Auto

Pleacă americanii, vine un joint-venture turco-american: Ford vinde uzina de la Craiova către Ford Otosan din Turcia – un grup controlat de Ford Motor Company şi proprietarul Arctic Găeşti – într-o tranzacţie de 715 mil. euro

Pleacă americanii, vine un joint-venture turco-american:...

Autor: Bogdan Alecu

15.03.2022, 00:08 30861

În urma reorganizării la nivel mondial uzina de la Craiova este „transferată“ către Ford Otosan, un joint-venture între Koç Holdings, cea mai mare companie din Turcia cu afaceri de peste 30 mld. euro, şi Ford Motor Company. Koç Holdings deţine deja în România Arctic şi a investit acolo deja 320 mil. euro.

Uzina Ford de la Craiova va intra în portofoliul celor de la Ford Otosan, în urma unei decizii adoptate de Ford Motor Company oda­tă cu reorganizarea gigantului american la nivel internaţional. Uzina din România va fi vândută într-o tranzacţie împărţită în două „tranşe“ - prima de 575 mil. euro, iar o a doua de 140 mil. euro condiţionată de vo­lu­me. În prezent Ford România este al doilea cel mai mare jucător din industria auto lo­ca­lă, cu afaceri anuale de circa 2 mld.euro.

Ford Otosan este un adevărat „gigant“ în Turcia, cu trei uzine şi o divizie de cer­ce­tare şi dezvoltare. Ford Otosan (Ford Oto­mo­tiv Sanayi A.Ş.), este deţinută de Ford Motor Company în proporţie de 41% şi de Koç Holding A.Ş tot în proporţie de 41%, iar 18% din companie se tranzac­ţio­nea­ză la bursă. Ford Otosan are 11.000 de an­ga­jaţi, ex­porturi de aproape 6 mi­liar­de de dolari şi pro­duce anual 455.000 de ve­hi­cule comer­cia­le, 70.000 de mo­toare şi 140.000 de tre­nuri de ru­lare. Prin pre­lua­rea uzinei de la Craiova Ford Otosan mar­chează ast­fel in­tra­rea pe piaţa Uniu­nii Europene.

Koç Holding, ac­ţio­narul Ford Otosan, este deja prezent în Ro­mânia prin Arçelik, pro­prie­tarul Arctic. Arçelik a derulat deja inves­tiţii de 320 mil. euro la Arctic, inclusiv investiţia de 150 de mi­lioane de euro în noua fabrică de la Ulmi, ju­deţul Dâmboviţa.

„Acest transfer arată mo­dul în care Ford valo­ri­fică par­te­ne­riatele sale stra­tegice cu pri­vire la folosirea cât mai efi­ci­en­tă a re­sur­selor exis­ten­te prin investiţii co­mu­ne, be­neficiind în ace­laşi timp de experien­ţa ex­tinsă a Ford Otosan.“

„Salutăm aceas­tă oportunitate de a conso­lida par­teneriatul nos­tru cu Koç Holdings prin Ford Otosan şi de a dezvolta împreună acest joint venture. Acti­vitatea fabricii din Craiova este un succes şi considerăm că prin experienţa şi expertiza Ford Otosan în elec­trificare şi vehicule comerciale aceasta poate ajunge la un nivel de dezvoltare şi mai ridicat“, a mai spus el.

Americanii au anunţat deja de un an de zile faptul că la Craiova vor produce o nouă utilitară, care va avea şi o versiune electrică, astfel încât planul lor deşi anunţat astăzi, a fost realizat în urmă cu cel puţin 12 luni în urmă. Anunţul însă vine la doar câteva zile de la vizita Kamalei Harris, vicepreşedintele SUA, care a venit la Bucureşti săptămâna trecută, vineri 11 martie, însă în contextul războiului din Ucraina.

De partea cealaltă, Ford a anunţat că la Craiova va fi produs din 2024 un model Puma electric, pe lângă viitoarele Transit şi Tourneo Courier, care tot din 2024 vor avea o versiune electrică produsă tot în România. De anul viitor cele două noi utilitare vor intra în producţie, iar spre finalul acestui an va fi oprită producţia SUV-ului EcoSport.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO