Bănci și Asigurări

Nu ne putem permite doar sa asteptam revenirea economiei mondiale fara sa facem nimic

15.01.2010, 00:00 44

"Exista multe semnale care atesta faptul ca economia mondiala seafla la inceputul revenirii din criza. Inca din octombrie 2009Global Financial Stability Report publicat de FMI prezenta odiminuare cu circa 600 mld. $ a cifrei estimative totalizandactivele cu probleme plus pierderile bancilor (adica 3,4 mld. $ inoctombrie fata de 4 mld. $ estimate in aprilie).

Care ar fi indicatorii ce pot influenta redresarea economieimondiale?

In primul rand, cresterea economisirii gospodariilor din SUA.Proiectiile specialistilor arata ca si economisirea in cazulgospodariilor din Europa va fi in crestere.

Pe de alta parte, se asteapta ca in 2010 finantarile bancilor lanivel global sa creasca mai mult decat in 2009, dar sub nivelulatins in 2008. Ma refer la cele adresate beneficiarilor cu riscsuveran si celor oferite bancilor regionale si corporatiilor. Sa nuuitam insa ca bancile vor continua sa se confrunte cu deteriorareacontinua a portofoliilor si bilanturilor.

Daca luam in considerare perioada 2007-2010, potrivitestimarilor facute de FMI si de alte institute de specialitate,bancile au recunoscut si provizionat doar in jur de 50% dineventualele pierderi, unii specialisti estimand ca in cazulbancilor din Europa nu au atins inca acest nivel.

Putem baza previziunile cu privire la cresterea economieimondiale pe urmatoarele ipoteze:

  • Cresterea unor preturi: pretul petrolului Brent in 2010;majorarea cu 35% fata de 2009 a pretului metalelor de baza
  • Raportul EUR/USD va urma un trend de depreciere: 1,56 in primajumatate a lui 2010, mentinandu-se in jurul acestui nivel si in adoua parte a anului (fapt ce va isca probabil mari critici si luaride pozitie oficiale din partea tarilor membre ale UE)
  • Tarile emergente, incluzandu-le pe cele din Europa Centrala side Est, vor continua sa primeasca finantari, dar mai mici cu circa35% fata de nivelul atins in 2008 (aici includ finantari catreguverne, banci si corporatii)
  • Se estimeaza o crestere a dobanzilor de baza in cazul tariloremergente
  • Nu se prevede niciun default in cazul tarilor emergente
  • Se anticipeaza o crestere economica importanta a tarilor BRIC(acronimul atribuit de Goldman Sachs tarilor emergente cu cel maimare potential economic - n. red.): Brazilia - 5%, Rusia - 5%,India - 7,5%, China - 9,5%.

La ce se pot astepta economiile emergente

Tarile emergente se vor confrunta in 2010 cu necesitati definantare pentru acoperirea serviciului datoriei externe(rambursari de principal si dobanzi sau rescadentari). Finantareadeficitelor la nivel global si european din resurse interne siatragerea de resurse externe constituie una dintre cele maiimportante provocari la care este supusa lumea de astazi si carepoate crea probleme serioase Romaniei. Serviciul datoriei externetotale (publice si private) atinge urmatoarele procente din PIB incazul unor tari din regiune: Cehia 13,2%, Ungaria 27,8%, Polonia10,8%, Romania 15,6%, Rusia 5,9%, Ucraina 23,6%, Kazahstan 8,8%,Turcia 11,8%.

In acest context, ramane foarte important de vazut care esteperspectiva adoptarii euro, intrebari esentiale asteptandraspunsuri.

Cum indeplinesc unele tari din Europa Centrala criteriile de laMaastricht pentru intrarea in ERM II (mecanismul de verificare astabilitatii cursului de schimb - n. red.) si adoptarea monedeieuro? Devine realista perioada asumata de BNR pentru intrareaRomaniei in ERM II si anul 2015 ca tinta pentru adoptarea euro?Avem consens si decizie nationala in acest sens?

Anul 2010 va insemna mentinerea unor riscuri semnificativegenerate in principal de volatilitatea preturilor la materiileprime si energie, de posibile modificari in politicile nationale siregionale, de volatilitatile mari pe pietele de capital (in specialin cazul obligatiunilor suverane). Am putea identifica trei zoneimportante generatoare de risc in perioada urmatoare:

a) Riscuri economice. Ma refer aici la modul cum va fi reluataproductia si oferta de catre capitalul privat, am in vedereinclinatia spre consum sau economisire a gospodariilor in functiede nivelul veniturilor si de perceptia populatiei cu privire lasiguranta zilei de maine. Nu putem omite bancile, cu strategiile sipaleta lor de activitate. Exista riscul sa asistam la o caderesubstantiala a multor economii nationale inainte de revenirea lasentimente mai bune a bancilor in ceea ce priveste creditareaagentilor economici, ceea ce va fi foarte grav.

b) Riscuri de piata. Am in vedere in primul rand dorinta siinclinatia investitorilor de a finanta marile deficite publice carecontinua sa creasa. O retinere sau o inclinatie insuficienta inaceasta privinta va obliga guvernele la noi constrangeri fiscale sibugetare, unele dintre acestea putand sa se dovedeascapremature.

c) Riscuri legate de politicile guvernamentale. Ma refer lasituatia de nedorit cand unele guverne, confruntandu-se cu un somajin crestere si cu deficite greu de rezolvat, si-ar pierde rabdareasi ar trece la masuri care ar pune in pericol cresterea economicape termen mediu, cum ar fi cresterea taxelor si impozitelor sauunele masuri protectioniste.

Sunt si tari emergente care se descurca singure si incriza

Redresarea economiei mondiale pare sa fie mai evidenta in cazulmultor tari emergente. Asistam la o decuplare la nivel mondial? Separe ca da, luand in considerare multe tari emergente care auprobat ca pot genera ele insele revenirea economiilor nationaleprin planuri ferme de stabilitate si redresare economica (vezi inprimul rand China, India, Indonezia). In toate aceste tari esteevident ca expansiunea activitatii economice si cresterea cereriiagregate (statul jucand rolul principal, de jucator si coordonator)duc la crearea de noi locuri de munca si la cresterea veniturilorpopulatiei, inducand cresterea cererii si a economisirii, diminuandsentimentul pesimist al gospodariilor si al oamenilor de afaceri,intarind increderea acestora, generand venituri tot mai mari labuget. Tarile emergente vor inregistra in 2010 o crestere medie de5,8%, avand drept lider grupul tarilor emergente din Asia, care sevor bucura de o crestere de peste 7%.

Situatia concreta la nivel mondial evidentiaza principalelemotoare ale cresterii economice in 2010:

  • Ciclul productie industriala/tehnologie si cererea decapitaluri fixe
  • Exporturile
  • Mentinerea stimulentelor monetare care sa asigure finantareanecesara, a dobanzilor stimulative, si mentinerea afacerilorexistente sau aparitia altora noi.

Cum stam la inceputul lui 2010

Iata elementele ce caracterizeaza Romania de astazi,elemente care ar trebui sa ne trezeasca la realitate:

  • Declin economic in 2009 de peste 7%
  • Inflatie ce depaseste limita maxima a coridorului anticipat simentinerea unor riscuri inflationiste pe termen scurt
  • Mentinerea in teritoriul negativ a dinamicii anuale reale acreditelor de consum destinate populatiei, precum si a crediteloroferite companiilor
  • Mentinerea la un nivel excesiv de inalt al ratelor dobanziloraferente creditelor pentru populatie si companii (spread-ul dintrerata medie a dobanzii la credite si rata medie a dobanzii ladepozitele la termen a atins maximul ultimelor 36 de luni)
  • Accelerarea cresterii somajului
  • Reducerea remiterilor efectuate de romanii ce lucreaza instrainatate
  • Deteriorarea increderii populatiei si a mediului de afaceri cuprivire la ziua de maine, la situatia economica si financiarainterna
  • Scaderea investitiilor directe de capital
  • Scaderea cheltuielilor de capital ale sectorului public
  • Declinul cererii interne, influentat puternic de regresul cu18% a volumului cumulat al consumului final si al formarii brute decapital fix.

Din punct de vedere politic vom asista la o serie decompromisuri care isi au originea in dorinta/demersul/necesitateaobiectiva de aducere in tara si a celorlalte transe de imprumutnegociate cu organismele internationale si nu in ultimul rand insituatia interna a fiecarei formatiuni politice care impuneevitarea alegerilor anticipate.

Dar, indiferent de dorintele imediate, climatul social,economic, de afaceri si financiar din tara nu poate fi imbunatatitcu masuri pe termen scurt ale caror efecte sunt de cele mai multeori amagitoare - masuri care sa vizeze numai reducereacheltuielilor sau cresterea veniturilor prin noi taxe si impozite.Tinand cont de stadiul actual de dezvoltare al tarii, constituie unlux continuarea scoaterii in somaj sau la pensie anticipata afortei de munca in stare inca mult timp de aici incolo sa producavaloare adaugata de care tara (inclusiv bugetul) are atata nevoie.Mai bine gasim metode de eficientizare a utilizarii acesteia pentrua produce mai mult si mai bine pana implementam solutii alternativede utilizare a fortei de munca identificata ca excedentara. Esteimperativ necesara o schimbare radicala in atitudine si o pozitienationala proactiva cu un puternic caracter «forward-looking». Cualte cuvinte, avem nevoie de un puternic consens national indirectia aprobarii unei strategii nationale de relansare sidezvoltare sustenabila.

Bani se gasesc, dar ce ne lipseste?

Am impresia ca nu am redefinit cine suntem, ce dorim si undetrebuie sa ajungem. Suntem pe cale sa pierdem imbarcarea pe unimportant vas international care este pe cale sa porneasca intr-olunga croaziera, desigur nelipsita de unele «peripetii» si in caresi-au ocupat locuri cele mai multe tari din Europa, America siAsia. Destinatia: lumea «de maine» care este pe cale sa se formezeca urmare a noii ordini economice si financiare mondiale. Nu neputem permite pierderea unei oportunitati de asemenea amploare si,in schimb, sa plonjam intr-o atitudine de «wait and see», asteptandcativa ani buni un nou vapor de anvergura similara, cu riscul ca laimbarcare sa platim un bilet cu mult mai scump pentru un loc intr-ocuseta la clasa ce ne-o dorim. Sa asteptam revenirea economieimondiale si iesirea ei din recesiune si din criza cu speranta caaceasta va induce reluarea cresterii economice a Romaniei este maimult decat riscant pe termen lung. Prioritatea consta in adoptareaunei pozitii proactive si imediate construite pe programe nationalede stabilitate si relansare economica in cadrul carora statul sajoace rolul de baza.

Cu totii suntem de acord ca din lista prioritatilor nu pot lipsiagricultura, industriile competitive si cele care pot asiguradezvoltare locala si regionala, educatia si cercetarea, sanatatea,infrastructura.

Resurse interne si internationale sunt suficiente; depinde denoi cum stim sa le mobilizam si sa le stimulam. Si totodata cumstim sa le folosim si sa le prioritizam avand drept tinta continuadezvoltarea sustenabila pe termen lung.

Fondurile europene sunt inca acolo, depinde de noi cum stim salansam programe eligibile si de interes national si local si defelul cum vom pune in practica cofinantarea si garantiile necesare(o puternica Banca de Dezvoltare cu capital autohton public siprivat?). Depinde de noi cum vom sti sa lansam proiecte deinfrastructura mai mult decat necesare utilizand cu chibzuintaresursele financiare si implicand numai firme si forta de muncacalificate pentru asemenea lucrari (in caz contrar vom continua sarevenim periodic cu noi cheltuieli, uneori nejustificat de mari,pentru a remedia lucrarile de proasta calitate receptionate tot denoi).

Suntem in anul 2010, un an al Raportului de convergenta alstatelor din afara zonei euro si vom avea nevoie de multa stiinta,actiune si curaj pentru a ne promova interesele si a crea dinRomania un pol de stabilitate si prosperitate pentru romani sipentru intreaga UE. O pozitie curajoasa, cu actiuni si solutiiconcrete, va fi acceptata in final de toti partenerii, acestiavazand, dimpotriva, riscuri pe termen mediu si lung prin aplicareade catre noi a unei eventuale politici de «yes man»."

Profesor universitar dr. NicolaeDanila

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO