Bănci și Asigurări

Israelienii de la Leumi pariaza tot pe clientela de retail ca sa castige teren pe piata

Israelienii de la Leumi pariaza tot pe clientela de retail ca sa castige teren pe piata

Manfred Rauchwerger, senior director general adjunct Bank Leumi Romania: "Ne dublam activele in 2007. In 2008 speram la o crestere chiar mai mare, pentru ca trebuie sa tinem cont ca plecam de la o baza redusa. In cinci ani ne vedem mult mai mari, vrem sa devenim un jucator care sa ii deranjeze pe cei mari."

23.10.2007, 18:22 39

In Israel, Leumi este unul dintre cele mai mari grupuri, insa pe piata romaneasca a ales sa achizitioneze o banca de dimensiuni reduse. Acum israelienii injecteaza puternic bani in filiala locala, al carei nume l-au schimbat inca de anul trecut in Bank Leumi Romania. Pana la sfarsitul anului va mai fi realizata o majorare de capital de 30 de milioane de dolari, astfel ca in decembrie banca va ajunge sa aiba un capital de circa 250 de milioane de lei (75 de milioane de euro).
"Motorul cresterii o sa fie retailul si IMM-urile, acest segment asigurand si cea mai buna profitabilitate", a explicat Manfred Rauchwerger, senior director general adjunct, intr-un interviu acordat ZF.
In primul an de la preluarea Eurom, israelienii au reorganizat procesele si au reamenanjat sucursalele, pentru a le alinia la imaginea corporativa a Leumi.
In 2007 este planuita deschiderea a cinci unitati, astfel incat pana in decembrie reteaua sa ajunga la 40 de unitati. Anul urmator vor mai fi deschise inca 18 unitati. Reorganizarea retelei a inclus si vanzarea unor imobile, considerate prea mari si relocarea unitatilor in spatii mai mici.
Vanzarea spatiilor comerciale va elibera resurse importante, care vor fi utilizate pentru a finanta cresterea bancii, alaturi de sursele atrase de la clienti si injectiile de capital de la grup.
"Avem o strategie care prevede sa ajungem la 150 de unitati pana in 2012", spune
Rauchwerger. Israelienii mizeaza pe experienta si calitatea serviciilor pentru a se diferentia pe piata. Majoritatea bancherilor vorbesc de altfel despre necesitatea imbunatatirii serviciilor, in conditiile in care dobanzile au coborat atat de jos incat este dificila o diferentiere prin pret.
"Serviciul conteaza, restul se poate negocia cu clientul. Pentru un servicu mai bun, clientul este chiar dispus sa plateasca mai mult", considera Rauchwerger.
Cu toate acestea, Leumi se bazeaza si pe politica de pret pentru a atrage clienti. Banca a lansat in vara credite in euro cu garantii imobiliare la o dobanda de 5% pe an, unul dintre cele mai scazute niveluri din piata. Recent a fost introdus si un depozit in euro cu dobanda de 5% pe an.
Israelienii au inceput si o campanie de promovare a brandului, inca putin cunoscut pe piata locala. Campania a inceput in mediul TV, dar va fi continuata si pe outdoor.
Bank Leumi avea la jumatatea anului active de 718 milioane de lei (echivalentul a 229 de milioane de euro) si credite de 135 de milioane de euro.
Rezultatele pentru trimestrul al treilea nu au fost publicate, grupul anuntand datele consolidate la Bursa din Tel Aviv.
"Ne dublam activele in 2007. In 2008 speram la o crestere chiar mai mare, pentru ca trebuie sa tinem cont ca plecam de la o baza redusa. In cinci ani ne vedem mult mai mari, vrem sa devenim un jucator care sa ii deranjeze pe cei mari", spune Rauchwerger. Leumi s-a concentrat in primul an de activitate pe atragerea investitorilor israelieni care au operatiuni pe piata locala. De altfel, israelienii au o prezenta notabila in special pe zona de real-estate, dar si in alte sectoare. Banca a dezvoltat un serviciu special - Israeli Desk, dedicat clientilor israelieni.
In cadrul bancii a fost creata si o directie specializata in finantari pentru zona de real-estate, unde au fost adusi manageri din Israel, care au acumulat experienta in acest domeniu.
Clientii israelieni au o pondere importanta in portofoliul bancii, insa aceasta va scadea, spune Rauchwerger.
Pe termen mediu, IMM-urile trebuie sa ajunga sa genereze 40% din afacerile Leumi, in timp ce 30% va veni de la clientii individuali. Finantarile pe zona de real-estate vor genera 20% din afaceri, in timp ce marile companii si desk-ul pentru clienti israelieni vor avea o contributie mai mica.
Avand deja afaceri in zona de real-estate, Rauchwerger spune ca banca va incerca sa ajunga si la clientul final, in special in cazul proiectelor rezidentiale, unde va finanta si achizitia de catre cumparator prin credite ipotecare.
De altfel, Leumi a obtinut in vara avizul BNR pentru normele proprii de creditare a persoanelor fizice si a inceput de la jumatatea lunii sa acorde finantari conform acestor reglementari.
Leumi accepta un grad de indatorare de pana la 70% din veniturile clientului si in unele cazuri finanteaza integral investitia imobiliara.
Pentru clientii individuali cu lichiditati importante banca a creat o divizie de private-banking, care opereaza dintr-un sediu amplasat in Piata Victoriei in Bucuresti.
Desi pe piata locala Leumi vrea sa creasca ponderea retailului, banca studiaza si alternativa de a urmari clientii israelieni din Bulgaria. "Analizam posibilitatea sa deschidem o sucursala a Bank Leumi Romania in Bulgaria. Ar fi inceputul expansiunii grupului in Europa de Sud-Est".
Sucursala ar putea fi infiintata chiar in cursul acestui an, in cazul in care nu apar probleme.
Leumi a identificat deja clienti potentiali in Bulgaria - companii israeliene care au filiale acolo sau chiar clienti din Romania care au operatiuni peste granita.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO