Auto

Omul care a adus BMW pe piaţa locală cumpără dealeri auto în Germania şi vrea să ducă în Kosovo şi Georgia camioanele MAN

Omul care a adus BMW pe piaţa locală cumpără dealeri auto în Germania şi vrea să ducă în Kosovo şi Georgia camioanele MAN
22.08.2010, 23:48 217

Michael Schmidt a preluat în aprilie două centre BMW din parteade sud a Munchenului de la compania Schorsch Meier amplasate înoraşele Starnberg şi Germering şi un al treilea în Bad Tolz. Primuldea­ler, achiziţionat în 2007, a fost cel din Wolfratshausen, totîn apropiere de Munchen, atunci când omul de afaceri a demaratoperaţiunile de extindere pe piaţa germană.
Valoarea tranzacţiei pentru preluarea celor trei centre dinGermania este de "câteva milioane de euro, dar sub nivelul de 10mil. euro", a precizat Schmidt. Extinderea pe piaţa germană vine încontextul în care în România piaţa auto continuă declinul cu 25% înprimul semestru al acestui an după ce anul trecut a scăzut cuaproape 60%. Cu toate că piaţa scade, vânzările BMW pe piaţa localăau revenit pe plus la nivelul primelor şase luni ale acestui an, cuo creştere de peste 41%, la aproape 700 de maşini.

De la discuţii de vânzare laexpansiune

În 2007, după ce BMW Group România a preluat oficial importurilemărcilor BMW şi MINI, Michael Schmidt dorea să vândă businessulcătre grupul britanic Inchcape, care în România deţine importurileToyota şi Lexus.
"În 2007, înainte de criză, voiam să vând şi să mă retrag. Eram înfaza de «letter of intend» cu Inchcape să le vând toată reţeaua,dar s-a opus BMW. După acest episod trebuia să mă reorientez, să măextind cumva şi să împart riscul. Eu văd un profit în sinergii. Potsă fac un schimb de experienţă cu mecanici din Germania să vinăaici, sau de aici acolo, sau un director care s-a plafonat de acolosă-l aduc aici."
Pe fondul devalorizării monedei naţionale cu aproape 20% din august2008 până în iulie 2009, Automobile Bavaria a înregistrat pierderide aproape 8 mil. euro, din care aproape 4 mil. euro apar înraportările către Registrul Comerţului aferente anului 2009.
"Businessul companiei a fost lovit de două lucruri - primul, crizaeconomică şi al doilea, pierderea importurilor. A fost şi stocul dema­şini unde am pierdut din cauza cursului valutar. Din august 2008până în iulie 2009 leul s-a devalorizat cu 20%, mai mult decâtmarja. Acest lucru ne-a costat 8 mil. euro. Când eram importatorţineam stocul în euro şi puteam controla această pierdere. În 2007am avut un profit de 21 mil. euro, bani care au rămas în firmă", aspus Michael Schmidt.
Pe piaţa locală Automobile Bavaria deţine nouă centre complete,două puncte de vânzare şi livrare la Oradea şi Galaţi şi un centrula Craiova în curs de autorizare. În total, Schmidt controleazăacum patru centre BMW în Germania, fiind singura reţea de dealerideţinută de un român într-o altă ţară.
"În urmă cu doi ani ne-am întâlnit prima dată cu cei de la SchorschMeier pentru a discuta o preluare, iar pe 29 aprilie am bătutpalma, iar de la 1 septembrie preiau operaţiunile. Cel de-altreilea dealer este amplasat în Bad Tolz în sudul Munchenului.Dealerul a fost în insolvenţă şi a fost preluat foarterepede."
În total, cei patru dealeri din Germania au 130 de angajaţi, iarţinta este de a ajunge la vânzări anuale de 2.000 de maşini noi pean şi 2.500-3.000 de automobile second-hand. "În 2011 estimăm căvom ajunge ca businessul BMW din Germania să-l egaleze pe cel dinRomânia. Poate aici să atingem un nivel de 1.400 de unităţi, iaracolo 1.500 de maşini. Acolo va fi second-hand-ul mult maiaccentuat. Regula la dealerii BMW din Germania este ca la fiecaremaşină nouă să se vândă 1,5-2 second-hand", a spus Schmidt, careşi-a propus ca în 2011 să atingă în Germania un business de circa100 mil. euro.
Anul trecut Automobile Bavaria a vândut aproximativ 1.000 de maşiniBMW şi 81 de modele MINI, iar pentru acest an ţinta este de acomercializa 1.150 de modele BMW, 100 MINI, 100 de motociclete BMWşi aproximativ 300-400 de maşini second-hand, la care se adaugă şi600 de camioane MAN, potrivit şefului companiei. "Perioada grea nua trecut. Am elanul acesta în ceea ce priveşte dezvoltarea deoareceam reuşit extinderea în Germania şi să dovedesc că se poate şiacolo unde toată lumea spune că e o piaţă matură, aşezată."

De unde vin banii

În ceea ce priveşte dezvoltarea vânzărilor şeful Automobile Bavariaeste de părere că în continuare creşterea va veni în România. "Cele14 magazine pot vinde 5.000-7.000 de maşini. În România facem unbusiness mai mare din activitatea de service deoarece avem 14centre, acolo patru. Peste 20 milioane de euro facem aici numai dinservice. Acolo cel mult 6-7 milioane de euro."
În condiţiile în care pe piaţa locală circa 90% din înmatriculărilede maşini premium reprezintă importuri second-hand din Germania,dezvoltarea businessului Automobile Bavaria include atâtco­­mer­cializarea de maşini la mâna a doua din Germania, cât şiinvers.
"Vindem şi în România maşini second-hand din Germania, dar acumsituaţia este exact invers. Luăm de aici maşini la mâna a doua săle vindem acolo. Este balonul de second de la societăţile deleasing. Preţurile de maşini second-hand sunt mai bune aici, ca înGermania."
Planurile de extindere ale lui Schmidt includ acum atât Europa deVest, cât şi Estul. Dacă în ceea ce pri­veşte marca BMW omul deafaceri are în continuare în plan po­ten­ţiale achiziţii în Viena,Bra­tislava sau Praga, pentru camioane Estul pare mai profitabil."Acum cu MAN dorim să ne extindem în Kosovo şi eventual în Georgia.Sunt ţările care cunosc un boom şi acolo vor fi mulţi constructori.Începem cu o hală şi facem întâi un service MAN. Kosovo se dezvoltăacum precum România în 2002-2003 şi în plus avem avantajul monedeieuro şi implicit nu există risc valutar", a subliniatSchmidt.
Georgia pare a fi un nou "El Dorado" pentru oamenii de afaceriromâni, după ce Dinu Patriciu şi George Copos au spus că se extindpe această piaţă. Copos doreşte să investească în retail pe piaţageorgiană, fiind cel de-al doilea om de afaceri român interesat deGeorgia după Patricu, care a achiziţionat un pachet de acţiuni alunei bănci georgiene în urma unei tranzacţii evaluate la 15 mil.dolari.
Schmidt este asociat în cadrul Bavaria Leasing cu Şerban Patriciu,fratele lui Dinu Patriciu, şi Daniel Dăianu.

De la primul dealer în România la achiziţii înGermania

1994 - înfiinţarea companiei Automobile Bavaria şi demarareaimporturilor BMW;
1997 - s-a deschis în Otopeni primul dealership BMW cu showroom,service şi depozit pentru componente;
2001 - Automobile Bavaria preia şi importurile camioanelorMAN;
2006 - compania investeşte peste 10 mil. euro într-un nou centru înCapitală amplasat vizavi de Aeroportul Băneasa;
Mai 2007 - Automobile Bavaria transferă către MHS Truck&Busactivitatea de import a camioanelor MAN şi a autocarelor Neoplan,companie controlată tot de Michael Schmidt;
Iulie 2007 - BMW Group România preia activitatea de import amărcilor BMW şi MINI pe piaţa locală. Automobile Bavaria rămânedealer BMW şi importator al motocicletelor BMW;
Iulie 2007 - Michael Schmidt achiziţionează dealerul BMW dinWolfratshausen, din apropiere de Munchen. Începe expansiunea înafara României;
Aprilie 2010 - Schmidt achiziţionează dealerii BMW din Starnberg,Germering şi Bad Tolz din apropiere de Munchen, reşeaua dinGermania ajunge la patru centre;
2011 - MHS Truck&Bus va începe expansiunea cu MAN în Kosovo şiGeorgia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO