Bănci și Asigurări

Alina Chiuzbaian, ASF: Nu putem să impunem aceeaşi frecvenţă de raportare tuturor asigurătorilor pentru că nu trebuie să le luăm prea mult din timpul necesar businessului

ZF Bankers Summit 2023, Ziua 3

Alina Chiuzbaian, ASF: Nu putem să impunem aceeaşi...

Autor: Ramona Cornea

28.06.2023, 11:39 190

Alina Chiuzbaian, şef serviciu în cadrul Serviciul Control Societăţi de Asigurare şi Reasigurare, sectorul Asigurări – Reasigurări, ASF, este de părere că autoritatea pe care o reprezintă nu poate să impună aceeaşi frecvenţă de raportare tuturor asigurătorilor pentru că nu trebuie să le ia prea mult din timpul necesar businessului acestor companii.

Declaraţia a venit în contextul în care analiza care a dus la falimentul companiei de asigurări Euroins a plecat de la date financiare din 2021, ci nu de la ultimele date pe care compania ar fi trebuit să le raporteze.

„Din punctul de vedere al raportărilor, plecând de la cadrul legal, există o frecvenţă cu care se transmit către Autoritate. Dar, dincolo de această frecvenţă, în situaţia în care se identifică anumite elemente, frecvenţa creşte. În cazul acestei societăţi (Euroins n. red) au fost solicitate informaţii cât mai la zi, nu a existat să nu dăm importanţă acestor lucruri. Nu putem să impunem în mod gratuit aceeaşi frecvenţă tuturor asigurătorilor pentru că nu trebuie să le luăm mult prea mult din timpul necesar businessului. Raportările pentru jucătorii corecţi, cu frecvenţa stabilită în lege, credem că este corespunzătoare”, a spus Alina Chiuzbaian în cadrul evenimentului ZF Bankers Summit 2023, ziua 3.

Ce a mai spus Alina Chiuzbaian în cadrul evenimentului ZF:

·       Pentru a lua o decizie şi a exclude un jucător din piaţă nu este atât de simplu. Principiile din directiva Solvabilitate II cer atât autorităţii, cât şi jucătorilor din piaţă să-şi documenteze toate acţiunile.

·       Semnale au existat, Autoritatea nu a stat pasivă, au fost o serie de controale la această entitate. Au fost şi sancţiuni. Au fost anumite semnale, cerinţele legislative impun Autorităţii să acorde acele termene legale ca entitatea să ia măsurile necesare, dar lucrurile trebuie să se bazeze pe încredere şi transparenţă.

·       Această entitate nu a avut nici transparenţa necesară, iar pe măsură ce constatam lucruri au apărut elemente noi. Autoritatea nu a stat pasivă. Într-un final contează implicarea conducerii, a acţionariatului şi a dorinţei de a merge mai departe. Nu se poate să funcţionezi sub regimul Solvabilitate II dacă nu-ţi conştientizezi riscurile şi dacă nu susţii entitatea cu capitalul necesar, dacă nu-ţi gândeşti businessul într-o direcţie constructivă.

·       Societatea (Euroins n. red) a prezentat un contract de reasigurare pe care l-am analizat şi, ţinând cont de el, s-a demonstrat dacă se susţine sau măsura luată de societate. Prin urmare, analiza a fost adusă la zi, dar într-o astfel de situaţie trebuie să pleci de la un punct. Acel punct este dat tot de termenul legal pe care legea-l impune ca societatea să se restabilească.

·       ASF a realizat toate demersurile pe care legea i le permite. Nu este o bucurie să iei o astfel de măsură (referitoare la Euroins – n.red), nu ne dorim să plece jucători din piaţă. Consider că nu avem ce să ne reproşăm. Ne-am fi dorit ca jucătorul să aibă o seriozitate şi o conştientizare a businessului pe care şi l-a asumat şi a modului în care a înţeles să aibă relaţia cu autoritatea. Ne-am fi dorit sinceritate, care este foarte importantă.

·       Aşa cum avem noi datele raportate de asigurători la primul trimestru din 2023, din perspectiva indicatorilor de supraveghere nu există îngrijorări, ratele de SCR, cerinţa de capital de solvabilitate şi cerinţa minimă de capital sunt mult peste acel 1 cu care suntem toţi obişnuiţi. La nivel de piaţă, considerăm că nu există probleme în momentul de faţă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO