimmer de la PA Consul­ting, citat de Financial Times.Acest feno­men poate avea loc pe pieţele unde mode­lele din gamaLogan sunt comer­ciali­zate sub brandul Renault, cum este cazulRu­siei. Pe de altă parte, oficialii Renault susţin că "Dacia varămâne în continuare low-cost şi foarte competitivă în ceea cepriveşte preţul modelelor din gamă", potrivit lui Gerard Detourbet,directorul programului "entry level" din cadrul Renault, careinclude modelele din gama Logan, în cadrul unui interviu acordatFinancial Times. Declaraţia vine în contextul în care cu fiecaremodel nou lansat Dacia s-a îndepărtat tot mai mult de conceptulmaşinii "de 5.000 de euro", Duster, primul SUV din gama Dacia avândun preţ de peste 18.000 de euro în versiunea de top, dar cu celpuţin 3.000 de euro mai mic decât concurenţii di­recţi.

Cu ce mai vine brandul românesc
Planurile deexpansiune ale mărcii includ lansarea unui nou vehicul comercial,mai mare decât actualul Logan Van, care, cel mai probabil, vautiliza platforma viitorului mono­volum al Dacia. În ceea cepriveşte SUV-ul Duster, Dacia pregăteşte deja două noi versiuni aleacestuia, dar şi un facelift major înainte de a fi lansat oficialîn Marea Britanie, în 2012.
Prin această strategie Duster ar fi modelul Dacia cu cel mai rapidfacelift, la doi ani de la prezentarea oficială, faţă depatru-cinci ani în cazul altor modele. Una dintre cele douăviitoare versiuni ale Duster cel mai probabil reprezintă modeluldestinat pieţei din Rusia, care va dispune de un motor pe benzinăde 2,0 litri şi transmisie automată.
În luna octombrie, pentru a reduce timpul de aşteptare, cadenţa deproducţie a lui Duster a urcat la 540 de maşini pe zi, adicăaproape de nivelul de 13.000 de maşini pe lună, în timp ceproducţia lui Sandero a scăzut, potrivit datelor furnizate ZF deAutomobile Dacia. Modelul de clasă mică al constructorului autohtona înregistrat o reducere a producţiei, la 320 de maşini pe zi,adică aproape jumătate din cea a lui Duster, echivalentul a 7.600de unităţi pe lună.
"Planurile Dacia nu s-au modificat. În prezent cadenţa de producţiea lui Duster a urcat al 25 de unităţi pe oră, urmând ca până înianuarie să ajungă la 35 de unităţi pe oră", au subliniatreprezentanţii companiei pentru ZF. Astfel, din ianuarie Dacia vaproduce lunar peste 18.000 de modele Duster. În condiţiile în carecapacitatea lunară a uzinei este de 30-35.000 de maşini pe lună, înianuarie unul din două modele Dacia va fi un SUV. Acestea vor fiexportate în principal către pieţe precum Franţa sau Germania,România fiind pe locul trei în topul vânzărilor Duster.
"Uzina de la Mioveni va produce în continuare mai multe modeleDuster decât Sandero, având în vedere cererea extrem de ridicatăpentru Duster şi faptul că uzina din România este singura careproduce acest model", au spus oficialii Dacia.

Peste 550.000 de Dacii anual după 2015


Renault vrea să vândă peste 550.000 de automobile marca Dacia după2015, în creştere cu peste 50% faţă de nivelul de 350.000 deunităţi care va fi atins în acest an, potrivit declaraţiilor luiGerard Detourbet pentru FT.
Creşterea accelerată va veni pe fondul intrării în funcţiune după2012 a celei de-a treia uzine Dacia din Tanger, Maroc, care va aveao capacitate maximă de 400.000 de unităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO