Auto

Visul Germaniei de a avea 15 milioane de vehicule electrice este deja pe moarte. Fără subvenţii, vânzările germane de vehicule electrice vor scădea cu 14% în acest an. Audi şi VW se numără deja printre giganţii germani care îşi reduc ambiţiile legate de vehiculele electrice

Visul Germaniei de a avea 15 milioane de vehicule...

Autor: Ştefan Stan

04.02.2024, 17:25 1333

Aflat în fruntea sălii la recepţia de Anul Nou organizată de o asociaţie a industriei auto din Berlin în această săptămână, directorul executiv al BMW, Oliver Zipse, a avut motive să se simtă îndreptăţit, scrie Bloomberg. 

Pe scenă, ministrul transporturilor, Volker Wissing, predica mulţimii de factori de decizie politică şi directori din industrie despre importanţa "deschiderii tehnologice" în reducerea emisiilor de tranzit.

O concentrare singulară a factorilor de decizie politică şi a producătorilor asupra vehiculelor cu baterii lasă cea mai importantă industrie din Germania expusă, a spus el, cu o prognoză de scădere a cererii de vehicule electrice pe cea mai mare piaţă auto din Europa, care îi atârnă în spatele mesajului său.

Zipse a făcut aceeaşi afirmaţie de ani de zile, susţinând linii de producţie flexibile pentru automobilele cu combustie, hibride şi chiar cu hidrogen. Strategia sa prudentă - care se potriveşte cu cea a predecesorului său - a fost atacată ca fiind insuficient de agresivă în ceea ce priveşte provocarea liderului electric Tesla.

Acum, Zipse pare să fi văzut în viitor. În condiţiile în care adoptarea EV-urilor încetineşte, iar hibrizii plug-in revin de pe margine, abordarea prudentă a BMW nu mai pare o idee atât de proastă.

"În Germania, cererea de vehicule electrice nu arată bine în acest an", a declarat Jan Burgard, şeful consultantului auto Berylls strategy advisers. "Partea superioară a pieţei de vehicule electrice este aproape saturată, iar în segmentul inferior de 25.000 de euro există puţine oferte".

După ani de creştere rapidă, vânzarea de vehicule electrice devine din ce în ce mai dificilă. Stimulentele guvernamentale generoase dispar în Europa şi tot mai puţine vehicule se califică pentru ele în SUA. În timp ce o gamă de modele noi şi opţiuni de leasing cu angajamente uşoare au atras atenţia entuziaştilor de vehicule electrice, la câţiva ani de la începutul revoluţiei VE, infrastructura şi preţul rămân încă obstacole în calea adoptării pe scară largă.

În Germania, vânzările vor scădea cu 14 % în acest an ca răspuns la retragerea subvenţiilor de către guvern în decembrie, prima scădere din 2016, potrivit grupului de lobby VDA. La nivel global, observatorii pieţei au redus previziunile pe fondul realităţii persistente că vehiculele sunt mult mai puţin accesibile decât maşinile echivalente cu motor cu combustie - în ciuda unui război al preţurilor declanşat de Tesla.

Evenimentul de joi (1 februarie) a fost o încercare de a injecta puţin optimism într-o industrie din ce în ce mai sumbră. Wissing a lăudat producătorii germani de automobile şi a lăudat tehnologia acestora ca fiind "celebrată în străinătate". Când a fost întrebat ce ar putea face guvernul pentru a susţine piaţa germană a vehiculelor electrice, ministrul transporturilor a oferit un singur gând: "Infrastructura de încărcare".

Cu toate acestea, Berlinul a rămas în urmă pe acest front. În octombrie 2022, Wissing a prezentat o strategie ambiţioasă de a investi 6,3 miliarde de euro (9,2 miliarde de dolari SUA) într-o infrastructură la nivel naţional care să crească numărul de staţii de încărcare din Germania la un milion în 2030.

Problema încărcării şi a celor care plătesc pentru aceasta rămâne nerezolvată după mulţi ani de tranziţie la vehiculele electrice. În timp ce factorii de decizie politică şi reprezentanţii industriei auto prezenţi la evenimentul VDA au fost de acord că încărcarea este esenţială pentru reaprinderea interesului pentru vehiculele electrice, niciunul nu a vrut să spună cine ar trebui să finanţeze o astfel de extindere a infrastructurii - sau cum. Creşterea preţurilor la electricitate a redus şi mai mult cererea, potrivit unei note de analiză a Deutsche Bank.

Cealaltă provocare principală pentru adoptarea vehiculelor electrice este preţul. Coaliţia trebuie să îşi atingă obiectivul de a pune 15 milioane de vehicule electrice pe şosele până în 2030, altfel riscă să rateze obiectivele privind emisiile. Până în noiembrie, doar aproximativ un milion de autovehicule - sau 2% din totalul maşinilor - aflate pe drumurile germane erau complet electrice. Fără subvenţii suplimentare, unii analişti consideră că atingerea obiectivului pentru 2030 va fi o provocare.

"Cred că este nerealist din perspectiva actuală să ajungem la 15 milioane de vehicule electrice pe drumurile germane până în 2030", a declarat Burgard, consultant în domeniul auto.

Constructorii de automobile încep deja să îşi acopere pariurile. Marca Audi a Volkswagen îşi reduce gama de vehicule electrice, iar VW face un pas înapoi în ceea ce priveşte planurile de a vinde participaţii la unitatea sa de baterii. În cazul în care încetinirea EV se transformă într-o criză pe termen mai lung, aceasta ar putea submina investiţii de miliarde de dolari în industrie şi ar însemna că producătorii de automobile nu vor putea ţine pasul cu noile reglementări privind reducerea emisiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO