Bănci și Asigurări

Analiză ZF. Când inflation devine greedflation. Tot mai multe voci pun sub semnul întrebării scumpirile record din ultimul an şi pun problema dacă sunt reale sau vin şi din lăcomia marilor producători şi retaileri. Consiliul Concurenţei a lansat o investigaţie pe pieţele de ulei, zahăr şi unt tocmai în acest scop

Pe pieţele străine, a apărut recent termenul de greedflation - o combinaţie de lăcomie şi inflaţie greu de tradus în limba română - tocmai pentru a pune la îndoială necesitatea unor scumpiri atât de mari în ultimul an.

Pe pieţele străine, a apărut recent termenul de greedflation - o combinaţie de lăcomie şi inflaţie greu de tradus în limba română - tocmai pentru a pune la îndoială necesitatea unor scumpiri atât de mari în ultimul an.

Autor: Cristina Roşca

08.04.2023, 13:30 1680

În Occident - atât în Europa, cât şi în SUA - marile companii anunţă profituri record şi asta într-un an în care lumea întreagă s-a luptat cu inflaţia record În România, rezultatele financiare pe 2022 încă nu sunt publice, dar cifrele atât ale retailerilor, cât şi ale producătorilor vor putea arăta dacă scumpirile au mâncat într-adevăr din profituri, aşa cum s-a invocat în nenumărate situaţii.

În ultimul an, preţurile pentru cele mai multe bunuri de larg consum au crescut cu rate cuprinse între 20 şi 50%, conform informaţiilor din piaţă. Pentru unele produse alimentare, spre exemplu, în ultimii 2-3 ani, preţul aproape s-a dublat, lucru resimţit din plin de consumatorii ale căror salarii nu au crescut la fel de repede. În acest context, puterea de cumpărare a scăzut, adică oamenii şi-au permis mai puţin decât anterior.

Producătorii şi retailerii au declarat în mod constant că scumpirile vin pe lanţ şi că îşi au justificarea în creşterea tuturor costu­ri­lor, de la materii prime la energie şi de la logistică la transport.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO