Auto

Guvernul vrea să impună o taxă auto la prima vânzare, pentru a evita returnarea a 750 milioane euro

Autor: Ovidiu Bărbulescu

21.05.2011, 15:45 2127

Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare amaşinilor intrate în ţară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantumredus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi deproprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evitareturnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

O altă variantă luată în calcul este transformarea taxei depoluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturorproprietarilor de autovehicule, separat de impozitul peproprietate, relevă un document guvernamental obţinut deMEDIAFAX.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea deJustiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct devedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa deprimă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucâtproduce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din altestate pe teritoriul României.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care unromân care şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand dinGermania şi a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea înRomânia a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelorsecond-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşinisecond-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

Pentru a clarifica şi astfel de situaţii, Guvernul a elaboratmai multe variante de modificare a taxei auto.

Una dintre acestea prevede modificarea OU 50/2008 privind taxape poluare pentru autovehicule, în sensul stabilirii obligaţiei deplată a taxei de poluare şi pentru autovehiculele aflate în parculnaţional înainte de intrarea în vigoare a taxei, la primatranscriere a dreptului de proprietate, respectiv la prima vânzare,cu o reducere a cuantumului taxei cu circa 30%, arată documentulguvernamental.

Taxa de poluare auto a intrat în vigoare la 1 iulie 2008,înlocuind taxa de primă înmatriculare introdusă la 1 ianuarie2007.

"Această propunere reglementează practic situaţia existentă pânăla 1 iulie 2008, în acord cu interpretarea CJUE", au declaratagenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.

O altă variantă luată în calcul de Guvern este modificarea OU50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule, în sensulstabilirii obligaţiei de plată a taxei de poluare şi pentruautovehiculele aflate în parcul naţional înainte de intrarea învigoare a taxei - fără să se mai facă referire la prima vânzare -cu diminuarea cuantumului actual al taxei pe poluare, dar curestituirea unei diferenţe între suma achitată începând cu 1 iulie2008 şi până la aprobarea viitoarei modificări şi cuantumul care varezulta din aplicarea noilor prevederi.

"Această soluţie coincide şi cu aşteptările magistraţilor pentrusoluţionarea problematicii. În orice caz, este de analizat şiemiterea unei ordonanţe de urgenţă prin care să se eşalonezerestituirile în temeiul hotărârilor judecătoreşti irevocabile, peparcursul următorilor ani", se arată în document.

Guvernul justifică eşalonarea la plată a banilor care trebuierestituiţi prin faptul că repercusiunile asupra bugetului Fonduluipentru mediu sunt "covârşitoare", arătând că suma totală prin plataintegrală a taxei ar putea ajunge la 750 milioane euro.

"Având în vedere cuantumul încasărilor de la data intrării învigoare a OU 50/2008, estimăm că o eventuală restituire integrală ataxei să se ridice la circa 600 milioane euro. Mai mult, pe lângăsuma efectiv plătită cu titlu de taxă de poluare ce se restituiecătre contribuabil se restituie şi alte cheltuieli admise deinstanţăădobânda legală şi cheltuieli de judecată. Acesteareprezintă aproximativ o pătrime din cuantumul taxei şi sunt banicare nu au fost încasaţi niciodată", este justificareaGuvernului.

Ultima variantă analizată de Guvern este transformarea taxei depoluare impusă la data primei înmatriculări în taxă de poluareplătibilă anual de către toţi proprietarii de autovehicule, separatde impozitul pe proprietate.

"În această ipoteză, trebuie avută în vedereexceptarea/diminuarea taxei pentru cei care au achitat-o începândcu 1 iulie 2008. Ipoteza va genera şi dificultăţi administrative,între timp unii dintre contribuabili recuperând taxa pe calejudecătorească şi neexistând o bază de date la nivelul organelorfiscale care să cuprindă autovehiculele pentru care a fostcalculată şi achitată, respectiv restituită taxa", aratăGuvernul.

În document se mai arată că, prin hotărârea din luna aprilie,Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a schimbat totaljurisprudenţa comunitară şi naţională de până atunci, reţinând odiscriminare indirectă a ordonanţei privind taxa de poluare autoprin faptul că un stat membru descurajează punerea în circulaţie aunor vehicule de ocazie cumpărate în alte ţări membre, dar fără adescuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie cu aceeaşi vechime şiuzură de pe piaţa naţională.

"Dacă până la momentul acestei hotărâri a Curţii instanţelenaţionale învestite cu soluţionarea cauzelor privind restituireasau neplata taxei auto au dat hotărâri contradictorii, după aceastădată toate instanţele au pronunţat hotărâri, inclusiv irevocabile,prin care admit cererile de restituiri", este atenţionat Guvernulîn document.

În prezent, pe rolul instanţelor de judecată se află peste40.000 dosare privind taxa auto.

Surse oficiale au declarat, miercuri, agenţiei MEDIAFAX, căGuvernul a decis ca, în aproximativ două săptămâni, să modifice dinnou taxa de primă înmatriculare, după ce Curtea de Justiţie aComunităţilor Europene a apreciat că această taxă încalcălegislaţia Uniunii Europene.

Informaţia a fost confirmată de către ministrul Mediului, LaszloBorbely, şi purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.

În urmă cu o lună, Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene aarătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţeromâneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţiaUniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzareamaşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

Punctul de vedere al Curţii a fost emis la cererea TribunaluluiSibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecatăstatul întrucât a considerat că taxa de primă înmatriculare esteilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxacontravine sau nu legislaţiei europene.

Curtea a precizat că procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fostintentat de un român pe nume Tatu, care şi-a cumpărat, în iulie2008, o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei.Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubişi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care aşi fost înscris în Germania.

Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul atrebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât aconsiderat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul acăutat să-şi recupereze banii. El şi-a susţinut acţiunea îninstanţă pe aceea că taxa este aplicată numai vehiculelorsecond-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşinisecond-hand deja înregistrate în România şi revândute.

Ministerul Mediului a arătat atunci că decizia Curţii deJustiţie a Uniunii Europene privind legalitatea taxei de primăînmatriculare se referă la forma iniţială a legii prin care aceastaa fost introdusă şi nu la cea modificată în 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO